روسیه: مواضع نظامی خود را در خط تماس با ناتو تقویت می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه از تقویت مواضع نظامی این کشور در شمال غرب به ویژه در صورت تاسیس پایگاه‌های ناتو در سوئد و فنلاند خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وزیر امور خارجه روسیه گفته که در صورت تاسیس پایگاه‌های ناتو در خاک فنلاند و سوئد پس از پیوستن به این ائتلاف، روسیه توانایی‌های نظامی  خود را در شمال غرب این کشور و در مرزها تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت که  اگر پایگاه‌هایی در قلمروی فنلاند و سوئد مستقر شوند، یا بهتر بگوییم، اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند این پایگاه‌ها را برای آنها ایجاد کنند، روسیه نیز درباره تقویت توانایی‌های خود در شمال غرب روسیه  تصمیم خواهد گرفت.

وی گفت که در هر صورت، خط تماس با ناتو به شدت تقویت می‌شود.

اخیرا نیز دبیرکل ناتو گفت، توانایی‌های نظامی روسیه چالش راهبردی برای ناتو در قطب شمال است. دبیرکل ناتو با استقبال از سرمایه‌گذاری کانادا در سامانه‌های دفاعی درآمریکای شمالی گفت؛ توانایی‌های روسیه یک چالش راهبردی برای ناتو در قطب شمال است.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو  که  به کانادا سفر کرده بود، گفت: «اهمیت  قطب شمال برای ناتو و کانادا در حال افزایش است، زیرا ما شاهد افزایش  حضور نظامی قابل توجه روسیه هستیم.»

استولتنبرگ گفت که روسیه صدها مقر نظامی دوران شوروی را در قطب شمال بازگشایی کرده و از این منطقه برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی جدید استفاده می‌کند. وی همچنین هشدار داد که روسیه و چین در حال ایجاد یک شراکت راهبردی در قطب شمال هستند که منافع ناتو را به چالش می‌کشد. (جزئیات بیشتر)

این گزارش حاکیست، از زمان جنگ روسیه با اوکراین و طرح فنلاند در پیوستن به ناتو، تنش‌های روسیه و فنلاند افزایش یافته به طوری که  وزارت دفاع فنلاند اخیرا مدعی رهگیری دو فروند جنگنده «میگ-۳۱» روسیه شد.

 وزارت دفاع فنلاند مدعی شده که دو فروند جنگنده میگ-۳۱ روسیه قلمروی هوایی این کشور نزدیک «پروو» در شرق «هلسینکی» را نقض کردند.  این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که به دنبال این حادثه یک فروند جنگنده «اف-۱۸ سوپرهورنت» نیروی هوایی فنلاند برای عملیات شناسایی و رهگیری این جنگنده‌ها به هوا برخاست. روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های  این کشور در جریان این ماموریت تمام قوانین هوانوردی را رعایت کرده‌اند.

روسیه به شدت مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو  و توسعه ناتو در مرزهای شمالی و غربی خود است.

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه