خبرهای خوش در روز دوم اجلاس روسای دانشگاه‌ها؛ از آموزش مجازی مادران باردار تا تلاش برای ایجاد دانشگاه اسلامی

روز دوم اجلاس روسای دانشگاه‌ها امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور امروز نیز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد و فردا هم ادامه دارد.

* خبرهایی از اختصاص ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌های بزرگ به دانشجویان خارجی

محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیات های امنا و هیت ممیزه در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاه های سراسر کشور گفت: وظیفه ما این بود صنایع بزرگ را به داشتن تحقیق و توسعه تشویق کنیم تا حمایت از محققان شکل گیرد.
وی خطاب به روسای دانشگاه ها ادامه داد: شما مسولان واقعی پیشرفت کشور هستید، فرمان دانشگاه و پژوهشگاه ها در دست شماست، یک حرکت فرهنگی در دانشگاه صدقه جاریه محسوب می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سند دانشگاه اسلامی ادامه داد: در باره اسلامی شدن دانشگاه ها بحث های زیادی در وزارت علوم صورت گرفته و جامع ترین، کامل ترین سند دانشگاه ها، سند دانشگاه اسلامی است، روسای دانشگاهها باید تا جایی که می توانند بندهای این سند را اجرایی کنند.
قائم مقام وزیر علوم افزود: 92 تا 94 درصد بودجه دانشگاه‌ها پرسنلی است، 15 درصد درآمد بودجه دانشگاه از درآمد اختصاصی است، باید برنامه ریزی کرده و درآمدها را افزایش دهیم.
وی یادآورشد: در کشور های غربی حدود ۵۰ درصد درآمد دانشگاه ها از بودجه عمومی و ۵۰ درصد از درآمد اختصاصی است باید دانشگاه ها دراین زمینه برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: باید بستر دانشگاه ها را برای پذیرش دانشجویان بین الملل فراهم کرده و برنامه ریزی کنیم ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه های بزرگ دانشجوی خارجی باشد تا از مزایای درآمدی آن نیز بهره مند شویم.

سلیمانی افزود: در پژوهش ضعیف هستیم ،خودمان را گول نزنیم تا پروژه های کلان در کشور تعریف نشده و اجرای آن به دانشگاه ها واگذار نشود ضعیف هستیم.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: تولید دانشگاه ها و نقش آنها در پیشرفت کشور یک عدد بزرگ چند ده میلیارد دلاری است برای همین مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بارها تاکید کرده اند که دانشگاه ها را به چشم هزینه‌ای نباید نگاه کرد این ها سرمایه‌ای هستند.

* فعالیت بیش از ۵۶ هزار استاد در سازمان بسیج اساتید

در ادامه این اجلاس، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه این دوره از آموزش عالی در نوع خودش کم نظیر است، گفت: معدل خوبی به انتصابات وزیر علوم می‌دهم.

وی با تاکید بر اینکه این دوره فرصت خوبی برای پیاده سازی اهداف گام دوم انقلاب است، گفت: جوان گرایی مورد تاکید مقام معظم رهبری و کادر سازی از اهداف بسیار مهم و اولویت دار است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاظرنشان کرد: باید میدان برای فعالیت جوانان مهیا باشد، در دولت های گذشته بحث و تاکید داشتیم که مشکلات باید با تکیه بر علم حل شود.

وی با اشاره به طرح کمک به نظام کارآمدی کشور در بسیج اساتید، گفت: پیگیر این هستیم که به اساتید بسیجی توجه ویژه شود، ۲۰ کارگروه برای حل مسئله محوری در کشور ایجاد شده است.

 

مردانی با اشاره به آغاز سال تحصیلی، گفت: نباید از نگاه به مسائل اساسی و کلان غاقل شویم، به ویژه نیاید از سیاست‌های کلی و کلان مثل اقتصاد دانش بیان غافل شویم. مشکلات کشور باید بر پایه علم دانشگاهیان حل شود.

وی اعتلای سازمانی بسیج اساتید را یکی از محورهای مهم بیان کرد و گفت: از سال ۸۰ تا کنون فعالیت های زیادی انجام شده و بیش از ۵۶ هزار استاد در این سازمان فعالیت می‌کنند.

* منادی: رشد علمی کشور 5+1 را پای میز مذاکره نشانده است

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت حوزه خانواده در جامعه گفت: دانشگاه‌ها باید خانواده را بسیار مورد توجه قرار دهند، باید علاوه بر آموزش به دانشجویان مبحث خانواده را هم مدنظر قرار دهیم چرا که دانشجویان به دامن خانواده بازمی‌گردند.

وی افزود: قانون نظام آموزش عالی ناقص است و باید تقویت شود، اگر روسای دانشگاه هم پیشنهادی دارند می‌توانند برای ما بفرستند.

منادی گفت: ۲۰ ماده در قانون وجود دارد که روسای دانشگاه باید آن را بارها بخوانند، این قانون مربوط به بیمه فناوری است، ما در مجلس برای دانش آموزان هم برنامه داریم، طرح رتبه بندی معلمان را هم انجام دادیم، این طرح 50 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت اما با اجرای این طرح آموزش و پرورش ما هم نظام مند شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر علوم برای اینکه دانشجویان خوبی در دانشگاه‌ها داشته باشد باید دانش آموزان خوبی را تحویل بگیرد بنابراین نظام مند شدن آموزش و پرورش هم بسیار برای دانشگاه‌ها مهم است، با اجرای طرح رتبه بندی معلمان کیفیت آموزش افزایش می‌یابد و هر پنج سال معلمان ارزشیابی می‌شوند و این رتبه ها در حقوقشان نیز تاثیر دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای دولت برای هیات علمی‌ها بسیار خوب است، قبلا فضا علیه اعضای هیات علمی بود، طرح همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه نیز در دستور کار است، آقای رئیسی در جلسه بنیاد ملی نخبگان نیز حضور یافت و به طور کلی رویکرد دولت به سمت دانشگاه‌ها است.

منادی عنوان کرد: وزارت علوم بهترین و مهم ترین وزارتخانه کشور است، در بحث برجام ریشه ایران در آموزش عالی است یعنی علم است که باعث شده ۵+۱ پای میز مذاکره بنشینند، کارهای مهم وزارت علوم بسیار خوب بوده است، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش شرکت های دانش بنیان در سال گذشته بوده است، بهره ور ترین نهاد کشور وزارت علوم است، قانون جهش شرکت های دانش بنیان هم به رشد این شرکت‌ها کمک می‌کند چرا که ما تمام موانع را رفع کردیم.

وی افزود: در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای دیگر بودجه ما بسیار پایین است اما با همین بودجه کم کارهای بزرگی انجام داده‌ایم به طوریکه در برخی رشته‌ها در دنیا مقام نخست را داریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروجی وزارت علوم برای کشور بسیار مهم است خطاب به دانشگاهیان و روسای دانشگاه اظهار داشت: ما در مجلس هوادار دانشگاهیان هستیم، اگر کمترین ایراد به وزیر علوم وارد شود ما پشت شما هستیم، شما هم با ما همکاری کنید، اگر مشکلی وجود دارد یا اگر پیشنهادی برای رفع مشکلات دارید مطرح کنید.

* دیوان محاسبات خواستار گزارش هزینه‌ کرد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها شد

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز گفت: افزایش میل به مهاجرت و در عین حال افزایش دانشجویان کم برخوردار با توجه به شرایط فعلی کشور از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

وی با اشاره به مدلینگ‌های دانشجویی اینستاگرام، گفت: تعداد صفحات به قدری زیاد است که برخوردهای سلبی هم تا کنون نتوانسته تاثیری بگذارد ضمن اینکه برنامه ویژه ای هم وزارت علوم در این زمینه ندارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها گفت: ابلاغیه ها ارسال شده و تاکید و اولویت بر برخورد ایجابی نیست.

وی با اشاره به برنامه های ویژه اربعین در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید توجه ویژه به این مراسم داشته باشند و حداکثر همکاری با دانشجوها صورت بپذیرد.

کلانتری با اشاره به آسیب های کمی بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها،‌گفت: دیوان محاسبات طی نامه‌ای خواستار دریافت گزارش هزینه‌ کرد 3 درصد بودجه فرهنگی شده است.

وی با اشاره به ارایه مهارت‌ها به صورت رایگان در خوابگاه‌هایئ داشجویی، کفت: حدود 400 مهارت با کمک دانشگاه فنی و حرفه ای در خوابگاه‌های دانشجویی ارایه می شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه کارها را باید به دانشجوها سپرد، گفت: سپردن کارها به دانشجوها سبب افزایش امید به زندگی در آنها می شود.

 

وی تاکید کرد که پرمخاطب ترین رویدادها با فاصله زیاد، رویدادهای مذهبی در دانشگاه‌هاست و مراسمی همچون اربعین و ماه مبارک رمضان از برنامه هایی هستند که پوشش حداکثری دارند.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه باید یک منشور اخلاقی برای دانشگاه‌ها داشته باشیم، گفت: در جایگاه‌های مختلف نیازمند کدهای ویژه هستیم. مدیریت رفتارهای جنسی بسیار مهم است و باید در فضای هدایت شده برای آن برنامه‌های ویژه داشته باشیم.

* ضرورت تلاش دانشگاه‌ها برای قرارگیری در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سید علی رستمیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز گفت: شما عزیزان مدیریت مجموعه ای حساس از مجموعه‌های نظام اسلامی را بر عهده دارید یعنی اگر جبهه‌ای برای پیشرفت داشته باشیم یکی از مهم ترین سنگرها در دست شماست، اگر ما یک کشتی داشته باشیم طوفان‌ها و صخره‌هایی در برابر ما هست که یکی از مهم ترین سنگرها و بخش ها به شما سپرده شده است، ساده انگاری و عادی دانستن وقایع عملا دور کردن ما از اهداف است.

وی افزود: باید توصیف مقام معظم رهبری از فضای دانشگاه‌ها را بدانیم، هدف نظام اسلامی از نظر مقام معظم رهبری خط رسیدن به تمدن اسلامی است و این یک آینده قطعی و اجتناب ناپذیر برای نظام اسلامی است که در این راه باید به تولید فکر و پرورش انسان ها بپردازیم که شما عزیزان این ماموریت را برعهده دارید، حال چه کنیم که از دانشگاه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بهره ببریم، کشور ما باید کشوری شود که به خطوط آرمانی اسلام برسد، براساس خواسته مقام معظم رهبری روسای دانشگاه باید مسوولیت دانشگاه ها را بر این اساس قرار دهند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها عنوان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند دانشجویان باید بدانند در افق بلند و نگاه آرمانی چه باید بکنند، باید بدانیم در کجای تاریخ و جغرافیای سیاسی ایستاده ایم، امروز هویت جدید بین المللی با محوریت ایران در حال شکل گیری است.

رستمیان با بیان اینکه اگر دانشگاه اسلامی باشد می‌تواند بار مالی و اداری جامعه را هم در مسیر اسلام به دوش بکشد، گفت: این مساله برای آینده کشور دارای اهمیت مهم و حیاتی است، براساس فرموده‌های مقام معظم رهبری مسوولان دانشگاه‌ها ترسیم کننده آینده کشور هستند، دانش آموخته های دانشگاه ها باید انقلابی، دارای شناخت از انقلاب و آرمان‌ها، بصیرت و عمق سیاسی و دینی، بیزار از وابستگی باشد؛ این خروجی ماموریت ما در دانشگاه هاست.

وی با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری هنوز اسلامی شدن دانشگاه ها روی دست نظام مانده است، افزود: باید علم و دانشی تولید کنیم که برای آینده کشور در عالی ترین کیفیت نافع باشد و دانشگاه اسلامی دانشگاهی با محیط اسلامی و اهداف اسلامی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت: رویکرد دانشگاه در کلیت آن باید در راستای اهداف اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

* آیین نامه آموزش مجازی مادران باردار دانشجو ابلاغ می‌شود

مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در روز دوم از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به مسائل حقوقی قبل و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها پرداخت.

وی افزود: یکی از قوانین که با آن درگیر هستیم، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. بحث بهسازی خوابگاه‌ها، و تحهیز خوابگاه‌ها به ویژه متاهلین نیز مطرح است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: آئین نامه مرخصی و میهمان دانشجویان متأهل طی هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود، بحث آموزش مجازی مادران باردار نیز طی هفته های آینده ابلاغ می‌شود، افزایش سهمیه اساتید راهنما و تأسیس مراکز مشاوره سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر مباحثی است که در زمینه قانون مذکور پیگیری شده است.

وی در مورد بحث واکسیناسیون دانشجویان که یکی از مباحث کلیدی در بازگشایی دانشگاه‌ها است، گفت: با توجه به مصوبات ستاد کرونا و رسیدن به حد نصاب مورد نظر در دوزهای اول و دوم، تزریق دوز یادآور منتفی است.

فرخی ادامه داد: ولی دانشگاه‌هایی که می‌خواهند دانشجویانشان از خوابگاه‌ها یا فضای جمعی دانشگاه‌ها استفاده کنند، می‌تواند الزامی را برای تزریق دوز یادآور ایجاد کنند. البته این الزامات از جنس حقوقی نباشند.

وی گفت: مصوبات ستاد کرونا، قانون محسوب نمی‌شوند. ولی دانشگاه می‌تواند پروتکل‌هایی برای تزریق دوز یادآور ارائه کنند.

فرخی در مورد قراردادهای دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه وضعیت کرونا نامشخص است، دانشگاه‌ها باید قراردادها را با شرایط سیال تنظیم کنند تا وقتی شرایط پاندمی کرونا تغییر کرد، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی بعد از تعطیلی‌های کرونا، ادامه داد: باتوجه به برگزاری آزمون‌های غیر حضوری پیش بینی می‌شود، شاهد افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی باشیم.

وی افزود: دراین زمینه باید از ظرفیت کمیته‌های اخلاق و کمیته‌های انضباطی و هیئت‌های تخلفات استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانون پیشگیری و مقابله با تخلف، مورد تاکید است. ما به شدت درگیر افزایش مطالبات عمومی در خصوص تخلفات هستیم.

فرخی با بیان اهمیت افزایش سعه صدر با هدف حفظ سرمایه انسانی گفت: برخی اساتید دانشگاه در دوران کرونا به خارج از کشور رفتند. می‌توان بر اساس آئین‌نامه خیلی سریع و خشک برای آنها احکامی صادر کنیم، ولی با توجه به اینکه دو سال شرایط غیر طبیعی بوده و با مشورت با وزیر علوم، قرار شد رؤسای دانشگاه از خود سعه صدر نشان دهند و دلایل آنها برای عدم حضور در محل مأموریت بپذیرند. این به معنای آنارشی و بی نظمی نیست. اگر کسی قصد برگشت دارد، چون از سرمایه‌های علمی محسوب می‌شوند و هزینه‌های زیادی صرف آنها شده، توصیه ما این است که سعه صدر داشته باشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ضمناً بیان اینکه دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها، انباشتی از مطالبات دانشجویی را به همراه داشته است، گفت: نیاز است رؤسای دانشگاه‌ها فضایی به منظور سوپاپ اطمینان و اینکه این بار منفی در فضای دانشگاهی تخلیه شود، ایجاد کنند.

وی ادامه داد: رؤسای دانشگاه‌ها در مواجهه با دانشجویان سعه صدر داشته باشند و از ورود دستگاه‌های قضائی جلوگیری شود. این مسائل و پرهیز از ارجاع پرونده دانشجویان به هیئت تخلفات باعث می‌شود، از پیک ترم اول عبور و از تجمیع پرونده‌ها جلوگیری کنیم.

فرخی در این اجلاس به استفاده از ظرفیت حقوقی و تقویت دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در بعضی دانشگاه‌ها، حتی در تهران یک کارشناس حقوقی وجود ندارد. باید از ظرفیت اساتید حقوق، استفاده و مدیریت‌های حقوقی تقویت شود.

وی ادامه داد: همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران هفته گذشته بخشنامه دولت را ابلاغ کردیم که دانشگاه‌ها باید توجه کنند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اجلاس روسای دانشگاه فردا شنبه نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه