افزایش بهره‌وری دام و طیور با بومی‌سازی فناوری اصلاح نژاد توسط دانش‌بنیان‌ها

در اصلاح نژاد، حیوانات دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین اجتماع شناسایی و انتخاب شده و از آن‌ها به ‌عنوان والدین نسل بعد استفاده می شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز عزیزی مدیرعامل شرکت توسعه کشت و دام نواندیش البرز با اشاره به بومی سازی فناوری اصلاح نژاد دام گفت: این فناوری، با انتخاب دام‌ها و طیور برتر از لحاظ ژنتیکی و با کمک روش‌های آمیزشی مناسب، دام و طیور اصلاح شده در گوشت و شیر را ایجاد می‌ کند.

در برنامه‌های اصلاح نژاد دام، هدف این است که حیوانات دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین اجتماع شناسایی و انتخاب شده و از آن ها به ‌عنوان والدین نسل بعد استفاده می شود. به ‌این‌ ترتیب، انتظار می‌ رود که میانگین ظرفیت ژنتیکی نتایج بیشتر از میانگین نسل والدین باشد.

 

شناسایی گونه‌های مناسب

نژادهای گوناگون گوسفندان علاوه بر تغییرات ظاهری و رفتاری، دارای زیست‌ بوم‌های مختلفی هستند و در محیط‌هایی با شرایط گوناگون توان زیست و رشد را دارند و اگر دامداری خواست به پرورش این نوع از حیوانات بپردازد، باید ابتدا انواع مختلف نژادهای گوسفندان را از نظر شیوه و محیط مورد نیاز زیست و نیز خصوصیات دیگر شناسایی کند.

تصمیم برای این که چه نژاد یا نژادهایی را پرورش دهیم، بسیار مهم است. بنابراین اولین و مهم ‌ترین توجه یک گله ‌دار در انتخاب نژاد باید انگیزه و هدف او از پرورش گوسفند و بز باشد. آیا هدف تولید الیاف پشمی یا کرک است یا منظور دامدار تولید شیر و گوشت و فروش آن در بازار است.

اصلاح نژاد می تواند پیشرفت و بهبود تولیدات را درگله به گونه ای ماندگار و پایا و قابل انتقال به نسل های آینده فراهم کند.

برای تامین احتیاجات غذایی با منشا دامی نمی‌ توان تعداد حیوانات موجود را افزایش داد، بلکه باید راه‌هایی که سبب افزایش تولید در واحد دامی شوند را جست وجو کرد.

 

ایجاد اشتغال

شرکت توسعه کشت و دام نواندیش البرز حدود 10 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد کرده اما در توسعه دام پروری نقشی مهم ایفا کرده است که می تواند مشاغل غیرمستقیم زیادی ایجاد کند. این روش صرفاً معطوف به تولیدات مبتنی بر دام نیست و پرورش دام چندقلو زا نیز در دستور کار است.

 

افزایش شیردهی دام

این فعال فناور، با اشاره به این که فرآیند اصلاح نژاد با همکاری دانشگاه های کشور صورت می گیرد، توضح داد: برای نمونه در اصلاح نژادی که در بزها صورت گرفت، یک نمونه بز دوره شیردهی ۱۲۰ روزه داشته و هر روز حدود ۷۰۰ سی‌سی شیر تولید می کرد اما با اصلاح نژاد دوره شیردهی بز به ۲۰۰ روز و میانگین شیردهی آن به ۱۲۰۰ سی سی رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه