نخست‌وزیر سابق اوکراین: اروپایی‌ها موضع خود درباره مذاکراه کی‌یف با مسکو را عوض کردند

رئیس جمهور اسبق اوکراین فاش کرد، غربی ها در ابتدای شروع جنگ اوکراین ولودیمیر زلنسکی را برای ورود به مذاکرات با روسیه تحت فشار قرار داده بودند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «ویکتور یوشچنکو»، رئیس جمهور اسبق اوکراین در مصاحبه ای فاش کرد، رهبران اروپایی در ابتدای شروع عملیات روسیه در اوکراین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور فعلی اوکراین را برای شروع مذاکرات صلح با روسیه تحت فشار قرار گذاشته بودند اما بعدا با ادامه جنگ موضع خودشان را تغییر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «راشا تودی»، یوشچنکو که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور اوکراین بوده در مصاحبه با نشریه «اوکراینسکا پراودا» بیان کرد: «از فرد خاصی اسم نمی‌برم اما روسای جمهور و نخست‌وزیرهایی از کشورهای مختلف در قالب گروه‌هایی می‌آمدند و همه‌شان پیام یکسانی برای زلنسکی داشتند: پای میز مذاکره بنشین و ما بعدا خودمان راه حلی دست و پا خواهیم کرد.»

یوشچنکو اضافه کرد، لحن آنها بعد از آنکه اوکراین سربازان روسی را متهم به ارتکاب جنایات جنگی در بوچا و دیگر شهرهای اطراف کی یف در فصل بهار کرد تغییر چشمگیری پیدا کرد.

این رئیس جمهور اسبق اوکراین اظهار داشت: «اما آنها بعد از مشاهده اتفاقات شهر بوچا این درک را پیدا کردند که مردم اوکراین به مقامات اجازه نخواهند داد که پای میز مذاکره بنشینند و بگویند، بیایید هزینه صلح را با بخشی از اراضی حاکمیتی ملی خود بدهیم. چنین فکری از ذهن هیچکس نمیگذشت.»

روسیه در اواخر ماه فوریه عملیات نظامی خود را در این کشور همسایه به جریان انداخت و بخشهای بزرگی از اراضی جنوب اوکراین را تحت کنترل خود گرفته و به تندریج سربازان اوکراینی را از منطقه دونباس وادار به خروج کرد.

مسکو ارتکاب جنایات جنگی از سوی سربازانش را رد و تاکید کرده که سربازانش تنها به اهداف نظامی حمله می کنند.

اواخر ماه مارس، مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین عملا فروپاشید و هر دو طرف یکدیگر را مقصر به شکست انجامیدن مذاکرات اعلام کردند.

از آن زمان به بعد مقامات غربی و اوکراینی مدعی شده اند مذاکرات با مسکو تنها زمانی معنی دارد که کی یف در میدان جنگ دست بالا را پیدا کرده و بتواند از موضع قدرت مذاکره کند.

انتهای پیام

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه