پلیس هوشمند یعنی کنترل‌ها و نظارت‌ها به‌صورت هوشمند صورت‌گیرد/ کنترل مجرمان حرفه‌ای از وظایف پلیس است

دادستان قزوین گفت: وقتی پلیس به‌دنبال ارائه خدمات هوشمند است، باید بسترهای لازم مهیا شود و حضور فیزیکی پلیس کمتر شده و کنترل و نظارت‌ها به‌صورت هوشمند صورت گیرد تا هزینه‌ها کمتر شود، البته حضور پلیس در سطح جامعه از حیث پیشگیری از وقوع جرم بسیار دارای اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قزوین، نشست مشترک قضایی و انتظامی به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی با حضور رئیس‌کل دادگستری استان قزوین، معاونین وی و معاونین دادستان مرکز استان، سردار فرماندهی انتظامی استان و معاونین وی، رؤسای پلیس‌های تخصصی و کوپ‌ها در سالن جلسات شهید حاج قاسم سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد.

محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این نشست ضمن تبریک هفته ناجا گفت: سطح آگاهی‌های عمومی و مطالبات مردم نسبت به مسائل و موضوعات مختلف افزایش یافته است، به همین خاطر انتظار دارند خدمات قضایی و انتظامی نیز از کیفیت مطلوب برخودار شود و به سهولت در دسترس جامعه قرار گیرد و باید سطح خدمات مدنظر جامعه ارتقاء یابد.

وی افزود: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در بسیاری از حوزه‌ها در میدان عمل حاضر هستند و مطالبات، مسائل و مشکلات جامعه را با حساسیت ویژه و جدیت پیگیری می‌کنند و این حضور برای جامعه نیز کاملاً ملموس است.

دادستان مرکز استان در ادامه بیان کرد: استان قزوین از حیث امنیت جایگاه خوبی دارد و این ثمره همکاری، هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها به‌خصوص دستگاه قضایی و انتظامی است و از تجربیات گذشته باید به‌خوبی استفاده کرد، تا شاهد ارتقا و تداوم امنیت پایدار در استان باشیم.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: وقتی پلیس به‌دنبال ارائه خدمات هوشمند است، باید بسترهای لازم مهیا شود و حضور فیزیکی پلیس کمتر شده و کنترل و نظارت‌ها به‌صورت هوشمند صورت گیرد تا هزینه‌ها کمتر شود، البته حضور پلیس در سطح جامعه از حیث پیشگیری از وقوع جرم بسیار دارای اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود.

قاسمی ادامه داد: به مشکلات پلیس از حیث امکانات و نیروی انسانی واقف هستیم و گاهاً برای پلیس پرونده‌هایی تشکیل می‌شود که مشکل‌ساز است، لذا در دادسرا یکی از معاونان به این موضوع اختصاص داده شده که اگر مشکلی از این حیث دیده شد به‌جای تشکیل پرونده موضوع فقط گزارش شود که خوش‌بختانه با این اقدام شاهد کاهش تشکیل پرونده برای نیروهای انتظامی هستیم و مشکلات نیز راحت‌تر مرتفع می‌شود.

این مسؤول هم‌چنین عنوان کرد: نیروی انتظامی خدمات گسترده‌ای را به شهروندان ارائه می‌دهد، اما مهم‌ترین وظیفه آن‌ها ضابط قضایی بودن است و باید بر اساس قانون نسبت به این وظیفه خود اشراف کامل داشته باشند تا برقراری امنیت و آرامش در جامعه محقق شود.

قاسمی به اهمیت موضوع کنترل مجرمان حرفه‌ای اشاره کرده و اظهار داشت: با تشکیل ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار اقدامات مؤثری در استان انجام شده و تاکنون اطلاعات بیش از یک هزار نفر از مجرمان حرفه‌ای در سامانه ستاد ثبت شده و این ظرفیت می‌تواند در برخورد با متخلفان و کاهش جرایم مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل ستاد، وظایفی در راستای کنترل مجرمان حرفه‌ای بر عهده نیروی انتظامی نهاده شده و انتظار دستگاه قضایی این است که نیروی انتظامی این موضوع را در راستای پیشگیری از وقوع جرم با جدیت دنبال کند و اگر این موضوع به‌خوبی تحت رصد و پایش قرار گیرد، قطعاً شاهد کاهش حجم کار در دستگاه قضایی و انتظامی خواهیم بود و امنیت نیز به معنای واقعی محقق خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های مشترک و کارگاه‌های تخصصی و مسئله‌محور قطعاً در راستای ارائه خدمات و رفع خلاءها، نواقص و کاستی‌ها بسیار مؤثر است و این موضوع باید در دستور کار هر دو مجموعه قرار گیرد تا بتوان گام‌های مؤثر در جهت ارائه خدمات قضایی و انتظامی مطلوب به شهروندان برداشت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه