مدیریت یکپارچه شهری کلید طلایی مقابله با آلودگی هوای پایتخت

آلودگی هوا در تهران تشدید شده و وضعیت پایتخت به لحاظ آلاینده‌ها قرمز است. کارشناسان می‌گویند همه راهکارهای ارائه شده موقتی و مسکنی بر این درد کهنه است و شورای شهری‌ها معتقدند کلید طلایی مقابله با این موضوع در دست مدیریت یکپارچه شهری‌ بوده که تاکنون مغفول مانده است.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گروه شهری: آلودگی هوا دست از سر تهران بر نمی‌دارد، غلظت ذرات معلق طی روزهای اخیر به شدت افزایش و وضعیت تهران قرمز و برای همه افراد آلوده است. پایتخت از ابتدای سال 2 روز هوای پاک، 192 روز هوای قابل قبول، 58 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 3 روز آلوده برای همه افراد داشته است.این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش 15 روز هوای پاک، 174روز هوای قابل قبول، 64 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 2 روز آلوده برای همه افراد داشته است.

جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا هم تشکیل شده و معاونت هماهنگی عمرانی استانداری تهران از ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی خبرداده است.

برخی از کارشناسان و مسوولان، اجرا نشدن قانون هوای پاک و برخی مازوت را دلیل تشدید الودگی هوا می‌دانند اما توصیه همه، استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد با خودروهای شخصی است. البته این روزها کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با کاهش کرونا و افزایش مسافران بیشتر احساس شده و این مساله گلایه شهروندان را به همراه داشته است. بسیاری از تهرانی ها به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، ناچار به استفاده از خودروهای شخصی برای تردد در شهر هستند و این موضوع به ترافیک پایتخت دامن زده است.

مدیران شهری می گویند تهران بیش از ۱۰۰۰ واگن مترو کم دارد و ۹ هزار اتوبوس برای کارآمدی حمل و نقل عمومی پایتخت است که البته برنامه ریزی ها جهت رفع این کمبودها آغاز شده و دولت هم طی تعامل با شهرداری گام هایی جهت همکاری برداشته است. 

سهم شهرداری تهران در مقابله با آلودگی هوا

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره معضل آلودگی هوای تهران و نقش شهرداری پایتخت جهت مقابله با این معضل اظهارداشت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۱۹ دستگاه به عنوان متولی مقابله با آلودگی هوا اعلام شده اند و اینکه سهم شهرداری تهران در این زمینه چقدر است باید توجه کرد که اگر همه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را زیرمجموعه شهرداری تهران در نظر بگیریم میزان مشارکت تاکسی ها در ایجاد ذرات معلق ۲.۱ و اتوبوس‌ها ۵.۷ است و این در حالی است که ذرات معلق ناشی از کامیون‌ها ۱۵.۷ و ذرات معلق ناشی از اتوبوس‌هایی که به طور مثال سرویس ادارات هستند و مربوط به شهرداری نمی‌شوند، ۷.۴ اعلام شده است.

وی افزود: برهمین اساس، عملاً شهرداری تهران سهم چندانی در موضوع مقابله آلودگی هوا و ایجاد ذرات معلق ندارد؛ اما متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند که شرکت کنترل کیفیت هوا مسئول مقابله با آلودگی هواست در حالی که به هیچ عنوان این چنین نیست و ما یک شرکت مطالعاتی هستیم و میزان و منشاء آلودگی هوا را می سنجیم و به نوعی مطالعه سیاهه انتشار صورت می‌گیرد و راهکارهای پیشنهادی ارائه می‌دهیم. قانون هوای پاک هم که نوشته شد بسیاری از موارد آن بر اساس مطالعاتی بود که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا حاصل شده بود.

اقدامات انجام شده برای حل آلودگی هوای پایتخت تاکنون اثربخش نبوده است

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره موضوع آلودگی هوای تهران گفت: اقدامات انجام شده برای حل آلودگی هوای پایتخت تاکنون اثربخش نبوده است، همه باید برای کاهش آلاینده‌های هوا تلاش کنند چراکه در غیر این صورت، اوضاع از این هم بدتر می‌شود. 

 نتایج کم‌کاری یا کار نکردن دولت گذشته

وی گفت: نتیجه کم‌کاری یا کار نکردن، نخریدن واگن برای مترو، نگرفتن اتوبوس و یا در حقیقت ندادن اتوبوس توسط دولت‌های ۲ دوره گذشته آن چیزی است که امروز مشاهده می‌کنیم و همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند و نقش شهرداری به تنهایی اثربخش نیست.

گلایه‌ها از عمق فاجعه آلودگی هوا 

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران به نظرش یک کلید طلایی برای برون رفت از این مشکل وجود دارد. وی درباره موضوع آلودگی هوا در پایتخت به خبرنگار کارآفرینان اقتصاد، گفت: تذکرات اعضای شورای شهر و گلایه‌مندی شهروندان عمق فاجعه آلودگی هوا در پایتخت را نشان می‌دهد ولی علیرغم اینکه دستگاه‌های مختلف در مقابله با این معضل نقش دارند، ولی اقدام مؤثری تا کنون صورت نگرفته است.

مدیریت یکپارچه شهری راهکاری موثری و طلایی برای مقابله با آلودگی هوا

وی افزود: بعضا دستگاه‌های مختلف گزارشی ارائه می‌دهند که ما فلان برنامه‌ها را انجام داده‌ایم و یا چه اقداماتی صورت گرفته است ولی از آنجایی که مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد تا کنون این اقدامات و برنامه‌ها جهت مقابله با آلودگی هوا مؤثر نبوده است. 

این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر من حدود 40 دستگاه متولی با آلودگی هوا هستند که رتبه شهرداری تهران جهت مقابله با این معضل حدود 14 و 15 است و معتقدم نمی‌شود این موضوع را به تعداد زیادی دستگاه سپرد و متولی چندین نهاد و دستگاه باشند و انتظار نتیجه مطلوب داشت.

صادقی گفت: همانطور که حضرت آقا فرمودند رفع مشکلاتی مانند ترافیک کار عملی نیاز دارد بنابراین علاوه بر توجه به این مسأله باید مجموعه منسجم و یکپارچه به این معضل توجه کنند.

درخواست از رئیس مجلس/  به درد عدم مدیریت یکپارچه تهران توجه شود

وی گفت: از مجلس به ویژه محمدباقر قالیباف که خود سابق شهردار تهران بوده درخواست داریم که به درد عدم مدیریت یکپارچه تهران را توجه کند و اقدامی در جهت تحقق این مسأله انجام دهند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: فرمانده شهر تهران باید مشخص شود تا تصمیمات جزیره‌ای گرفته نشود با این رویکرد نه تنها آلودگی هوا بلکه بسیاری از معضلات هم کاهش و رفع خواهد شد.لذا  به نظرم کلید مقابله با آلودگی هوا دست این مدیر است

راهکارهای موقتی مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: بسیاری از شهروندان نسبت به موضوع  آلودگی هوا گلایه دارند و مدام خواستار اتخاذ تصمیمی در راستای کاهش آلودگی هوا هستند ولی باید توجه داشت که برگزاری جلسات تخصصی و دعوت از مسئولان را راه حل موقتی است.

وی افزد: جلسه با سایر نهاد های مربوطه به ویژه محیط زیست، وزارت صمت و جلوگیری موقت از فعالیت واحد های صنعتی آلاینده مثل نیروگاه ها که از سوخت مازوت استفاده می کنند، کنترل دقیق خودروهای بدون معاینه فنی فقط مسکنی برای کاهش آلودگی هواست.

 عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ممنوعیت تردد شبانه خودروهای گازوئیلی راه حل های موقتی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر قابل توجه ای داشته باشد، ولی باید چاره اندیشی درست داشت که هر روز با چالش آلودگی هوا مواجه نباشیم؛ تنفس در هوای پاک حق مردم است.

 این عضو شورای شهر یاداور شد: جلسه‌ای اخیرا  به همین منظور در استانداری تهران تشکیل شده است. اما هیچ دعوتی از اعضای شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری نشده و شورای شهر نماینده ای در این جلسه نداشته است.

دردی که باید ریشه‌ای درمان شود

آلودگی هوا معضل هر ساله تهران و بسیاری از کلانشهرها است که تاکنون برنامه جدی جهت مقابله با آن صورت نگرفته و راهکارهای اتخاذ شده همه مسکنی بر این درد بوده است. دردی که باید ریشه‌ای درمان شود و رفع و کاهش این معضل یکی از دغدغه‌های مردم تهران است و حالا باید دید سرانجام مدیریت یکپارچه شهری چه می‌شود و آیا قفل آلودگی هوا در تهران به دست مدیر واحدو یکپارچه شهری باز خواهد شد؟

انتهای پیام/ 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه