کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: رئیس انقلابی انتخاب کنید

جمعی از کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خواستار معرفی گزینه‌ای جوان و خوشنام به عنوان ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در پی انتشار اخباری در خصوص احتمال تغییر ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از کارشناسان این سازمان، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعضای شورای عالی سازمان، خواستار معرفی گزینه‌ای جوان، خوشنام، انقلابی و پرکار برای این سمت شدند. متن این نامه به شرح زیر است:

اعضای محترم شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

سلام علیکم

همان‌طور که استحضار دارید، هدف کلان دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد و گسترش شناخت، علاقه و باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی در جوامع دیگر به منظور گسترش پرتوِ اسلام و تحکیم همگرایی و پیوندهای اسلامی، دینی و معنوی است. 

مهم‌ترین مسؤولیت در راستای نیل به این هدف متعالی، بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی اصلی روابط فرهنگی بین‌المللی نهاده شده و این، خود نشان‌دهنده اهمیت این سازمان در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

متأسفانه به‌‌رغم تلاش مدیران و رایزنان فرهنگی فعلی، در حال حاضر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سازمان آرمانی تراز انقلاب، فاصله‌ای جدی داشته و لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین رئیس جدید با هدف ارتقاء سازمان و برون‌رفت از وضعیت حاضر، توسط اعضای شورای عالی سازمان تصمیم‌گیری ‌شو‌د.

به‌طورخلاصه برخی از اصلی‌ترین دلایل ناکارآمدی سازمان در سال‌های اخیر را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد‌‌‌. دلایلی که توجه به آن می‌تواند در انتخاب رئیس جدید سازمان راهگشا باشد:

ـ کم‌‌توجهی دولت تدبیر و امید به موضوع دیپلماسی فرهنگی و تأثیر آن بر ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل

ـ ایمان‌نداشتن مقامات عالی دولت گذشته به لزوم گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی و تحقق هدف متعالی برپایی تمدن نوین اسلامی

ـ نگاه از پایین به بالا نسبت به فرهنگ غربی در کنار بی‌توجهی به لزوم حضور و ترویج فرهنگ ایرانی‌ـ ‌اسلامی در جهان غیرغربی 

ـ عدم حمایت مالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دولت و کاهش قابل ملاحظه بودجه فرهنگی 

ـ فقدان راهبرد کلان در دیپلماسی فرهنگی

ـ غالب‌شدن رویکرد اداری و گزارش‌محور بر رویکرد فرهنگی، محتوامحور و تأثیرگذار

ـ اعزام افراد غیرمتعهد و غیرمعتقد به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌عنوان رایزنان فرهنگی خصوصاً در سال‌های ابتدایی دولت تدبیر و امید

ـ ناتوانی در جذب نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد

ـ تنزل جایگاه سازمان از سطح ملی به سازمانی در سطح معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ـ تعطیلی تعداد زیادی از نمایندگی‌های فرهنگی در طول هشت سال گذشته 

ـ بی‌توجهی به ایرانیان خارج از کشور (تنزل اداره کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور به یک اداره )

ـ فقدان ارتباط نزدیک و مؤثر میان کارکنان و ریاست سازمان

ـ تبعیض در انتصاب کارکنان سازمان در مسؤولیت‌های داخل و خارج در کنار سطح پایین حقوق و مزایای کارکنان در مقایسه با دیگر دستگاه‌های اداری که باعث از بین بردن روحیه و انگیزه کاری در میان کارشناسان سازمان شده است.

اعضای محترم شورای عالی سازمان

همان‌طور که مستحضرید با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصرار و پافشاری به جهت همسویی فکری با یکی از رایزنان فرهنگی بازگشته از مأموریت که دارای سابقه مدیرکلی آسیا و اقیانوسیه در سطح سازمان بود وی را به کرسی ریاست سازمان نشاند؛ ریاستی که هشت سال به طول انجامید. حال که با پایان‌یافتن دوران خسارت‌بار دولت گذشته و روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، همانند دیگر بخش‌های کشور، موجی از امید و اعتماد به آینده در میان کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایجاد شده است، ضمن ارج نهادن به تلاش‌های قابل تقدیر‌‌ ابوذر ابراهیمی ترکمان، انتظار می‌رود ریاست جدید سازمان، فردی از جنس دولت انقلابی و در تراز دولت قوی و مردمی باشد.

اینجانبان به عنوان جمعی از کارشناسان سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی که در مسؤولیت‌های مختلف صف و ستاد خدمت کرده‌ایم، ضمن استقبال از شاخصه‌های مطرح‌شده توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در انتخاب رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یعنی تحول‌خواهی، بهره‌مندی از بینش دینى و معارفى، روحیه انقلابى، آشنایى با حوزه بین‌الملل، قدرت ارتباط‌گیرى و نیز جوان با انگیزه بودن، حمایت همه‌جانبه خود را از گزینه‌ای جوان، خوشنام، انقلابی و پرکار از سوی ایشان اعلام می‌داریم.

بی‌شک همراهی و مساعدت اعضای شورای عالی سازمان، حمایت رئیس محترم جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در کنار نقش‌آفرینی کارشناسان و مدیران انقلابی حاضر در بدنه سازمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به سازمان تراز در گام دوم انقلاب و مورد تأیید مقام معظم رهبری تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه