امام جمعه همدان: وام با قرارداد یا فاکتور صوری ربا است

امام جمعه همدان با بیان اینکه معاملات و عقود صوری در بانک‌ها صورت می‌گیرد و با یک فاکتور صوری تسهیلات پرداخت می‌کند و این منجر به ربا می‌شود و شرعاً اشکال دارد، گفت: امروز برای ودیعه مسکن مستأجران با مشکل مواجه هستند، اجاره و رهن خانه برای آنها سنگین شده و با وجود اینکه وام در نظر گرفته شده، به سختی پرداخت می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران با بیان اینکه در شهر همدان با مشکل آب مواجه هستیم و مسئولان هم در حال تلاش برای حل این مسأله هستند اظهار کرد: دولت بودجه‌های خوبی را برای آب اختصاص داده و جا دارد از وزیر کشور و وزیر نیرو تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت خوبی است که زیرساخت‌های ما در شبکه توزیع آب اصلاح شود افزود: شبکه توزیع آب شهر همدان از ابتدا که ساخته شد، با مشکلاتی مواجه شده و امروز با توجه به اینکه مردم در حال تحمل مشکلات هستند، فرصت خوبی است که اصلاح لازم انجام شود.

باید مطالعات در حوزه کشت انجام شود و رودخانه‌ها نیز مدیریت شود

امام جمعه همدان با بیان اینکه به خاطر شبکه توزیع، آب قابل توجهی از بین می‌رود تصریح کرد: باید مطالعات در حوزه کشت در بخش کشاورزی انجام شود و رودخانه‌ها نیز مدیریت شود چراکه در بخشی از سال که این رودخانه‌ها مورد استفاده بخش کشاورزی نیست، به شکل مطلوبی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در عباس آباد، حیدره و بالای سد اکباتان رودخانه‌هایی وجود دارد ادامه داد: از قدیم در فصل زمستان از این رودخانه‌ها به خوبی استفاده نشده است، در صورتی که از آب آنها زمانی که کشاورزان نیاز ندارند، می‌توان استفاده کرد.

شعبانی با بیان اینکه گاهی از موارد مردم درباره سلامت آب شرب نگرانی‌هایی دارند خاطرنشان کرد: سلامت آب شرب، خط قرمز است و اگر دانشگاه علوم پزشکی آن را تأیید نکند، مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی گفت: آب پیش از اینکه وارد شبکه توزیع شود، قطعاً باید سالم باشد و به هیچ وجهی نمی‌شود به خاطر وجود بحران تسامحی در سلامتی مردم انجام شود و مسئولان نیز به این موضوع توجه دارند و سلامت مردم در اولویت بوده و خط قرمز به حساب می‌آید.

امام جمعه همدان با بیان اینکه نکته حائز اهمیت توجه به آینده‌پژوهی در طرح‌های عمرانی و توسعه است اظهار کرد: ۳۰ سال قبل برخی از طرح‌‎ها را در شهر اجرا کردیم، اما متأسفانه قنوات را کور کردیم و خیلی از آنها کور و آلوده شدند، بنابراین اگر امروز می‌خواهیم طرح‌هایی را در شهر اجرا کنیم به فکر ۲۰ سال، ۳۰ سال آینده هم باید بود.

خیلی از طرح‌های عمرانی، توسعه اجرا می‌شود آینده‌پژوهی ندارد

وی افزود: خیلی از طرح‌های عمرانی، توسعه اجرا می‌شود آینده‌پژوهی ندارد به عنوان مثال برای ایجاد اشتغال یک طرح را اجرا می‌کنیم اما ۳۰ سال بعد با مشکل مواجه می‌شویم.

شعبانی با بیان اینکه نمی‌خواهم از پروژه‌هایی که از ۳۰ سال پیش اجرا شده و آب استان را دچار مشکل کرده نام ببرم تصریح کرد: باید آینده‌پژوهی کرد، باید با تفکر پیش رفت، نباید تنها به امروز و حل مشکل فعلی بیاندیشیم و مشکلات را به آیندگان بسپاریم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت در کنار توفیقات دولت، مشکل تأمین مسکن را نیز مطرح کردند ادامه داد: در استان همدان برای تأمین مسکن مشکل داریم و مسئولان استان برای رفع آن باید بیشتر تلاش و توجه کنند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه عقب‌افتادگی در حوزه مسکن داریم خاطرنشان کرد: امروز برای ودیعه مسکن مستأجران با مشکل مواجه هستند، اجاره و رهن خانه برای آنها سنگین شده و با وجود اینکه وام در نظر گرفته شده، به سختی پرداخت می‌شود؛ به عنوان نمونه به مستأجران گفتند آبان ماه به آنها وام داده می‌شود در حالی که امروز باید خانه را تعویض کند.

خدمات دولت در بدنه جامعه ظهور و بروز داشته باشد

وی با اشاره به اینکه خدمات دولت در بدنه جامعه ظهور و بروز داشته باشد و آمارها راستی‌آزمایی شود گفت: در دوران گذشته، دولت‌ها وقتی آمار می‌دادند مردم وضع خود را با آنها منطبق نمی‌دیدند بنابراین آمارها باید با واقعیت اجتماعی تطابق داشته و مردم آنها را احساس کنند.

شعبانی با بیان اینکه دولت خدمات فراوانی در طول یک سال گذشته زحمات بسیاری داشته و باید این خدمات در جامعه دیده شود اظهار کرد: یک جمله سربسته درباره برنامه‌های دولت باید گفته شود که برنامه‌های اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی نباید باعث ناهنجاری در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نباید به شکلی رفتار کنند که مردم احساس کنند این اقدامات باعث توسعه ناهنجاری است افزود: ما از دولت انتظار داریم مراقب ارزش‌ها و هنجارهای جامعه باشد.

تشییع باشکوه مرحوم آیت‌الله ناصری ارتباط مردم و روحانیت را نشان داد

امام جمعه همدان یاد مرحوم آیت‌الله ناصری را گرامی داشت و گفت: تشییع پیکر این روحانی عزیز هم برای روحانیون و هم برای دشمنان درس بزرگی است، به طوری که این مراسم پاسخ به آنهایی بود که ادعا می‌کردند بین مردم و روحانیت فاصله افتاده است، در حالی که برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در این آیین حضور داشتند و این ارتباط روحانیت و مردم است.

  وی اظهار کرد: این حضور درسی هم برای روحانیت داشت و این بود که روحانیت همواره باید سلوک مردمی داشته باشد،  اگر روحانیت ماندگار شده و محبوب است به خاطر اینکه همواره در کنار مردم بوده و خود را وکیل مدافع منافع مردم دانسته و از آرمان‌های انقلاب و امام جدا نشد.

شعبانی افزود: آیت‌الله ناصری حمایت‌های بسیار وثیقی از انقلاب اسلامی از رهبر معظم انقلاب داشت اما این حمایت‌ها به معنای جدا شدن از مردم نیست، او در کنار مردم بود و سلوک مردمی داشتند و این درس بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه باید از تلاش روحانیت و نیروهای جهادی که در مسأله آبرسانی با تانکر حضور خوبی داشتند، قدردانی کنم تصریح کرد: این نشان داده که طلاب و روحانیت همواره در کنار مردم بودند و این رمز ماندگاری روحانیت است.

امام جمعه همدان در ادامه به مشکلات بانکداری اشاره کرد و افزود: قانون عملیات بانکداری ما در سال ۱۳۶۲ مصوب شده است و از آن زمان که تا کنون این قانون به‌روزرسانی و اصلاح نشده است و دو مشکل اساسی در آن وجود دارد.

بانک‌ها با خلق پول ثروت‌ فراوان می‌اندوزند و تورم آن هم نصیب مردم می‌شود

وی با بیان اینکه مشکل اول شرعی است تصریح کرد: معاملات و عقود صوری در بانک‌ها صورت می‌گیرد و با یک فاکتور صوری تسهیلات پرداخت می‌کند و این منجر به ربا می‌شود و شرعاً اشکال دارد و مراجع دینی سالیان سال است از ربایی که در بانک وجود دارد سخن گفتند.

شعبانی ادامه داد: مشکل دوم قانون پولی و بانکی ما این است که این قانون عملیاتی و اجرایی نیست، امروز بانک‌ها خلق پول انجام می‌دهند و با این کار ثروت‌های فراوانی می‌اندوزند و تورم آن هم نصیب مردم می‌شود.

وی با بیان این مطلب که چه ثروت‌های عظیمی بانک‌ها با خلق پول انجام دادند و نقدینگی را افزایش می‌دهند خاطرنشان کرد: افزایش نقدینگی در جامعه یعنی افزایش تورم و مردم زیر بار این تورم هستند و منافع آن به بانک‌ها می‌رسد.

مشکل رئیس شعبه یا رئیس بانک نیست، بلکه مشکل سیستم بانکی است

امام جمعه همدان با بیان اینکه بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی بدل شدند گفت: خودشان را رقیب تولیدکننده می‌دانند و اکثر مشکل تولیدکنندگان به بانک‌ها بازمی‌گردد، البته مشکل رئیس شعبه یا رئیس بانک نیست، بلکه مشکل سیستم بانکی است، مشکل قانون ماست که به بانک‌های خصوصی اجازه می‌دهد خلق پول کرده و ثروت‌های زیادی را بیاندوزند و مردم زیر بار تورم گرفتار شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از آمارها نشان می‌دهند که نقدینگی ما در ۲۰ سال گذشته ۲۷ درصد رشد کرده است اظهار کرد: برخی از نمایندگان مجلس از افزایش صد درصدی نقدینگی صبحت کردند و این در حالی که تولید ما ۱.۵ برابر رشد پیدا کرده است.

شعبانی با بیان اینکه امروز در طول چند سال اخیر مجلس به دنبال اصلاح قانون است اگرچه دیر شده افزود: یکی از مشکلات ما این است که قانون را می‌نویسیم و ۱۰ سال بعد متوجه می‌شویم که قانون اشکال دارد چراکه بشر نمی‌تواند پیش‌بینی کند، اما ۳۰ سال بعد هم با وجود اینکه می‌دانیم اشکال دارد، اصلاح نمی‌‌کنیم!.

وی با اشاره به اینکه کار اصلی مجلس تنقیح و اصلاح قوانین است وگرنه کنترل گرانی یک کار روزمره است تصریح کرد: اصلاح قانون که در حال ایجاد تورم بوده و برای مردم مشکل ایجاد می‌کند، باید توسط مجلس صورت گیرد.

امام جمعه همدان افزود: امروز مجلس به این حوزه ورود کرده و با حوزه علمیه ارتباط دارند بنابراین ابتدا باید از مجلس برای ورود به این مسأله تشکر کرد، اما نکاتی وجود دارد، هم باید مشکل شرعی را مورد توجه قرار داد و هم باید توجیه اقتصادی را مد نظر قرار داشت و به نظریات اقتصاددانان اسلامی در قم توجه نشان داد و قانون با اجماع نسبی اصلاح و قانون جامعی حاصل شود.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه