چگونه دغدغه رهبر انقلاب درباره مسئله امنیت غذایی را رفع کنیم؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به مشکلات پیش روی رسیدن به امنیت غذایی، گفت: از 8.6 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور تنها حدود سه میلیون هکتار با آبیاری مدرن اداره می شود و باید سایر زمین ها را هم به تکنولوژی آبیاری مدرن مجهز کنیم.

گروه سیاسی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیات دولت در 8 شهریور امسال، با برشمردن اولویت‌های اقتصادی در بخش تولید کشاورزی، با اشاره به بحران غذا به دنبال وقوع جنگ اوکراین، مسئله امنیت غذایی را بسیار مهم دانستند و با یادآوری توصیه‌های مستمرِ قبلی مبنی بر لزوم خودکفایی در اقلام اساسی مانند گندم، افزودند: مسئله امنیت غذایی یک مسئله درجه یک است که نباید از آن غفلت شود.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی فارس در همین راستا و درباره چالش ها و مشکلات پیش روی رسیدن به امنیت غذایی در نتیجه خودکفایی در تولید کشاورزی کشور گفت: یکی از چالش های امنیت غذایی، بحران آب است، در شرایط فعلی، هم شاهد تغییر اقلیم هستیم  و هم میزان بارندگی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ما شیوه مصرف آب درستی در حوزه کشاورزی نداریم، به گونه ای که در حال حاضر نزدیک به 70 درصد آب کشاورزی ما هدر می رود.

 

 

وی افزود: از 8.6 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور تنها حدود سه میلیون هکتار با آبیاری مدرن اداره می شود و باید تلاش کنیم تا سایر زمین های کشاورزی را به تکنولوژی آبیاری مدرن مجهز کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با طرح بحث ماشین آلات کشاورزی به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی کشور در رسیدن به خودکفایی، تصریح کرد: اکثر ماشین آلات کشاورزی ما فرسوده بوده و متوسط عمر آنها بین 15 تا 17 سال است که این ماشین آلات فرسوده، باعث ریزش و هدر رفت بخش زیادی از محصولات می شود و مانع خودکفایی ما در حوزه کشاورزی می شود.

محمودزاده همچنین به مسئله کوچک شدن اراضی پرداخت و گفت: یکی از مشکلاتی که داریم این است که در پی بحث ارث و میراث، زمین ها روز به روز در حال کوچک تر شدن هستند. به عنوان مثال شخصی که پنج هکتار زمین دارد، پس از فوت، این زمین بین ورثه تقسیم می شود و مشکلاتی را در بهره وری ایجاد می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان و دامداران تاکید کرد و گفت: فرض کنید یک مرغداری 20 هزار متری برای تامین نهاده خود، نیازمند حداقل دو میلیارد و 500 میلیون تومان منابع مالی است و به دلیل نبود این منابع همین حالا، نزدیک به 40 درصد مرغداری های ما خالی هستند. چنین شرایطی موجب شده دامداران ما، دام مولد را که باید برای تولید آینده حفظ کنیم، به دلیل گرانی نهاده ها به کشتارگاه ها می برند. این نیز در نوع خود، در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در کشور، صادرات مقطعی محصولات است چراکه باید محصول کشاورزی همیشه صادر شود تا درآمد پایداری برای کشاورزان داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی اگر این مورد موجب افزایش قیمت ها در داخل شد، می توانیم با اعمال تعرفه، آن را کنترل کنیم، اما اگر جلوی صادرات را بگیریم موجب می شود که هزینه تولید بالا رود و محصولات روی دست کشاورزان بماند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه