دولت استعمارگرانگلستان با ما چه کرد؟/از توطئه در قیام تنگستان تا کمک به سقوط دولت قانونی ایران

امام جمعه یاسوج گفت: بعد از پیروی انقلاب اسلامی هم توطئه‌های زیادی علیه این ملت توسط استعمار انگلیس دیده شد همچنین آنها در کودتای ۲۸ مرداد و ساقط کردن دولت ملی مصدق یک پای قضیه بودند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از یاسوج، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر یاسوج با اشاره به دشمنی ها و خصومت‌های دولت استعمارگر انگلستان نسبت به ملت ایران و همچنین با گرامیداشت روز شهادت رئیسعلی دلواری اظهار کرد: همچنان خاطره مکر و حیله و خونریزی و غارت اموال توسط کشور انگلستان از یاد ملت ایران نرفته است.

وی گفت: در جنگ جهانی اول که بخشی از کشور ما در تسخیر انگلستان قرار گرفت هر چند کشور بیطرف در جنگ جهانی بودیم اما مورد جرم و جنایت کشور انگلستان قرار گرفتیم.

حسینی افزود: در آن دوره قریب به ۴۰ درصد از مردم ایران بر اثر قحطی و گرسنگی از بین رفتند که یکی از دلایل آن کشور انگلستان بود چرا که غلات کشور ایران را خریداری و اجازه ندادند مردم به مواد غذایی دسترسی داشته باشند همچنین اجازه واردات غذا به ایران از کشور هند را هم ندادند لذا کشور انگلستان در مرگ میلیون‌ها ایرانی دست داشت.

وی به دیگر جنایت های انگلیس در ایران اشاره کرد و گفت: در قتل امیرکبیر نقش عمده ای را ایفا کردند اگر اجازه می دادند امیرکبیر کار خود را انجام دهد وضعیت کشور ایران این نبود و ایران را از چنگال استعمار خارج می‌کرد وی در ادامه به سایر توطئه ها و خباثت های انگلیس علیه ایران اشاره کرد و گفت وقتی احمدشاه زیر باران نرفت رضاخان قلدر را حاکم کردند چه فجایعی را در ایران به بار آورد هر چند قاجاریه هم سابقه خوبی نداشت.

وی در ادامه به سایر اقدامات دولت استعماری انگلیس در ایران اشاره کرد و گفت: بحرین را از ایران جدا کردند اگر بحرین در اختیار ما بود اکنون وضعیت دیگری در خلیج‌فارس داشتیم همچنین فشارهای آنها باعث شد بخشی از افغانستان از ایران جدا شود.

امام جمعه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به انحراف جریان مشروطیت هم اشاره کرد که انگلستان در آن نقش بارزی داشت همچنین آنها در مبارزه با قیام میرزا کوچک خان و دلیران تنگستان نقش داشتند.

امام جمعه یاسوج گفت: هرچه نگاه می کنیم غیر از جنایت و جرم و ظلم علیه ملت ایران کاری توسط انگلیسی ها صورت نگرفته است.

حسینی یادآور شد: بعد از پیروی انقلاب اسلامی هم توطئه‌های زیادی علیه این ملت توسط استعمار انگلیس دیده شد همچنین آنها در کودتای ۲۸ مرداد و ساقط کردن دولت ملی مصدق یک پای قضیه بودند.

وی با بیان اینکه اکنون ملت ایران به خوبی استعمارگر پیر انگلیس را می‌شناسند یادآور شد: ملت ایران هیچگونه اعتمادی به آنها ندارد و درس عبرتی شده که به چنین قدرت های استکباری خبیث و توطئه گر اعتماد نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه