تغییری در روند زندگی آفت برگ‌خوار بلوط ایجاد نشد/ هشدار جدی برای فراگیر شدن خسارات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره با تلاش‌هایی در زمینه کنترل آفت برگ‌خوار سفید بلوط گفت: واقعیت این است که تغییر خاصی ایجاد نشده و خسارات در حال افزایش و فراگیر شدن است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور در بازدید سخنگوی کمیسیون آب و کشاورزی مجلس از جنگل‌های بلوط این استان، اظهار کرد: در این سفر آخرین تغییرات زندگی آفت و میزان خسارات با تیمی متخصص از سازمان جنگل‌های کشور بررسی شد اما آنچه عیان است این بوده که علی‌رغم تلاش‌های همکاران منابع‌طبیعی اما جمعیت این آفت کمتر نشد و خسارت‌ها در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: گرچه به ظاهر برخی درختان آسیب‌دیده مجددا سبز شدن اما جمعیت آفت کمتر نشده لذا این برگ‌های جدید مجدد خوراک لارو پروانه‌ برگ‌خوار سفید بلوط می‌شوند و جمعیت آفت بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی در مبارزه با این آفت و همچنین بارندگی‌های اخیر مونسونی گفت: این عوامل در کاهش جمعیت آفت به صورت موقت موثر بودند اما در سرجمع خسارت‌ها همچنان ادامه دارد و اگر فکری نشود با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.

معتمدی‌پور تصریح کرد: تعارفی نداریم، زور استان به قدرت این آفت نمی‌رسد باید این مسئله هم از حیث عملیاتی و هم اعتباری به عنوان یک طرح ملی تعریف شود تا هزینه‌ها و اعتبارات آن را دولت متقبل کند و بشود کار موثری کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش عمده اعتباراتی که برای مبارزه با این آفت تصویب شد هنوز تخصیص پیدا نکردند و از سوی دیگر چون هیچ راهکار قطعی برای مبارزه با این آفت وجود ندارد، عملا نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این آفت پابرجا و جدی است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت در مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط، افزود: انتظار کارشناسان حذف کامل این آفت نیست و هدف اصلی فقط کنترل طغیان آن است اما با شرایط فعلی در سال آینده نیز خسارت‌ها زیاد خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از حساسیت کمیسیون آب و کشاورزی بیان کرد: انتظار ما در سطح ملی این است که از حوزه تئوری خارج شویم و وارد فاز اجرایی و عملیاتی بر اساس آخرین یافته‌ها و بررسی‌های علمی شویم.

معتمدی‌پور همچنین بر دایر شدن مرکز تحقیقات بلوط کشور برای مدیریت این آفت و همه تهدیدات پیشروی جنگل‌های این استان و زاگرس تاکید کرد.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه