خسارت 800 میلیاردی کرونا به صنعت گردشگری استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از خسارت 800 میلیاردی کرونا به صنعت گردشگری استان خبر داد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اراک، مصطفی مرزبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس دستورالعملی که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست ابلاغ شد؛ مجری واگذاری بناهای تاریخی استان، صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی معرفی شد تا بناهایی که شرایط لازم را داشتند با حفظ کاربری و نظر مساعد اداره کل میراث فرهنگی به سرمایه‌گذاران واگذار شود.

وی افزود: کارشناسان با کمک وزارتخانه بناهای تاریخی که قابل واگذاری بود از جمله موزه مفاخر و منزل حسن‌پور اراک، قلعه بهادری روستای اسفندان کمیجان و کاروانسرای کهک دلیجان و آسیاب جفتی آشتیان را فهرست کردند و از سال ۹۵ بحث واگذاری مطرح و روند آن آغاز و مقرر شد مرمت بناهایی که خارج از توان استان بود به سرمایه‌گذاران واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: این  پنج بنا به مزایده گذاشته شده بود و فقط موزه حسن‌پور و مفاخر به بخش خصوصی واگذار شد؛ در سال جاری نیز کاروانسراهای کهک، مشهد میقان و خشک‌رود زرندیه توسط صندوق احیا به مزایده رفت اما استقبالی از آن نشد.

مرزبان گفت: از دو سال گذشته استان مرکزی مجوز برگزاری مزایده بناهای تاریخی را گرفته و در این راستا نیز کاروانسرای دولت‌آباد و عمارت میرزا حسن آشتیانی با کاربری اقامتی و پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و مرمت این دو بنا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که مایل به سرمایه‌گذاری در کاروانسرای خشک‌رود و کهک باشند می‌توانیم از اعتبارات تبصره ۱۹ قانون بودجه تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد در نظر بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: برای جذب اعتماد سرمایه‌گذار مدت اجاره بنا را افزایش و میزان اجاره‌بها را کاهش دادیم اما وقوع سیل و همچنین شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته باعث شده تا سرمایه‌گذاران از بخش گردشگری استقبال خوبی نداشته باشند.

مرزبان در خصوص خسارات ناشی از کرونا بیان کرد: ۱۱۳ میلیارد تومان تسهیلات به تأسیسات گردشگری استان پرداخت شده است؛ از زمان شیوع بیماری کرونا تا پایان شهریورماه سال جاری بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش گردشگری وارد شده است و تاکنون ۵۵ تا ۶۰ درصد متقاضیان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه نخستین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق به مناسب روز اراک از ۲۸ تا ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود بیان داشت: این جشنواره به‌صورت مجازی(٣روز) و  حضوری(کارگاه نجوم) با حضور اساتید شاخص گردشگری کشور در اراک و یک کارگاه تخصصی نجوم در شب پنجشنبه ٢٩ مهرماه، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه