بهبود وضعیت شاخص‌های توسعه ای در استان آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی، در خصوص بهبود وضعیت شاخص های توسعه ای استان گفت: با توجه به سیاست ها و اقدامات دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در استان آذربایجان غربی، اثرات مثبت این اقدامات را در بهبود وضعیت شاخص ها توسعه ای نظیر نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ تورم شاهد هستیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از ارومیه به نقل از  روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی؛ حسین سپهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار داشت: این سازمان در جهت توسعه و پیشرفت استان، برنامه ریزی تحول منطقه ای را با رویکرد مردمی و تحولی دولت سیزدهم در راستای امید افزایی و بازسازی اعتماد عمومی؛ با احصاء مشکلات و چالش های اساسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف استان، ریل گذاری اصولی و هدفمند، اصلاح رویه ها، ساماندهی حاشیه نشینی و محرومیت زدایی، افزایش بهره وری، ارتقا فرهنگ عمومی جامعه بر مبنای هویت ایرانی اسلامی، توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه با چشم اندازی روشن برای آینده استان تدوین می نماید.

حسین سپهری با اشاره به تدوین سند 19 شهرستان استان در راستای برنامه ریزی منطقه ای گفت: با تدوین سند شهرستان مقدمات تدوین سند توسعه استان و سند راهبردی اجرایی استان انجام می گردد.

وی با اشاره به الزام برنامه محوری به جای بودجه محوری گفت: به دلیل کم توجهی به موضوع برنامه ریزی و صرف زمان زیاد صرفا جهت جذب بودجه در سالیان گذشته، باعث شده شاهد خروجی لازم از فرایند جذب اعتبارات نباشیم.

حسین سپهری تاکید کرد: در صورتی می توانیم به توسعه پایدار برسیم که مناطق از نظر شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی دارای الگو تعادلی باشند.

سپهری ادامه داد: در برنامه ریزی صرفا نگاه تک بعدی توسعه برمبنای اقتصاد مطرح نیست بلکه توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق را مدنظر قرار داده ایم و فرهنگ را به عنوان یکی از زیربناهای توسعه مطرح کرده ایم.

وی افزود: ایجاد عدالت منطقه ای با ضابطه مند و شاخص مند کردن منابع و پرهیز از ادبیات چانه­زنی در توزیع اعتبارات، از سیاست های اصلی سازمان مدیریت استان است.

بهبود وضعیت شاخص های توسعه ای در استان آذربایجان غربی

سپهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، در خصوص بهبود وضعیت شاخص های توسعه ای استان عنوان نمود: با توجه به سیاست ها و اقدامات دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در استان آذربایجان غربی، اثرات مثبت این اقدامات را در بهبود وضعیت شاخص ها توسعه ای نظیر نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ تورم شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در این ارتباط نرخ بیکاری در فصل بهار ۱۴۰۱ در کشور ۹.۲ درصد و در استان این نرخ است ۷.۴ درصد است؛ نرخ مشارکت اقتصادی نیز در بهار ۱۴۰۱ در کشور ۴۰.۲ درصد و در استان ۴۴.۲ درصد است؛  همچنین نرخ تورم در تیرماه ۱۴۰۱ در کشور ۴۱ درصد و استان ۴۴.۲ که البته این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل آن ۲ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص بالا بودن نرخ تورم استان از میانگین کشوری گفت: نرخ تورم استان همواره طی سالیان گذشته به دلایل متعدد مثل هزینه های حمل و نقل بالا به دلیل دوری از مرکز، کمبود حمل و نقل ریلی و زیر ساخت های خدماتی، دارای نرخ تورم چند درصد بالاتر نسبت به میانگین کشور بوده است که با اقدامات انجام شده موجب کاهش اختلاف نرخ تورم استان با میانگین کشور و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خدماتی در استان هستیم.

نظارت فنی و اجرایی در اجرای پروژه های استان باید با حساسیت بیشتری دنبال شود

حسین سپهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص نظارت فنی و اجرایی بر روند اجرای پروژه های استان آذربایجان غربی عنوان نمود: دستگاه‌های اجرایی استان و فرمانداری‌ها در خصوص اجرای صحیح پروژه ها باید نظارت فنی و اجرایی جدی و دقیقتری را انجام دهند چون روند اجرایی و فنی برخی پروژه ها با توجه بازدیدهای انجام شده روند خوبی را شاهد نیستم.

سپهری در خصوص ادامه چنین روندی توسط دستگاه‌ها و پیمانکاران عنوان نمود: قطعا پروژه های مشکل دار با عدم تخصیص مواجه خواهند شد و در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و ارزشیابی پیمان‌کاران نمره منفی لحاظ خواهد شد.

وی افزود:کمیته نظارت فنی در شهرستانها مجددا راه اندازی شده و نظارت بیشتر و دقیقتری انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه