برگزاری کارگاه نقد کتاب در شاهرود

کارگاه نقد کتاب با دعوت از سعید ابوطالبی، نویسنده و شاعر گلستانی در شاهرود برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شاهرود، کارگاه نقد کتاب «حتی یک دقیقه کافی است» نوشته آتوسا صالحی با دعوت از سعید ابوطالبی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی استان گلستان برگزار شد.

این برنامه با هدف معرفی فعالیت‌های کانون و آشنایی بیشتر مخاطبان با خدمات فرهنگی کانون پرورش فکری اجرا و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

در ابتدای کارگاه، اعضای نوجوان با راهنمایی مریم بخشی، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود ضمن نقد و بررسی کتاب به بیان پرسش‌های خود پرداختند و در ادامه، پیرامون موضوع جلسه که چرا ادبیات مهم است و زبان چه نقشی در زندگی ما دارد؟ با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سعید ابوطالبی، نویسنده پس از بیان تاریخچه کوتاهی از زندگی ادبی خود در جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده از سوی اعضا گفت: با جهش ژنتیکی که در انسان به وجود آمده و اندامی که برای کنترل و هدایت بازدم ما ایجادشده ما قادر شدیم زبانی متفاوت از آنچه دیگر جانداران دارند برای ارتباط با یکدیگر ایجاد کنیم و این اندام قابلیت تولید آواهایی هماهنگ بین ما انسان‌ها فراهم کرد تا تجربه‌ها و دانش خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم.

وی افزود: زبان همچون موجودی زنده، پی‌درپی در حال دگرگونی و تغییر است و آنچه شتاب این تغییرات را کم‌تر می‌کند، ایجاد گونه‌های شاخص زبانی یا همان ادبیات است و به زبان موردنظر این تولید ادبی شاخص سبب می‌شود که گویشوران زبان خود را با آن هماهنگ کنند.

ابوطالبی تأکید کرد: زبانی که ما امروز به آن سخن می‌گوییم زبان فارسی است و پیش از آن مردم ما به زبان‌های پهلوی و فارسی باستان یا همان زبان اوستایی سخن می‌گفتند و زبان فارسی امروز ما بیشتر شبیه به‌گونه‌ای است که شاهنامه بدان سروده شده و گویشوران زبان گفتار خود را بدان نزدیک کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کهن‌ترین سروده به زبان‌های ایرانی مانتراهای زرتشت است و گونه‌های پیشین زبان خود را ما امروز یا متوجه نمی‌شویم و درکی از آنها نداریم یا به‌سختی متوجه می‌شویم؛ ولی به دلیل کهن بودن آن‌ها، ریشه واژگانی را که ما امروز استفاده می‌کنیم و یا حتی زبان‌های دیگر که اطراف ما هم نیستند می‌توان در آن‌ها پیدا کرد.

انتهای پیام/74002/م/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه