زیارت گرانتر از سیاحت شد/ بلیط پرواز مشهد-نجف 25 میلیون تومان شد

با نزدیک شدن به اربعین، نرخ بلیط پرواز‌های نجف در حال پرواز است، به‌طوریکه بلیط رفت و برگشت پرواز مشهد-نجف با قیمت13 تا 25 میلیون تومان فروخته می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مشهد، همزمان با نزدیک شدن به اربعین و در روزهای پیک و افزایش تقاضا برای سفر به عراق شاهد بالا رفتن قیمت بلیط پروازها به شهر نجف هستیم. بررسی پروازهای مسیر رفت و برگشت مشهد-نجف نشان از آن دارد که شرکت‌های هواپیمایی، قیمت‌گذاری نسبتا بالایی را برای این پروازها اعمال می‌کنند.

پرواز مشهد- نجف 4 برابر شد

 با وجود اعلام قبلی سقف قیمت بلیط پروازهای نجف و بغداد در اربعین متاسفانه شاهد آن هستیم که در روزهای اخیر قیمت بلیط هواپیما به مقصد عراق افزایش عجیبی داشته و بسیار بالاتر از سقف مقرر و اعلام شده قبلی است.

به طوریکه برخی شرکت‌های هواپیمایی در روزهای پایانی ماه صفر که مردم به‌دنبال رساندن خود به خیل عظیم زائران پیاده اربعین هستند، قیمت بلیط مشهد به نجف را بیش از 4 برابر قیمت تعیین شده به‌فروش می‌رسانند.

قیمت بلیط پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف در یازدهمین روز از شهریور بین 23 تا 25 میلیون تومان است. قیمت پرواز مذکور برای هواپیمایی دیگری 17 میلیون و 200 هزار تومان و در برخی موارد 16میلیون تومان است در حالیکه در روز گذشته 10 شهریور ماه بالاترین قیمت بلیط پرواز مشهد به نجف 13 میلیون تومان بود.

این در حالی است که پیش از بیماری کرونا (مهرماه سال 98) انجمن شرکت‌های هواپیمایی قیمت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف را 2میلیون و 200 هزار تومان و  مشهد ــ نجف-مشهد را 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین کرده بود.

حال این سوال پیش می آید چرا روزانه شاهد افزایش چندین برابری قیمت بلیط پروازهای نجف هستیم؟ آیا نرخ گذاری در این زمینه صورت نمی گیرد؟ بازرسان و ناظران برقیمت ها کجای پازل افزایش قیمت ها قرار دارند؟

سقف بلیط پروازهای اربعین 6میلیون تومان تعیین شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد، سقف بلیط پروازهای اربعین را 6میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده قیمت بلیط پروازهای اربعین برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر، 6میلیون تومان تعیین شد.

وی تصریح کرد: این قیمت سقف بلیط پروازهای اربعین است و این احتمال وجود دارد برخی ایرلاین ها با قیمت کمتری بلیط مسیرهای پرواز بغداد و نجف را به فروش برسانند.

سیاحت ارزانتر از زیارت

در حالیکه سخنگوی سازمان هواپیمایی قیمت 6 میلیون تومان را برای پروازهای نجف اعلام کرده است اما  در اقدامی عجیب شاهد پروازهایی از مشهد به نجف با قیمت هر بلیط 25 میلیون تومان هستیم، این در حالی است که برای مسافت دورتری مانند سفر از مشهد یا حتی تهران به سایر کشورها با همان ایرلاین و در همان روز، قیمت کمتری مشاهده می شود.

با بررسی فروش بلیط در ایرلاین ها مشاهده می شود؛ قیمت بلیط پرواز مشهد- نجف در یازدهمین روز از شهریور 1401 بالغ بر 25 میلیون تومان است در حالیکه قیمت پرواز مشهد به استانبول در همین تاریخ 17 میلیون تومان است.

در واقع کسی که بخواهد برای انجام مناسک آیینی و حفظ سنت‌های دینی و پاسداشت شعائر مذهبی، به زیارت عتبات عالیات برود، گاهی با قیمت‌هایی مواجه می‌شود که در هیچ سفر متداول خارجی، با آن روبه‌رو نخواهد شد.

واقعیت این است که به دلیل عدم رعایت نرخنامه شورای عالی هواپیمایی به عنوان مرجع قیمت گذاری، برای شرکت‌های هواپیمایی فرقی ندارد که پرواز‌های استانبول را انجام دهند یا پروازهای نجف را.

امسال با ورود دولت به مسئله قیمت گذاری بلیط پروازهای نجف، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی قیمت پروازهای نجف را 6 میلیون تومان اعلام کرد اما این نرخ گذاری به مذاق شرکت های هواپیمایی خوش نیامد چرا که سود خود را در عدم اعلام نرخ مصوب می دانند.

برخی تعداد محدود پروازها را عامل افزایش قیمت بلیط می دانند در صورتی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور، مسیر مشهد به نجف با ۲۰۶ پرواز پرترددترین مسیر پروازی کشور است و نمی توان قبول کرد در روزهای منتهی به اربعین که شیفتگان به اباعبدالله از سراسر کشور خود را به کربلا می رسانند، با کاهش پرواز و افزایش قیمت در این مسیر مواجه باشیم.

نجف گرانترین فرودگاه منطقه است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگاران دلیل گرانی پروازهای نجف را اینطور بیان کرد: پروازهای مسیرهای زیارتی عموما در پیک سفر به صورت یکسرخالی انجام می‌شود که بر قیمت بلیط اثر می‌گذارد.

وی افزود: نکته مهم این است که فرودگاه نجف از گران‌ترین فرودگاه‌های منطقه است و پیش از این هم چندین بار با مسئولان فرودگاه نجف درباره هزینه‌های بالای این فرودگاه مذاکراتی داشتیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند اما این اقدام انجام نشد چراکه فرودگاه نجف در اختیار بخش خصوصی است و کاهش هزینه‌ها را قبول نکردند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره عامل دیگری که باعث افزایش قیمت بلیط نجف می‌شود، گفت: طبق توافق انجام شده تعداد مجاز و سقف تعیین شده پروازهای ایران و عراق در هقته 120 پرواز است. اگر مازاد این پروازها انجام شود، شرکت‌های هواپیمایی باید به طرف مقابل رویالتی پرداخت کنند تنها کشور هم که در حال حاضر رویالتی را دریافت می‌کند کشور عراق و فرودگاه نجف است که به ازای هر هواپیما حدودا 4 هزار دلار رویالتی پرداخت می‌شود که این خود باعث افزایش هزینه بلیط خواهد شد.

اسعدی سامانی اظهار کرد: البته تنها ایران شامل هزینه گران فرودگاه نجف نمی‌شود و شرکت‌های هواپیمایی از هر کشوری با این هزینه های بالای فرودگاه گران نجف مواجه است.

وی بالا بودن نرخ سوخت در فرودگاه نجف را از دیگر عوامل افزایش قیمت بلیط پرواز نجف برشمرد و افزود: نرخ سوخت در فرودگاه نجف تقریبا 1دلار و 15 سنت برای هر لیتر سوخت هواپیما تعیین شده و معمولا برای پروازهای مشهد – نجف هواپیماها ناچار به سوخت‌گیری در فرودگاه نجف می‌شوند. این باعث می شود که هزینه های تمام شده برای هر مسافر در مسیر نجف افزایش یابد.

ضرورت نظارت دقیق بر روند پروازها

در حالیکه مسئولان از تعیین نرخ مصوب 6 میلیون تومان برای پروازهای اربعین و لزوم اجرای آن توسط ایرلاین ها خبر می دهند، اما آنچه در این میان افکار عمومی به دنبال آن هستند این است که آیا قیمت 6 میلیون تومانی برای پروازهای اربعین قابل تحقق است؟

به گفته کارشناسان  ایجاد کننده این مشکل خود سازمان هواپیمایی و ایرلاینها هستند چرا که خودشان به عنوان اجرا کننده تصمیم گیر و ناظر نیز هستند.

بعد از این افزایش قیمت بلیط سازمان هواپیمایی کشوری با صدور ابلاغیه ای در 11 شهریور ماه 1401  به شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد، فروش بلیط هواپیما فقط از طریق سایت رسمی شرکت‌ها و یا به صورت حضوری از دفتر فروش هر شرکت انجام شود. سازمان هواپیمایی در ابلاغیه شماره 3 خود به شرکت‌های هواپیمایی درباره پروازهای اربعین هشدار داده است در صورت بروز تخطی از این بخشنامه مسؤولان شرکت هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

طبق ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی 15 شهریور تا 30 شهریور امسال قیمت بلیط پروازهای اربعین از فرودگاه‌های مشهد، کرمان، یزد و زاهدان به نجف و بغداد و بالعکس به صورت یک طرفه 3 میلیون و 800 هزار تومان و به صورت دو طرفه 7 میلیون و 600 هزار تومان است.

حال این سوال پیش می آید چرا با وجود تاکید تمام قوا بر نرخ گذاری مصوب پروازهای اربعین و ضرورت اجرای آن توسط ایرلاین ها هر ساله شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت پروازهای اربعین هستیم و کسی جوابگوی این مسئله نیست.

سخن آخر

در روزهایی که همه بدون هیچ چشم داشتی تنها با هدف رسیدن به خیل عظیم عاشقان امام حسین(ع) از همه چیز خود گذشته و پا در مسیر زوار اربعین می گذارند می طلبد شرکت های هواپیمایی نیز در این مسیر قدم گذاشته و ضمن اطلاع رسانی بیشتر از نحوه فعالیت دفاتر و آژانس های فروش بلیط پروازهای ویژه اربعین بر کاهش قیمت هایشان تلاش کنند.

انتهای پیام / 70085

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه