بکارگیری ۸هزار تکنیک سلول‌درمانی برای درمان بیماری‌های لاعلاج / نتایج درخشان در بیماران ضایعه پوستی

درمان سلولی یا سیتوتراپی، نوعی درمان است که در آن سلول های بنیادی به بیمار پیوند زده می‌ شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ین کار، گاهی با تزریق سلول‌ های زنده و دست نخورده انجام می ‌شود. برای نمونه سلول‌ های تی که قادر هستند از طریق ایمنی با واسطه ‌های سلولی، با سلول‌ های سرطانی مبارزه کنند، می‌ توانند به منظور ایجاد ایمنی در دوره درمان، به بیمار تزریق شوند.

 

مناسب برای بیمارانی که بخشی از عملکرد بافتی را از دست داده اند

این روش، شاخه ‌ای از علم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌ های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و یا اعضای بدن بیمار استفاده می‌ شود. پژوهش ها نشان داده اند که از سلول درمانی برای درمان بیماری ‌های خونی، انواع سرطان و سایر بیماری‌ هایی که علت اصلی آنها از دست دادن بخشی از عملکرد بافتی است، می‌ توان استفاده کرد.

در این شیوه، سلول‌ ها در محل آسیب قرار گرفته، مواد محرک رشد را ترشح کرده و در بعضی موارد به سلول‌ های دیگری تبدیل می شوند. این انطباق پذیری باعث می ‌شود سلول درمانی به طور قدرتمندی عمل کرده و امکان بالایی برای درمان بیماری های غیرقابل برگشت فراهم شود.

 

نتایج درخشان در بیماران ضایعه پوستی

به تعریف ساده تر، سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی و درمان، اطلاق می شود که به عنوان یک روش نسبتا جدید در جهان در حال انجام است. در کشور ما از این روش برای درمان بعضی از ضایعات و بیماری‌ های پوستی نظیر لک و پیس و درمان بیماری آرتروز استفاده می‌ شود که نتایج بسیار خوب و درخشانی داشته است.

طبق آمارها، حدود ۸ هزار تکنیک سلول درمانی در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها انجام می شود که به کمک آنها می توان بیماری های زیادی نظیر درمان سرطان خونی، ترمیم گلبول های سفید خون و بیماری های مرتبط با پلاکت خون را درمان کرد. همچنین پیوند سلول های بنیادین جهت خون سازی و ایجاد مغز استخوان، جزو تکنیک های رایج سلول درمانی هستند.

 

بی خطر و بدون نیاز به جراحی

البته سلول درمانی مانند هر درمان دیگری دارای دسته بندی است. این دسته بندی ها بر اساس قدرت سلول های مورد استفاده جهت درمان، انجام شده و به دو گروه بزرگ تر سلول های پرتوان و چندتوان تقسیم می شوند. سلول های جنینی، سلول های القایی بزرگسالان و سلول های جنینی پارتنوژنتیک از دسته سلول های پرتوان و سلول های خون ساز، سلول های مزانشیمی، سلول های اپیتلیال و سلول های عصبی، از دسته سلول های چندتوان به حساب می آیند.

سلول درمانی اما مزیت های بسیاری نیز دارد که سبب تمایز این روش درمانی با دیگر شیوه ها می شود که از آن جمله می توان به بی خطر بودن، درمان سرپایی، عدم نیاز به بستری یا عمل جراحی اشاره کرد.

ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان و خلاق، پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در این راستا، زمینه را برای توسعه و پیشرفت دانش و فناوری سلول درمانی ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه