هشدار امام جمعه بندرلنگه درباره فعالیت غیرقانونی صید ترال و محاصره‌ای

امام جمعه بندرلنگه در خصوص گسترش فعالیت‌های غیرقانونی صیادان از طریق صید ترال و محاصره‌ای هشدار داد و اعلام کرد، در صورتی که با این نوع صیادی برخورد نشود، آینده زیست بوم منطقه و کشور به خطر خواهد افتاد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بندرعباس، حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا امام جمعه شهرستان بندرلنگه به معضل صیدهای ممنونه، مشکلات معیشتی صیادان و گرانی بیش از حد در این منطقه اشاره کرد و گفت: شغل اصلی ساکنین استان‌های جنوبی کشور از جمله استان هرمزگان و شهرستان بندرلگه، صیادی است که امرار معاش آن‌ها از این طریق صورت می‌گیرد. بیش از 80 درصد مردم از این طریق ارتزاق می‌کنند اما در سال‌های اخیر عوامل مختلفی دست به دست هم داده و باعث شده است تا معیشت مردم به شدت با مشکل جدی مواجه شود.

وی یکی از مشکلات این منطقه را صیدهای غیرقانونی از طریق صید ترال عنوان کرد و افزود: امروز خبر می‌رسد که همچنان صیدترال در گوشه و کنار این بندر در حال انجام است، صید ترال روشی برای صید آبزیان است که از ۱۰ سال پیش به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان راه پیدا کرده و سبب خطرات جدی برای محیط‌زیست شده است.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا با بیان اینکه صید ترال یا کف روب، تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود، تصریح کرد: قبل از پیدا شدن سر و کله‌ صید ترال، سازمان شیلات برای ادامه‌ بقای آبزیان خلیج فارس، در زمان‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها، اجازه‌ ماهیگیری نمی‌داد؛ اما اکنون صید به روش ترال زنگ خطر را به صدا در آورده است. این گونه صیدها زمان تخم‌ریزی به ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: صیادان غیرقانونی در این روش، ماهی‌های نابالغ (ماهی‌های کوچک) و کم کیفیت را صید می‌کنند که اغلب اوقات مصرفی ندارند و دور ریخته می‌شوند. این ماهی‌ها اگرچه برای ما مصرفی ندارند، ولی در چرخه‌ غذایی دیگر آبزیان موثر هستند و سبب اختلال در چرخه‌ غذایی دریا، اکوسیستم آن‌ها می‌شود و گونه‌های زیستی دریا را منقرض می‌کند.

امام جمعه بندرلنگه خاطرنشان کرد: صید ترال، همه‌ موجودات آبزی بستر هدف مانند لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها و غیره را صید می‌کند. اغلب این دسته صیدها، مصرفی برای ما ندارند و باز هم دور ریخته می‌شوند در واقع تنها به تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان آسیب می‌رسانند.  همچنین این روش به علت نوع آب و هوا، خاک و پوشش گیاهی برای کشت و زراعت مناسب نیست. اغلب بومیان این منطقه از ماهیگیری، شغلی که پدرهایشان نیز داشتند، امرار معاش می‌کردند؛ اما حالا منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین به خطر گسترش صید محاصره‌ای اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر جامعه صیادی، صید محاصره‌ای است که کماکان ادامه دارد و برای صیادان ما مشکل ساز شده است، به نوعی سفره این قشر زحمتکش جامعه را روز به روز کوچکتر کرده است. متاسفانه در این منطقه شاهد صیدهایی دیگری که باعث کاهش ذخایر آبزیان می‌شود، نیز هستیم که از آن‌ها جلوگیری نمی‌شود. این نوع صیادی به این صورت است که تورهای بسیار بزرگی را پهن می‌کنند و تعدادی از شناورها دورهم جمع می‌شوند و بخش عظیمی از ماهی‌ها را صید می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کنند که عمده صیادانی که خرده پا هستند از این صیادی محروم می‌شوند. این در حالی است که باید برای مشکلات جامعه صیادی چاره‌ اندیشی کرد تا این قشر زحمتکش بتوانند از این سفره خدادادی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا تأکید کرد: در صید محاصره‌ای افراد در چند ساعت فعالیت به صورت شبانه حدود یک تا پنج تن ماهی را صید می‌کنند که درآمدی میلیاردی بدست می‌آورند، اما بسیاری از صیادان که به صورت سنتی امرار معاش می کنند و به صید می پردازند، درآمد اندکی از این طریق بدست می آورند و با وجود صیدهای غیرقانونی، اقتصاد و معیشت این عزیزان در خطر جدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید فعالیت لنج های صیادی بطور پیوسته رصد شده و با موارد غیرقانونی که مجوز لازم برای صید را ندارند، برخورد می‌شود، یادآور شد: این بی عدالتی است که یک نفر با تخلف آشکار، چندین میلیارد درآمد کسب کنند، در حالی که بسیار از صیادان بیکار می شوند. برهم زدن ذخایر، غیراستاندارد، خطرات جانی و مالی از مشکلات اساسی این نوع صیدهای غیرقانونی است.

امام جمعه بندرلنگه تصریح کرد: متأسفانه گسترش این گونه صیدها سبب شده تا شغل های حقیقی از بین برودود و افراد به دنبال شغل‌های کذب روی بیاورند و این خود سبب ایجاد مفاسد اجتماعی می‌شود. باید مسئولان به صورت جدی در این زمینه ورود کنند و با افراد متخلف برخورد جدی شود. با واردات این تورها از طریق کمرگ به صورت جدی برخورد کنند. مرزبانی، دریابانی، سپاه و بسیج باید به کمک شیلات بیاییند.

به گفته حجت الاسلام اسماعیل نیا، امروز می‌توان با ابزارهای مختلف بر صیدهای غیرقانونی مقابله کرد. متأسفانه برخورد جدی و قاطعی با صیادان غیرقانونی انجام نمی شود، پیشنهاد می شود که مجوز صید برای قایق رانی‌ها حذف شود تا افرادی که با لنج در حال صید هستند از شغل اصلی‌شان باز نمانند. متأسفانه امروز از چهار هزار قایق کوچک که در منطقه وجود دارد، تنها صد قایق مجوز فعالیت دارند، این آمار بسیار اندک است. اما بسیاری از قایق ها به صورت غیرقانونی صید می‌کنند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

انتهای پیام/ 3728

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه