المرزوقی: وارد کردن اسرائیل به عرصه اختلافات مغرب و الجزائر بازی خطرناک است

رئیس جمهور پیشین تونس ضمن انتقاد از امضای توافقنامه سازش بین مغرب و رژیم صهیونیستی، آن را گامی اشتباه خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «منصف المرزوقی» رئیس جمهور پیشین تونس با انتقاد از امضای توافقنامه سازش اخیر بین مغرب و رژیم صهیونیستی، آن را گامی اشتباه خواند که هرگز اختلافات مغرب با الجزائر را حل نخواهد کرد.

المرزوقی در گفت‌وگو با شبکه «حوارات التنویر و التغییر» مغرب گفت که «سیاست اشتباه الجزائری‌ها نباید با سیاست اشتباه مغربی‌ها مواجه شود، وارد کردن اسرائیلی‌ها به این بازی واقعا خطرناک است چرا که آن‌ها در پشت همه فجایع موجود در شرق (مشرق عربی) قرار دارند و از هفتاد سال پیش به دلیل وجود اسرائیلی‌ها شرق منفجر شد».

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، المرزوقی همچنین گفت که وارد کردن اسرائیلی‌ها به مغرب عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت و خشم مردمی را تشدید خواهد کرد.

وی تأکید کرد که بایستی قضیه اختلافات الجزائر و مغرب همچنان در سطح مغرب باقی بماند و نباید هیچ طرفی به ویژه اسرائیل را وارد آن کرد.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته به رباط پایتخت مغرب سفر کرد و در دیدار با مقامات این کشور دو توافقنامه نظامی امضا کرد.

روابط الجزائر و مغرب پس از سازش رژیم صهیونیستی و مغرب در سال گذشته و تهدیدات این کشور علیه الجزائر دچار تنش شدید شده است. روز گذشته نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که این رژیم به موجب قراردادی که بین دو طرف امضا شده، مغرب را به پهپادهای انتحاری مجهز خواهد کرد.

مغرب و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۳ به دنبال امضای توافقنامه اسلو بین این رژیم و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، روابط دیپلماتیک برقرار کرده بودند اما پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطین معروف به انتفاضه الأقصی در سال ۲۰۰۰، مغرب روابطش با تل‌آویو را قطع کرد.

سال گذشته پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، مغرب نیز به احیای روابط با تل‌آویو روی آورد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه