خبر خوب| «نفرآباد» دوباره آباد می‌شود/ پایان ۳۰ سال بلاتکلیفی در محله ۴۰۰ ساله تهران

محله «نفرآباد» شهرری که طی ۳۰ سال اخیر فریز شده بود و اجازه ساخت‌وساز نداشت، در نتیجه پیگیری‌های یک سال اخیر، گره‌گشایی شده و امروز طرح بازآفرینی و احیای این محله توسط شهردار تهران کلنگ‌زنی می‌شود.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - شهرری؛ نیاز گلی: قصه پیدایش «نفرآباد» که این روزها سرفصل خبرهای مدیریت شهری پایتخت است، به سال ۱۰۶۰ هجری شمسی می‌رسد. تاریخش را که ورق بزنیم روایت‌ها و حکایت‌های زیادی از آبادشدن تا مخروبه شدن دارد و شهرت اصلی این محله بخاطر تکیه اعظم آن است که طی ۴۰۰ سال نوای یا حسین در آن طنین‌انداز می‌شود.

در دوره صفویه یکی از تیره‌های ایل قشقایی به نام «نفر» از استان فارس به شهرری کوچ می‌کنند و ساکن این منطقه می‌شوند، با سکونت آنها و آبادی این محل، اینجا «نفرآباد» نام می‌گیرد. نفرآباد که خیلی زود آباد شده بود اکنون جز خانه‌های مخروب و متروکه از آن نمانده است. محله‌ای که اسم نفرآباد را به دوش می‌کشد، محله‌ای با مردمان مظلوم و نجیب است که حدود ۳۰ سال در انتظار آبادی دوباره این محله هستند.

توقف زندگی در جنوب تهران

محله نفرآباد با وسعت ۱۳هکتار در منطقه۲۰ شهرداری تهران در طول چهار سده تاریخ خود یک محله مسکونی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بوده که حدود سه دهه است با شرایط خاصی روبرو می باشد. توسعه حرم سیدالکریم و طرح‌هایی که برای آن ارائه شد جریان سکونت و زندگی را در این محله دچار توقف کرده است.

تملک و تخریب پلاک‌های مسکونی در این محله تاریخی باعث افت شدید تراکم جمعیتی شده به طوری که جمعیت این محله در سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر سه هزار و ۳۹۳ نفر بوده و در سال ۱۳۹۵ به یک‌هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است که نشان می‌دهد بیشتر ساکنان از آبادی نفرآباد ناامید شده و محله خود را ترک کرده‌اند.

از ۵۰۸ قطعه موجود در محله، ۳۰۹ قطعه در مالکیت خصوصی، ۱۹۵ قطعه در مالکیت شهرداری و ۴ قطعه مشاع میان شهرداری و بخش خصوصی و سایر قطعات دارای مالکیت دولتی واماکن وقف می باشد که ۳۳ درصد محدوده به شکل اراضی بایر، ۲۷ درصد مسکونی و مابقی به صورت مذهبی، فضای سبز، ورزشی، تجاری و غیره می باشد.

محله‌ای فریزشده در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

برای این محله قدیمی طی حدود سه دهه گذشته در دوره‌های مدیریت شهری، پنج طرح ارائه شده که هیچ کدام به نتیجه نرسید. یکی از این طرح‌ها در دهه هشتاد، طرحی با کاربری باغ-آرامگاه بود که از سوی شورا تصویب شد و شهرداری حدود ۴۰ درصد از محله را تملک و برای اجرای طرح آرامستان بناهای فرسوده را تخریب کرد.

تصویب چنین طرح‌هایی سبب دلسردی اهالی از سکونت در این محله شد و به مرور زمان بیشتر ساکنان نفرآباد این محله را ترک کردند و همین باعث شد نفرآباد پاتوقی برای معتادان و کارتن خواب‌ها و بستری برای آسیب‌های اجتماعی شود و به دلیل اینکه در سال‌های گذشته تمام نگاه‌ها به توسعه شمال شهر تهران بود، بی عدالتی در فضای شهری شکل گرفت.

ساخت‌وساز براساس معماری ایرانی اسلامی

سازمان نوسازی شهر تهران در سال ۱۳۹۸ ماموریت پیدا کرد تا نفرآباد شهرری را که به حال خود رها شده بود، بازآفرینی و احیا کند. اما این طرح در این مدت مسکوت به حال خود باقی ماند و روزبه روز بومی‌های محله به قصد منطقه‌ بهتر، محله نفرآباد را ترک کردند و خرابات در قدیمی ترین محله تهران بیشتر شد.

در حالی که مردم نفرآباد در تامین معاش خود دچار مشکل هستند مسؤولان دوره‌های گذشته، از آن‌ها می‌خواستند تا براساس طرح پیشنهادی به ساخت و ساز بپردازند و این در حالی است که بازسازی ساختمان‌ها طبق طرح مذکور هزینه‌هایی بالایی داشت.

سال گذشته طرح بازآفرینی توسط اعضای شورای ششم شهر تهران مجدد در صحن شورا مطرح شد و سپس با پیگیری‌های جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران همچنین پیگیری سیدعلی یزدیخواه نماینده مجلس، همراهی مدیران شهری شهرداری تهران و در سال جاری با روی کار آمدن حجت الاسلام قاضی عسکر به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و همراهی حرم و بنیاد مسکن، طرح بازآفرینی نفرآباد احیا شد.

در طی یک سال اخیر، طرح بازآفرینی نفرآباد با جدیت پیگیری شد و براساس خواسته‌های مردم، مصوبات خوبی به دنبال داشت که تخصیص اوراق مشارکت، ساخت‌وساز براساس الگوی معماری ایرانی اسلامی، مجوز ساخت چهار طبقه، احداث پارکینگ و مراکز خدماتی، اختصاص وام ۶۰۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد مسکونی و حفظ و مرمت آثار تاریخی در این محله به تصویب میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ شهرداری رسید.

تصویب طرح بازنگری نفرآباد در کمیسیون ماده ۵

جعفر شربیانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در ری اظهار کرد: طرح محله نفرآباد در منطقه ۲۰ بعد از گذشت سی سال و طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی(ع) بعد از ۱۴ سال در کمیسیون ماده ۵ با پیگیری‌های شورای ششم شهر تهران به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه ساخت چهار طبقه به شکل معماری ایرانی اسلامی در نفرآباد تصویب شده است، گفت: امروز پنج پروژه مسکونی، دو پروژه پارکینگ محله‌ای، یک پروژه زائرسرا و یک پروژه مجموعه فرهنگی و زورخانه در این محله کلنگ زنی می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح‌های دوره‌های گذشته برای مردم توجیه اقتصادی نداشت بیان کرد: طرح محله نفرآباد یک طرح ۳۰ سال روی زمین مانده بود که مصوبه دوره گذشته نیز مردم را راضی نمی‌کرد، لذا در دوره ششم شورای شهر تهران هدف این بود تا در اسرع وقت این طرح را با نظر مردم بازبینی کنیم، به همین دلیل در جلسات بازبینی، منتخبان محله نیز حضور داشتند.

شربیانی با اشاره به اینکه طرح جدید محله نفرآباد کاملا منطبق بر ذائقه و درخواست مردم تهیه و تدوین شد، تاکید کرد: در نهایت اصلاح این طرح در سازمان نوسازی انجام و از آنجا در کارگروه کمیسیون ماده ۵ شورای شهر تهران تایید شد و در نهایت امروز می‌توانیم با افتخار عنوان کنیم این طرح بعد از گذشته ۳ دهه در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد.

وی در ادامه گفت: با انجام این پیگیری و نتیجه بخشی آن می‌توان این ادعا را مطرح کرد که مردم این محدوده به زودی می‌توانند در این محله ساخت و ساز کنند و از همه مهمتر اینکه این منطقه از شهرری از حالت فریز شهری خارج می‌شود و رونق پیدا می‌کند.

عملیات اجرایی پروژه‌های نفرآباد به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود

سید مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد، با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه‌های نفرآباد، اظهار کرد: در این محله عملیات اجرایی یک پروژه خدماتی، رفاهی و پارکینگ به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود. همچنین کلنگ‌زنی ۳۳۶ واحد مسکونی در نفرآباد که از پروژه‌های قرارگاه مسکن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از کلنگ‌زنی امروز، با مشارکت آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) انجام خواهد شد، افزود: قرار است یک زائرسرا با ۲۸ اتاق و ۱۱۲ تخت و یک زورخانه به مساحت ۵۰۰ متر مربع به ارزش ۵۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی‌ شود.

سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران در نفرآباد برای رفع بی‌عدالتی فضای شهری است، تصریح کرد: شهردار تهران به مردم محله نفرآباد ۲ وعده داده بود، یکی از وعده‌ها مربوط به ساخت یک طبقه تشویقی است تا روند نوسازی در این محله تسریع شود و هفته گذشته این موضوع مصوب و ابلاغ شد. وعده دوم آغاز پروژه‌های محرک توسعه و خدمات پشتیبان سکوت بود که منابع آن را از طریق اوراق مشارکت تأمین کردیم.

هدایت ادامه داد: برای تحقق شعار نزدیک شدن جنوب به شمال تهران، شهرداری تهران در محله نفرآباد سرمایه‌گذاری کرده است و این پروژه‌های نفرآباد بین ۲ تا ۳ سال تکمیل می‌شوند.

مرمت خانه‌های تاریخی و تکیه قدیمی نفرآباد

محله نفرآباد دارایی‌های تاریخی و با ارزشی دارد که هویت آن را بعد از سال‌ها پررنگ‌ کرده است، تکیه اعظم نفرآباد به عنوان قدیمی‌ترین تکیه تهران، نمونه شاخص آن است همچنین ١١ خانه تاریخی با ارزش در این محله وجود دارد که هریک از این خانه‌ها در اجرای بازآفرینی محله نفرآباد قرار است مرمت و حفظ شوند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، محله «نفرآباد» شهرری با چهار قرن قدمت، در طی حدود ۳۰ سال اخیر به دلیل همجواری با حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)، فریز شده بود و اجازه ساخت‌وساز نداشت و اکنون در نتیجه پیگیری‌های یک سال اخیر، از این گره کور، گره‌گشایی شده و امروز طرح بازآفرینی و احیای این محله توسط علیرضا زاکانی شهردار تهران کلنگ‌زنی می‌شود.

قرار است طرح بازآفرینی و احیای محله «نفرآباد» شهرری، با مدیریت جهادی، طی دو الی سه سال با الگوی معماری ایرانی اسلامی احداث و تکمیل شود تا مردم مومن، صبور، انقلابی و شهیدپرور این منطقه به خواسته دیرینه خود برسند.

انتهای پیام/ ۶۷۰۶۲/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه