ثوری: بوکس تک ستاره نیست بلکه 16 ستاره داریم/ قول کسب 4 مدال را در بازی‌های آسیایی می‌دهم

رئیس فدراسیون بوکس کشورمان گفت: بوکس ایران تک ستاره نیست بلکه 16 ستاره دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حسین ثوری درباره اینکه ظاهرا حساسیتش روی دانیال شه‌بخش نسبت به سایر بوکسورها بیشتر است، اظهار داشت: وی را از 13-12 سالگی می‌شناسم. خودم مربی‌اش بودم و از بچگی پر جنب و جوش بود. چندین بار با والدینش صحبت کردم و برایش دوچرخه خریدم. آن زمان یک خط در میان به سالن بوکس می‌آمد اما خیلی زود خود را رو کرد و نشان داد ظرفیت و استعداد بالایی دارد و کافی است نگاه‌ها را درست کنیم. وقتی صحبت از ظرفیت می‌کنم یعنی دانیال شه‌بخش تنها نیست.

وی ادامه داد: بارها از تیم‌های ملی بوکس به عنوان رنگین‌کمان تعبیر کرده‌ام. میثم قشلاقی را از خراسان شمالی داریم. مسلم مقصودی و اشکان رضایی اهل خوزستان هستند. پوریا عزیزی از کرمانشاه می‌آید. از بوشهر و ارومیه بوکسور داریم و اینگونه نیست که روی یک نقطه تمرکز کرده و بگوییم فقط باید در تهران دنبال استعداد بگردیم. تهران هم شاهین موسوی و بوکسورهای دیگر دارد اما نگاه ما باید وسیع باشد. باید مانند تهران استعدادها را از تمام نقاط ایران بیاوریم و به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون بوکس در خصوص هدف‌گزاری این رشته برای بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو عنوان کرد:‌ بوکس چنان جلو رفته که سال 1400 را بهترین دوره این رشته در کشورمان قبل و بعد  از انقلاب می‌دانم. در تاریخ بوکس بی‌نظیر بوده که در رقابت‌های جهانی، قهرمانی آسیا و نوجوانان مدال کسب کنیم. این امر نشان می‌دهد روی پایه‌ها کار می‌کنیم. هیربد اسلامی از مازندران مدال طلای نوجوانان آسیا را گرفت. محمد پارسی، عیسی فردین و علی اصغر افشاری بعد از 16-17 سال در رقابت‌های ارتش‌های جهان مدال کسب کردند. حلقه‌های رنگی اکنون به هم متصل است. امسال پربارترین سال بوکس کشورمان در تاریخ بود. پس از انقلاب مدال طلای بوکس ارتش‌های جهان نداشتیم.

ثوری در مورد دلیل نتیجه نگرفتن بوکسورها در المپیک 2020 توکیو عنوان کرد: المپیک میدان سنگینی است. دانیال شه‌بخش برای تاریخ‌سازی به المپیک رفت اما اتفاق اصلی این بود که وی سال 98 سهمیه کسب کرد و دو سال در کارش وقفه افتاد. دانیال در سن رشد و در 19 سالگی موفق به کسب سهمیه شد. او باید در همان وزنی می‌ماند که سهمیه کسب کرد اما اهالی ورزش می‌دانند مبارزه پس از 7-6 کیلو وزن کم کردن سخت است. در بوکس باید وزن کم کرده و بعد از ظهر بازی کنید. در کنار مسائلی مثل تجربه، علم و ... این موضوع یکی از دلایلی بود که شه‌بخش نتوانست کارایی‌اش را نشان بدهد. البته بعد از آن پستی اینستاگرامی گذاشته و گفتم هرگز دانیال را اینگونه مصمم برای کسب مدال ندیده‌ام.

او افزود: بوکس در بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو معادلات ورزش کشور را تغییر می‌دهد. روی کسب چهار مدال قطعی طلا، نقره و برنز اطمینان دارم. همین الان سه بوکسور ما شانس کسب طلا در بازی‌های آسیایی دارند.

رئیس فدراسیون بوکس درخصوص رقبای دانیال شه‌بخش توضیح داد: بوکسور قزاقستانی که قهرمان جهان است در مبارزه اول رقابت‌های جهانی به دانیال خورد. از خیلی دوستان گله‌مندم. افرادی در کشورمان دل‌شان نمی‌خواست تیم نتیجه بگیرد و برخلاف آنها شه‌بخش از رقابت با این حریف، ابراز خرسندی و خوشحالی کرد. میثم قشلاوی هم به نایب قهرمان جهان از قزاقستان خورد اما با توکل به خدا مقابل این حریف بازی کرد. در گذشته می‌گفتند بوکسور ما مقابل قهرمان جهان سه راند بازی کرد و شکست خورد اما امروز می‌گوییم یک بوکسور ایرانی سه راند بازی کرد و حریف را برد. ده‌ها مربی خارجی به ایران آمدند و رفتند اما اکنون کار را با مربیان ایرانی پیش می‌بریم و حتی تیم نونهالان را دست مربی داخلی داده‌ایم.

او درباره انتقاداتی که نسبت به اهمیت دادن فدراسیون بوکس به تک ستاره‌هایی مثل دانیال شه‌بخش می‌دهد، گفت: آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. نمی‌گویم تک ستاره بلکه ما 16 ستاره داریم. از حدود 40 سال قبل از انقلاب که بوکس به کشورمان آمد تا همین الان اگر سالی را سراغ دارید که در آن 16 مدال کسب کرده باشیم، می‌پذیرم که تک‌ستاره هستیم. نزدیک به 10 نفر را اسم بردم و به حدی ستاره داریم که به بوکسورهایی مثل شاهین موسوی، اشکان رضایی و ... هشدار می‌دهم که ممکن است برخی نفرات به حدی خوب باشند که در آینده جای آنها را بگیرند. 

رئیس فدراسیون بوکس افزود: پنج ماه پس از حضورم در فدراسیون، بازی‌های آسیایی بود اما فردی را نداشتیم که به این مسابقات اعزام کنیم. به زور سه بوکسور را پیدا کرده و به بازی‌های آسیایی بردیم اما اکنون در هر وزن 8-7 بوکسور خیلی خوب داریم که با هم مشغول رقابت هستند. 

ثوری با اشاره به بودجه محدود فدراسیون بوکس توضیح داد: امسال 8-7 اعزام بین‌المللی داشتیم اما بودجه ای که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به ما دادند پول دو اعزام‌مان هم نبود. هر اعزام بین یک‌ و نیم تا دو میلیارد تومان هزینه دارد. دست‌کم 10 مرحله اردو برگزار شد. جوانان ما هم 7-6 مرحله اردو داشتند. در هر اردو هم 50-40 نفر حضور دارند. حقوق این بچه‌ها را هم باید پرداخت می‌کردیم. باید از نایب رئیس، دبیر فدراسیون و برخی دوستان که عاشقانه و مخلصانه پای کار آمدند، تشکر کنم. چند برابر پولی که وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما دادند از بیرون آوردیم در غیر این صورت هیچ یک از این اعزام‌ها محقق نمی‌شد.

او عنوان کرد: این کار وظیفه من است زیرا مسئولیتی را پذیرفتم که باید پای آن بایستم و بوکس را به جایگاهش برسانم. پس از نسل طلایی این رشته و رفتن بزرگان خلایی ایجاد شد اما پشتوانه سازی را انجام دادیم. امروز میانگین سنی بوکسورهای ما خیلی پایین است. تیمی با میانگین سنی 22-23 سال را جمع کردیم. فقط جلوی چشم خود را نمی‌بینیم و 10 سال جلوتر را نگاه می‌کنیم. به جرات می‌گویم بوکس ما از لحاظ پشتوانه‌سازی بسیار جلو است. 

رئیس فدراسیون بوکس درخصوص آخرین وضعیت انتخابات این فدراسیون، گفت: امیدوارم انتخاباتی در نهایت اخلاق‌مداری و فارغ از تهمت، دروغ و ... برگزار شود.  ان‌شاءالله هر کسی می تواند به بوکس خدمت کند جلو بیاید.

ثوری در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم ادامه داد: تاثیر اجتماعی مدال دانیال شه‌بخش در رقابت‌های جهانی به حدی بود که هرگز این همه احساس تعلق خاطر، اعتماد به نفس و مشارکت در برافراشتن پرچم کشورمان را ندیده بودم. 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه