11 هزار مگاوات کسری برق داریم/ صندوق توسعه به پیشران اقتصاد کمک کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت برق گفت:‌ در حال حاضر 11 هزار مگاوات کسری برق داریم که مصرف کشور باید مدیریت شود. صندوق توسعه ملی به پیشران‌های اقتصاد را راه بیندازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، صبح امروز مراسم تودیع و معارفه رئیس هیأت عامل و اعضای صندوق توسعه ملی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل صندوق توسعه ملی برگزار شد.

سید مسعود میرکاظمی در این مراسم اظهار داشت: یکی از رویکردهای پیش‌رو باید در ارتباط با بانک مرکزی باشد تا حساب‌های صندوق توسعه ملی شفاف‌تر از گذشته شود. بخشی از منابع غیرقابل وصول و بی‌کیفیت به اسم صندوق بوده و این صندوق روی منابع خود تسلط ندارد که نقیصه محسوب شده و باید به طور جدی اصلاح آن دنبال شود. 

معاون رئیس‌جمهور افزود: با بانک‌های عاملی که می‌توانند اقساط خود را برگردانند و سابقه خوبی دارند، می‌توان پروژه تعریف کرد. اینها به معنی این نیست که در گذشته چنین اتفاقی رخ نمی‌داده، بلکه باید رابطه منطقی و قابل اعتماد وجود داشته باشد و نیز اقساط عقب‌افتاده به هر شکلی وصول شود. جهت‌گیری‌ها بایستی در راستای کمک به منافع ملی باشد. 

میرکاظمی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها مانند صنعت نیرو منابع صرف شده که یک نیاز است، اما شیوه آن باید اصلاح شود. در حال حاضر 11 هزار مگاوات کسری تولید برق داریم، در کنار آن مصرف بی‌رویه وجود دارد و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. مدیریت مصرف ضروری بوده و در دستور کار دولت قرار دارد.

علی‌رغم رشد مصرف انرژی، در کشور، رشد اقتصادی متناسب وجود نداشته و این مسئله بسیار مهم است. مثلاً در اوپک یا سازمان بین‌المللی انرژی ابتدا میزان رشد اقتصادی بررسی و بر مبنای آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. در صنعت انرژی عقب ماندگی از ناحیه سرمایه‌گذاری داریم. باید به عرضه کمک شود و تقاضا نیز کنترل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار اهرم شدن منابع صندوق توسعه ملی به کمک شرکت‌های بزرگ فولادی، پتروشیمی و معدنی شد و بیان داشت: با سرمایه‌گذاری انجام شده، صنعت متعهد بازپرداخت شود و نه نیروگاه؛ در غیر این صورت صندوق توسعه ملی خالی از منابع می‌شود. اگر همین روند را ادامه دهیم، در بحث پالایشگاه‌ها باید واردکننده انرژی باشیم، بنابراین جلوی خام‌فروشی باید گرفته شود و به زنجیره پایین‌دستی مورد توجه قرار گیرد. خیلی از استان‌هایی که محور کشاورزی هستند، اما صنایع تبدیلی ضعیفی دارند و سایر جهت‌گیری‌هایی که در آمایش سرزمین تهیه شده محور برنامه هفتم و بودجه 1401 است. 

وی ادامه داد:‌ هر سرمایه‌گذاری باید منجر به رشد و حرکت اقتصادی شود. علی‌رغم آنکه سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته، اما ظرفیت‌های موازی ایجاد شده و جای هم را اشغال کرده‌اند. سرمایه‌گذاری روی صنایع کوچک را به صندوق توسعه ملی توصیه نمی‌کنیم، چون سهم‌شان در تولید ملی کم است و با توجه به محدودیت منابع باید پیشران‌های اقتصاد را راه انداخت.

انتهای پیام/ب

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه