چرا پروژه‌های نوسازی مدارس گران تمام می‌شود؟

برخی با شنیدن آمار مربوط به ساخت برخی مدارس جدیدالاحداث توسط نوسازی مدارس هرمزگان، نسبت به هزینه آن تشکیک می‌کنند. واقعا چرا پروژه‌ه‌های نوسازی مدارس گران تمام می‌شود؟

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بندرعباس، با فرارسیدن هفته دولت در هر سال و همین طور نزدیک شدن به ماه مهر در سراسر هرمزگان، اداره کل نوسازی مدارس این استان نیز لیستی از مدارس حدیدالاحداث را که می‌توانند در مهرماه میزبان حضور دانش‌آموزان باشند، اعلام می‌کند.

لیستی که گاه با اعلام هزینه تمام شده ساخت یک مدرسه 6 یا 8 یا 12 کلاسه، گاها سبب خلق این پرسش در ذهن عموم جامعه می‌شود که چرا پروژه‌های نوسازی مدارس در ساخت مدارس گران تمام می‌شود؟!

امسال علاوه بر وجود این پرسش در ذهن‌ها، تشکیکی نیز در مورد تعداد کلاس‌ها و تعداد مدارس نیز در فضای مجازی از پروژه‌های افتتاحی هفته دولت مطرح شد که بدلیل همکاری گسترده جامعه خیران با این سازمان، ضرورت پاسخگویی به این پرسش‌ها و دغدغه‌ها به منظور حفظ اعتماد عمومی میان این دستگاه با جامعه ضروری به نظر می‌رسید.

کم و کیف پروژه‌ها را یک هفته قبل از افتتاح در هفته دولت مورد بررسی قرار دادیم

حبیب بهادری مدیرکل بازرسی استانداری هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در بندرعباس اظهار کرد: با تأکید استاندار هرمزگان، کم و کیف پروژه‌های اعلام شده از سوی دستگاههای دولتی پیش از اعلام برای افتتاح در هفته دولت مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در چند مورد مربوط با پروژه‌های اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان که گزارشاتی مبنی بر تکراری بودن افتتاحیه‌ها و تکراری بودن اسامی پروژه‌ها وجود داشت، بررسی‌های لازم انجام و نیز با معتمدان محلی هر منطقه از جمله در منطقه انجیردان بستک و یکی از روستاهای جاسک نیز ارتباط برقرار و استعلام انجام شد تا پروژه‌ای در هفته دولت تکراری افتتاح نشود.

مدرسه 6 کلاسه گرازوییه که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شده است. 408 متر مربع: 60 میلیارد ریال

 

مدیرکل بازرسی استانداری هرمزگان همچنین در مورد پروژه‌ تکثیر میگو در قشم نیز عنوان کرد: در مورد این پروژه نیز مجوزات لازم مورد بررسی دقیق قرار گرفت و ما مغایرتی در این زمینه پیدا نکردیم.

به گفته بهادری، با این حال مردم عزیز و اصحاب محترم رسانه هر گونه گزارشی در این زمینه و موارد مشابه داشته باشند را در صورت اعلام به بازرسی استانداری، به صورت دقیق بررسی و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

مدرسه 12 کلاسه کمیساریای سازمان ملل/ 1172 متر مربع 150 میلیارد ریال

 

مدیرکل نوسازی مدارس: مجبوریم به پیمانکاران اسناد خزانه بدهیم

فخرالدین هاشمی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان نیز در پاسخ به این پرسش فارس که چرا مبالغ اعلامی از سوی نوسازی مدارس برای هزینه اعلام شده ساخت یک مدرسه 6 یا 8 یا 12 کلاسه از معمول و عرف بیشتر است، عنوان کرد: اسناد خزانه‌ای که در اختیار ما برای تسویه حساب با پیمانکاران وجود دارد، سررسید دو تا سه ساله دارد و ما مجبوریم تا در ازای تکمیل پروژه و تحویل گرفتن آن، اسناد خزانه‌ای را به پیمانکاران بدهیم که سال 1403 یا 1404 تسویه می‌شود و لذا مجبوریم تا درصدی مشخص که نرخ سود سالیانه قانونی و نیز برخی دیگر از ضریب‌های مورد نظر سازمان برنامه و بودجه را به هزینه تمام شده اضافه و با پیمانکاران تسویه کنیم و همین عامل باعث افزایش 40 تا 50 درصد هزینه ساخت مدارس می‌شود.

مدرسه ۳کلاسه برکت شهیدرضایی چهکار/۱۴۳ مترمربع 15 میلیارد ریال

 

به گفته وی، در برخی از پروژه‌ها نیز که بخشی از هزینه را خیر انجام داده و بخشی بر عهده نوسازی مدارس قرار گرفته است و در این صورت نیز با واگذاری پروژه به پیمانکاران، شرایط تکمیل پروژه را فراهم می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر در خدمت دانش آموزان قرار گیرد.

مدرسه ۱۸ کلاسه نور میناب/ ۲ هزار و ۴۲۵ مترمربع ۳۰۰ میلیارد ریال

 

هاشمی تأکید کرد: به هزینه تمام شده برخی از پروژه‌های نوسازی مدارس، مبالغی نظیر محوطه‌سازی و دیوارکشی مدارس نیز افزوده می‌شود که ممکن است در یک پروژه معمول مد نظر عموم جامعه وجود نداشته باشد و ما هزینه‌های دیگری از جمله تجهیز و آماده‌‌سازی کلاس‌های درس و میز و نیمکت و تجهیزات الکترونیکی و سرمایشی در هر کلاس ... را نیز داریم که به قیمت تمام شده یک مدرسه افزوده می‌شود.

مدرسه ۹ کلاسه امیرکبیر گوربند/ ۶۰۵ مترمربع ۱۰۰ میلیارد ریال 

 

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مشارکت خیران در فرآیندهای مدرسه‌سازی حاصل اعتمادی است که آنان به این رویه یافته‌اند و از سوی دیگر فرهنگ مدرسه سازی نیز در کشورمان نهادینه شده است. ضرورت سوق دادن خیران به انجام امور خیر دیگری که مکمل امر آموزش در کشور است، از جمله ضروریاتی است که می‌توان از تجربه‌ها در این زمینه نیز بهره جست. همچنین اهمیت تقویت نظارت بر مجموعه‌های مرتبط در فرآیند ساخت و ساز و تجهیز مدارس نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد که نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/ 3728

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه