فریاد واژه‌ها در هیبت عاشورا/دارالاولیای لارستان کانون گردهمایی ادیبان شیعه و سنی ارادتمند به امام حسین(ع)

شب بود و شعر و شاه زندوی دارالاولیا و یاد عاشورا، فریاد واژه‌ها در رثای سیدالشهدا با نوای گرم اهل سنت و شیعه‌ها، گفتند و خواندند از کربلا، کاروان با وفا، سردار نیزه‌ها تا یادی از پیرغلام خلیل روئینا.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از لارستان،  بیش از هزار سال است که از حادثه با عظمت عاشورا می‌گذرد، اما این عظمت در طول تاریخ به غنایی رسیده است که پاسداشتش به یک فرهنگ تبدیل شده، فرهنگ عاشورایی که هر کس با تعمق به آن بپردازد درس تازه ای می‌آموزد.

فرهنگ عاشورایی در تلقی با ادبیات آیینی حماسه ای سترگ را ایجاد کرده است، حماسه ای مکتوب و مسطور که در آن واژگان کنار هم ردیف می شوند برای گفتن از کربلا و عاشورا که همین زبان شعر صریح‌ترین زبان برای واگویه‌هاست.

فریاد واژگان در بیرم

در شام شهادت نازدانه سه ساله اباعبدالله، بیرم دارالاولیای لارستان میزبان گردهمایی عاشقان امام حسین(ع) بود، عاشقانِ شاعری  که برای «فریادِ واژگان» رنج مسافت را به جان خریده و با پای دل از فارس، هرمزگان و بوشهر آمده بودند تا در ادبیات آیینی شان مرثیه ای بگویند از کربلای سال ۶۱ هجری قمری و آن کاروان وفادار و فداکاری  که در مسیر عهد و ایمان  جانانه تا پای جان ایستاند و در راه حق حلقوم‌هایشان بریده  شد و سردار نیزه ها شدند.

حالا در پهنه زمانی سال ۱۴۴۴ هنوز هم که هنوز است داغ آن حادثه در دلها تازه و جوشش بر زبان ها جاری است، شعر مرثیه و  مرهمی است در رثای آن شاه دین و کشته کین.

شب شعر عاشورایی در بیرم تجلی فریاد واژگان بود، شاعرانی که از دور و نزدیک با حلقه اتصال امام حسین(ع) گرد هم آمدند و می‌خواندند از حسین(ع) و یارانش، از وداع زینب و داغ عباس ، اصغر و اکبر پرپر تا یادگار امام مجتبی(ع)  و احلی من العسل، گودال قتلگاه و فریاد یا محمدا تا زنده نگه داشتن یاد شاعران آیینی همچون خلیل روئینای لاری که عمری در مسیر مولایشان خواندنددو نوشتند و رهسپار حق شدند.

بیرم شب گذشته میزبان کاروان عاشقان اباعبدالله بود کاروانی که در آن پیر و پیشکسوت تا جوان و نوجوان، اهل سنت و شیعیان به صف شده و کلمات را به خط کرده  بودند برای حسین(ع) و چه افتخاری برای قلم، کلام و شعر بالاتر از اینکه در سوگ و ماتمی که تمام جهان برایش سوگوار است به حرکت در آید، تجلی عاشورا در ادبیات نقطه عطفی است که شاعران ادب این تجلی را به زیبایی تمام نشان دادند.

لطف امام حسین جرقه نخستین شب شعر عاشورایی در بیرم 

دبیر شب شعر عاشورایی بیرم در گفتگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد گفت: در مجلسی بودم که در آن محتشم خوانی و مقبل خوانی وجود داشت و از فضیلت شعرخوانی برای اهل بیت(ع) گفته شد، اینها جرقه ای بود برای اینکه شب شعر عاشورایی را در بیرم برگزار کنیم که همه از لطف و نظر خودِ امام حسین(ع) بوده است.

عبدالرحمان شریفی افزود: برای این شب شعر یک فراخوان دادیم با نام شب شعر عاشورایی فریاد واژگان، در همان روزهای ابتدایی با استقبال بسیاری روبه رو شدیم و بیش از ۴۸ شاعر برای حضور در این شب شعر اعلام آمادگی کردند و بیشتر از ۹۵ اثر برای ما ارسال شد، آنقدر استقبال ها بالا گرفت که مجبور شدیم میان آثار داوری کنیم و برترین ها را انتخاب.

وی عنوان داشت: شب شعر عاشورایی در بیرم برایمان یک نقطه عطفی از خادمی اباعبدالله بود، ما در این مجلس فقط یک فرمانبر بودیم و صاحب مجلس امام حسین بود، از آنجایی که می دیدیم امکان دارد طلبیده نشویم تا به کربلا برویم تصمیم گرفتیم شمه ای از کربلا را با ادبیات آیینی و محوریت عاشورا در بیرم برپا کنیم که لطف خدا همراهمان بود.

دبیر شب شعر عاشورایی بیرم بیان کرد: بیرم دارالاولیا است و این نخستین بار بود که شب شعر عاشورایی در این شهر برپا شد که با لطف خدا در سالهای آتی با قدرت و شکوه بیشتر آن را انجام خواهیم داد.

عزای امام حسین رنگ وحدت اقوام و مذاهب 

عبدالرحمان شریفی هدف از برگزاری نخستین شب شعر عاشورایی «فریاد واژگان» را ایجاد صمیمیت، همدلی، سادگی،  در راستای عزای امام حسین (ع) دانست و افزود: حضور پیرغلامان و پیشکسوتان امام حسینی در این برنامه، شاعرانی که از استان های همجوار آمده بودند چه از اهل سنت و چه شیعیان، مشاهده‌ شور و شوق جوانان و نوجوانان  در این برنامه تجلی‌گر وحدت بود وحدتی که با نام حسین گره خورده بود و قرائت آن اشعار عاشورایی نغز و پرمحتوا رنگ عزای حسینی را پر رنگ‌تر کرد.

شریفی با توجه به اهمیت برنامه‌های فرهنگی هنری در تقویت فرهنگ عاشورا افزود: شب شعر عاشورایی بیرم در بخش های مختلف بازدید از موزه مردم شناسی و موزه اسناد و کتب وکیل الرعایای بیرمی، چاووش خوانی، کابلی خوانی، اجرای تعزیه، شعرخوانی شاعران برگزار گردید و همه اینها عناصری است برای تقویت فرهنگ عاشورا.

شاه زندو؛ آستان مقدس بیرمی‌ها

دبیر شب شعر عاشورایی بیرم درخصوص انتخاب آستلن مقدس سیدعفیف الدین شاه زندو به عنوان محل برگزاری شب شعر عنوان داشت: شاه زندو برای ما بیرمی ها حکم بیت المقدس را دارد، نیکان و اجداد ما همه در اینجا آرمیده اند و همیشه از زبان آنها کرامات سید عفیف الدین شاه زندو را شنیده ایم، شاه زندو دار الشفاست و برای شب شعر عاشورایی چه مکانی معنوی تر و پربرکت تر از آستان مقدس سید عفیف الدین شاه زندو که منادی اسلام و گسترش دهنده آن در جنوب بوده است، شاه زندو برای ما واجب التعظیم است.

کار تمیز فرهنگی

عبدالرحمن شریفی برپایی این شب شعر را یک کار خودجوش مردمی و بدون حمایت های مالی و معنوی ارگان ها و نهادهای دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: شب شعر عاشورایی در بیرم که برای نخستین بار اجرا شد،  یک کار خودجوش و مردمی بوده است و هیچ حمایتی از ارگان خاصی نداشتیم، آنهایی که خادم و عاشقان اباعبدالله بودند کار را به عهده گرفتند، خداوند  لطفش را بر این مجلس جاری کرد، ما فقط فرمانبر هستیم.

شریفی گفت: مردم همیشه پای کار بودند من دست بوس مردم هستم، اما از مسئولین توقع داریم به مسائل فرهنگی اهتمام ویژه ای داشته باشند،  فرهنگ بنیان یک جامعه است که حفظ و بقای جامعه در گرو آن است، از توجه به فرهنگ سخن های بسیاری به میان می آید اما لازم است که از لقلقه زبان به عمل تبدیل شود.

دبیر شب شعر عاشورایی بیرم در پایان ضمن تقدیر از تمامی دست اندر کاران، موزه مردم شناسی شاه زندو(ع) بیرم، آستان مقدس شاه زندو، انجمن فرهنگی هنری شارستان، شاعران، تعزیه خوانان، مداحان ، آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد پیشگام و اعتلا بخش در فرهنگ و حاضرین در این شب شعر تصریح کرد: تمامی آثاری که برای این شب شعر ارسال شد و اشعاری که در این محفل خوانده شد در کتابی به نام شعر و شعور عاشورا چاپ می شود و در یادواره ای که سالهای آتی برگزار می شود  به شاعران و هیئت های مذهبی داده خواهد شد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه