پرواز «حلوصی آکار» با جنگنده «اف-16» بر فراز اژه و تهدید یونان

وزیر دفاع ترکیه در یک نمایش قدرت به یونان، با یک فروند جنگنده «اف-16» بر فراز دریای اژه پرواز کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه تنها چند ساعت پس از سخنان تحریک آمیز خود علیه یونان، با یک  فروند جنگنده «اف-۱۶» بر فراز شمال دریای اژه پرواز کرد.

به گزارش روزنامه «پروثیما» روزنامه «حریت» ترکیه این اقدام تحریک آمیز را «نمایش قدرت» خواند.

بر اساس این گزارش، آکار که در رویداد آموزشی نیروی هوایی ترکیه شرکت کرده بود، سوار یک جنگنده «اف-۱۶» شد و دریک نمایش قدرت  پروازی ویژه بر فراز شمال دریای اژه انجام داد.

وزیر دفاع ترکیه در مراسم نیروی هوایی به یونان هشدار داد و گفت:«بارها به یونان گفته‌ایم که از تاریخ درس عبرت بگیرد.»

 

ترکیه از اعضای ناتو از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر شکایت کرده و گفته است چنین اقداماتی تلاش‌های حسن نیت برای صلح را ناکام می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ترکیه که در ماموریت‌هایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی شرکت داشتند، توسط سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره «کرت» طی روزهای گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. این در حالی است که  مقامات نظامی یونان ادعای ترکیه را قاطعانه رد کرده‌اند.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه روز پنجشنبه گفت، مزاحمت یونان برای جنگنده‌های ترکیه بر فراز دریای اژه و شرق دریای مدیترانه عواقب خطرناکی دارد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «عمر چلیک» سخنگوی حزب «عدالت و توسعه» هشدار داد که واکنش به این تخلفات وضعیتی را ایجاد می‌کند که جهان خواهان آن نیست. وی از مقامات یونانی خواست به دیپلماسی توجه کنند و از مزاحمت برای جت‌های ترکیه اجتناب ورزند.

چلیک همچنین غرب را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «کسانی که ترکیه را به خاطر خرید سامانه پدافند موشکی "اس-۴۰۰ " ساخت روسیه انتقاد می‌کنند، باید صدای اعترض خود را علیه یونان با استفاده از سامانه موشکی " اس-۳۰۰" علیه اف-۱۶ ترکیه بلند کنند.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه