بازرسان آژانس در نیروگاه اتمی زاپروژیا می‌مانند

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد یک دفتر نمایندگی در نیروگاه اتمی زاپروژیا مستقر کند تا از نزدیک بر این نیروگاه نظارت داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، به دنبال بازدید هیات 14 نفره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین، یک دیپلمات ارشد روس از استقرار چند نماینده آژانس در این نیروگاه به صورت دائمی خبر داده است و گفته دولت مسکو نیز از این تصمیم حمایت خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است یک دفتر نمایندگی در این نیروگاه مستقر کند تا از حضور دائمی خود در این تاسیسات اطمینان حاصل کند.

مقامات آژانس می‌گویند که این تصمیم به توقف گلوله باران این نیروگاه کمک خواهد کرد و شامل سه نفر خواهد بود که به صورت چرخشی در نیروگاه حضور خواهند داشت. 

روز گذشته (پنجشنبه) رافائل گروسی رئیس آژانس و هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بازدید و تأیید کردند که حملات راکتی به این مجموعه، به «سلامت فیزیکی» آن آسیب وارد کرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. اوکراین و روسیه هر دو یکدیگر را به گلوله‌باران این تاسیسات متهم می‌کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز جمعه از نتایج بازدید هیأت اعزامی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا انتقاد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «یورو نیوز»، زلنسکی خواستار این بود که حین بازدید «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مأموران این نهاد از بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا که بابت حملات راکتی دچار آسیب شده، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز حضور داشته باشند.

رئیس جمهور اوکراین گفت، نیروهای روس که کنترل این نیروگاه را بر عهده دارند، مانع از حضور خبرنگاران شده و فقط «عده‌ای از تبلیغ‌کنندگان وابسته به خود را در آنجا سازماندهی کرده بودند».

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه