برگزاری سی‌‌‌ و‌ پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور ۳۹ کشور جهان/ رئیسی و قالیباف، مهمانان افتتاحیه و اختتامیه

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در سی‌ و‌ پنجمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی علمای ۳۹ کشور جهان سخنرانی می‌کنند، گفت: مراسم افتتاحیه این مراسم ۲۷ مهرماه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

‌به گزارش خبرنگار حج و زیارت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز ۲۴ مهرماه برگزار شد، با بیان اینکه امسال کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در ستاد سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تشکیل دبیرخانه دائمی و‌انتصاب دبیر اجرایی با هفت کارگروه برنامه‌ها را تدوین و اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه سی و پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت به دو صورت حضوری ووبیناری از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول برگزار می‌شود، افزود: این مراسم به صورت مستقیم از سایت تقریب مذاهب اسلامی پخش می‌شود. ما در برنامه حضوری روزانه شاهد چهار جلسه حضوری و‌ هفت نشست تقریبی جانبی با عنوان «امت همدل» خواهیم بود که در این نشست‌ها اساتید حوزه و‌دانشگاه حضور دارند.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه ‌سی‌ و پنجمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام از۲۷ مهر تا دوم آبان پیش‌بینی شده است، گفت: علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام هم با موضوعات جنگ‌ و‌ صلح عادلانه، اخوت اسلامی و‌ مقابله با تروریسم، آزاداندیشی دینی و پذیرش اجتهاد مذهبی، همدلی و همدردی اسلامی و‌ پرهیز از تنش و‌ منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی و رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و‌ مقاومت اسلامی و همچنین بزرگداشت آیت الله تسخیری در‌ این دوره کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی می‌کنند.

‌حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه مراسم افتتاحیه و اختتامیه سی و پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور سران قوا برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در مراسم افتتاحیه رئیس جمهور و در مر‌اسم اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی حضور خواهد داشت.‌‌ ‌مجموعه فعالیت‌های حضوری شامل سخنرانی از ۱۷ شخصیت برجسته در چهار جلسه است و مراسم در شرایطی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم با‌ حضور مهمانان محدود برپا می‌شود.‌

دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره مهمانان این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: امسال ۵۱۴ سخنرانی از ۳۹ کشور جهان داریم‌ که ۳۶۰ نفر از علما و شخصیت‌های علمی و فرهنگی به صورت وبیناری در کنفرانس بین‌المللی وحدت حضور خواهند داشت. همچنین ۲۳۰ مهمان حضوری داریم که ۱۸۰ شخصیت داخلی و ۱۸۰ میهمان بین‌المللی در سی‌ و‌ پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخنرانی می‌کنند.

‌وی گفت: ۵۲ میهمان خارجی از ۱۶ کشور جهان دعوت شده‌اند و به صورت حضوری در کنفرانس بین‌المللی وحدت شرکت می‌کنند و حتی برای سلامت شخصیت‌ها در نظر گرفتیم که بخشی در افتتاحیه و‌ بخشی در اختتامیه سخنرانی کنند.

‌وی با اشاره به اینکه ما سعی داریم شخصیت‌های طراز اول وحدت اسلامی را سال آینده دعوت کنیم، گفت: پیش‌بینی کردیم که سال آینده در طول سال با علمای مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کرده و کیفیت برنامه‌ها را ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه استکبار جهانی با رفتار خشونت‌آمیز سعی دارد اهداف خود را در کشورهای اسلامی تثبیت کند، اظهار داشت: در سوریه شاهد بودیم که در این کشور و هم عراق داعش نابود شد و امروز در مناطق دیگری پس مانده‌های آنها در حال فعالیت هستند و ما معتقدیم آنچه در افغانستان رخ داده، توسط این گروه تکفیری است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز کشورهای غربی سلطه‌گر به کمک هم پیمانان خود در خاورمیانه به دنبال تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند، گفت: عمده این مشکلات که استکبار ایجاد کرده در قالب جنگ‌هایی است که دامن زده می‌شود و در کشورهای مختلف مسلمانان را گرفتار کرده و هر از چند گاهی شاهد کشته شدن کودکان و زنان و افراد مظلوم جهان اسلام هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما از همه کشورهای اسلامی از جمله مسوولان امنیتی و نظامی می‌خواهیم برای صلح عادلانه و جلوگیری از خشونت تلاش کنند تا از این مصائب جهان اسلام پیشگیری شود، تصریح کرد: استکبار جهانی به سرکر‌‌دگی آمریکای جهان‌خوار به دنبال تفرقه افکنی است تا به منافع خود برسد. شکست آمریکا در افغانستان نشان داد که این نظام سلطه پایدار نخواهد بود.

حجت‌الاسلام شهریاری افزود: امیدواریم همه تلاش کنند تا از خشونت و قتل عام پیشگیری شود. با این وجود، استکبار جهانی دائما برای استیفای منافع خود به حقوق شهروندان توجه ندارد. علاوه بر این ما اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در فلسطین را محکوم می‌کنیم. امروز اسرائیل غاصب تلاش می‌کند تا مانع تشکیل به حق فلسطین شود که دنیای اسلام باید نسبت به این رفتار جنایتگران غاصب واکنش نشان دهد.

دبیرکل مجمع تقریب، یکی از وظایف کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را برگزاری نشست‌هایی با علما دانست و گفت: ما از این طریق گفتمان وحدت را ترویج‌ و اختلافات را مودبانه پیگیری کرده و‌ از توهین به مقدسات مذاهب پیشگیری می‌کنیم که این اقدام با برقراری ارتباط گروهی اتفاق می‌افتد. اما در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا محدودیت‌هایی در ارتباطات حضوری داشتیم که اخیرا با علمای شیعه و اهل سنت کشورهای لبنان، عراق و قطر جلساتی داشتیم تا اندیشه مقاومت و‌ تقبیح رفتارهای استکبار را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه