به عقب برگردم سراغ ورزش نمی‌روم!/ محمدعلی کلی،الگوی طوفان

طوفان شریفی قهرمان بوکس کشور گفت: با علاقه وارد بوکس شدم، اما مشکلات آنقدر زیاد است که اگر من به چندین سال قبل برگردم دیگر ورزش حرفه‌ای را دنبال نمی‌کنم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از زنجان، طوفان شریفی بوکسور جوان زنجانی از سن 10 سالگی وارد دنیای ورزش شده و از 10 سال قبل بوکس را به عنوان رشته حرفه‌ای دنبال می‌کند.

با توجه به اینکه در استان زنجان بوکس ورزشکار مطرحی نداشته است، طوفان شریفی پرچمدار این رشته محسوب می‌شود و در مدت 10 سال گذشته درخشش خوبی در این رشته در میادین مختلف داشته است.

طوفان شریفی پیش از در مسابقات آسیایی و جهانی حضور داشته و یکی از بوکسورهای مطرح ایران محسوب می‌شود.

کسب ۲ مدال انتخابی در تیم دانشجویان، ۲ مدال طلای بزرگسالان، شرکت در تورنمنت مجارستان، شرکت در تورنمنت احمد کومرت ترکیه و کسب مدال نقره، شرکت در مسابقات بوکس گزینشی المپیک در قاره آسیا از عناوینی است که طوفان شریفی کسب کرده است.

طوفان شریفی درباره ورزش حرفه‌ای خود و برنامه‌ای که برای آینده دارد به گفت‌وگو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد پرداخت.

 

برای سوال اول آقای شریفی ورزش حرفه‌ای در رشته بوکس را از کی آغاز کردید؟

ببینید من از دوران کودکی در باشگاه ورزش می‌کردم، اما از سال 90 بوکس را به صورت حرفه‌ای آغاز کردم.

یعنی چطور شد که به ورزش بوکس روی آوردید؟

ببنیید، خب هر کسی علایقی دارد و من از همان اول الگویی در بوکس داشتم، خب شخصی مثل محمدعلی کلی که از بوکسورهای مطرح است، الگوی من بودند.

تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید؟

حضور در تیم ملی جوانان و بزرگسالان و کسب دو طلای بزرگسالان و حضور در تورنمنت مجارستان از جمله مسابقاتی که تاکنون شرکت کرده‌ام.

شما در مسابقات مقدماتی المپیک هم حضور داشتید؟

بله بنده در مسابقات گزینشی المپیک حضور داشتم و اخیرا نیز در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتم که در نهایت قرعه سختی داشتم. متاسفانه در آخرین مرحله به بوکسور کوبایی برخوردم و صاحب مدال نشدم.

وقتی به مسابقات می‌روید و مدال کسب نمی‌کنید، چه حسی دارید؟

خب ببینید، قطعا شیرینی هر مسابقه به کسب مدال آن است، یک ورزشکار ماه‌ها و سال‌ها برای حضور در یک مسابقه زحمت می‌کشد، ولی وقتی به یک قرعه بد برخورد می‌کند و یا بر اثر یک اتفاق و یا حتی یک رقابت بد، موفق به کسب مدال نمی‌شود، انگار به همان نقطه صفر رسیده است و باید دوباره شروع کند.

خب حضور در مسابقات هم ارزشمند است و افتخار بزرگی است، اینطور نیست؟

ببینید، درست است که یک ورزشکار از بین چندین ورزشکار برای حضور در مسابقات بین‌المللی انتخاب می‌شود، ولی وقتی این کار ارزش پیدا می‌کند که مدال هم کسب شود.

در حال حاضر آقای شریفی مشغول چه کاری هستند؟

بنده در حال حاضر در حال آماده شدن برای مسابقات آسیایی هستم که قرار است 10 ماه دیگر برگزار شود.

البته قبل از این مسابقات اردوی تیم ملی برگزار خواهد شد که امیدوارم با تلاشی که داشتم برای ترکیب تیم ملی به منظور حضور در مسابقات انتخاب شوم.

البته در این اردو نفرات جدیدی از تیم جوانان هم حضور خواهند داشت و رقبای خوبی داریم، ولی امیدوارم که انتخاب شوم.

شما یکی از ورزشکاران مطرح بوکس استان و کشور هستید، به نظر شما بحث اقتصادی در ورزش چگونه است؟

ببینید، اصلا نباید اقتصاد را در ورزش دخیل بدانیم، چون اسپانسری نیست که بتوان روی آن حساب کرد.

شما فکر کنید؛ بوکس شهری مثل زنجان ضعیف است، ولی من سال‎ها تلاش کردم تا از همین استان در بوکس موفق شوم، ولی اسپانسر ندارم.

یعنی با این حجم افتخارات کسی از شما حمایت نکرده است؟

نخیر، حمایتی وجود ندارد، یعنی با اینکه من از شهری مثل زنجان رشد کرده و در بوکس به موفقیت‌های بسیاری رسیدم، هیچ حامی نداشتم و خیلی عادی برخورد شد.

البته تنها وضعیت من شریفی اینطور نیست و اکثر ورزشکاران همین شرایط را دارند، یعنی کلا بودجه تربیت‌بدنی استان به حدی کم است که نشود از ورزشکار حمایت کرد.

با این وجود هزینه‌های خود را از کجا تامین می‌کنید؛ آیا شاغل هستید؟

خیر، بنده شاغل نیستم، یعنی با وجود ورزش حرفه‌ای اصلا فرصت شاغل شدن را ندارم. کسی که ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کند، مرتب باید در اردو باشد، بنابراین وقتی برای داشتن شغل ندارد.

اصلا شما چند روز هم در شهر آزاد نیستید که بتوانید کارهای کوچک و اداری را انجام دهید، چه برسد به اینکه شاغل هم باشید.

چون اردوها و زمان برگزای آن غیرقابل پیش‌بینی است و گاها یکبار اتفاق می‌افتد و ورزشکار باید در همان زمان در اردو حضور داشته باشد.

یعنی شما هیچ وقت به دنبال شغل نبودید؟

چرا بودم، ولی خب شغلی وجود ندارد که در زمان اردو به راحتی بتوانید آن را رها کنید و در تمرینات حضور داشته باشید.

پس تنها کار شما در حال حاضر ورزش کردن است؟

بله، بحث ورزش قهرمانی و حضور در مسابقات بین‌المللی آنقدر زمان‌بر است که ورزشکار حتی فکر کار را هم نمی‌کند.

با همه مشکلاتی که گفتید، آیا اگر زمان به عقب برگردد، ورزش بوکس را دنبال می‌کنید؟

واقعیت را اگر بخواهید خیر، البته من با علاقه وارد بوکس شدم، اما مشکلات آنقدر زیاد است که اگر من به چندین سال قبل برگردم دیگر ورزش حرفه‌ای را دنبال نمی‌کنم.

در واقع حضور در مسابقات و ورزش کردن، عین قمار است و گاها با وجود تلاش‍های بسیار ورزشکار به مدال دست پیدا نمی‌کند.

«نصرالله سائلی» رئیس هیأت بوکس استان زنجان نیز درباره وضعیت جایگاه بوکس استان زنجان می‌گوید: استان زنجان جایگاه خوبی در بوکس کسب کرده است و در حال حاضر زنجان رتبه 9 کشوری را در بین 33 استان دارد.

یعنی به غیر از آقای شریفی ورزشکاران مطرح دیگری هم داریم؟

بله همینطور است، برنامه ما سرمایه‌گذاری روی همه استعدادهای بوکس است تا جایگاه استان را کسب کنیم. امروز استان زنجان جایگاه ویژه‌ای در بوکس دارد و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته ۴ نفر اردونشین داریم.

البته یکی از افتخارات ورزش بوکس استان طوفان شریفی است که از با اخلاق‌ترین ورزشکاران استان است که افتخارات بسیاری هم کسب کرده است.

الان چند نفر از زنجان در اردو حضور دارند؟

هم اکنون بوکسورهایی همچون محمد کمالی و محمدحسین حقی نیز در اردو هستند و در ارتش های جهان در مسکو شرکت کردند، گفت: همچنین یک بوکسور به نام رسولی نیز که از نونهالان است، از شهرستان ابهر اردونشین است.

در بحث رده‌های پایه‎ هم کار شده است؟

بله اصلا یکی از مهمترین اولویت‌های هیأت تربیت ورزشکاران از رده‌های پایه است تا قهرمان‌پروی کنیم. هم اکنون هم رسولی از ابهر نیز از نونهالان اردونشین است و در همه رده‌های سنی فعالیت دارد.

هرچند که شیوع ویروس کرونا باعث شد که کمی این تمرینات و برنامه‌ها عقب بیافتد، اما دوباره این اقدامات شروع شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

در این ایام مسابقات جدی هم برای محک ورزشکاران برگزار شده است؟

بله اردوهای خوبی برای سنجش آمادگی ورزشکاران برگزار شد که یکی از آنها اردوی مشترک زنجان و قزوین بود.

در مورد مشکلات بوکس هم می‌فرمایید؟

ببینید امروز مشکلات اصلی ما یک سالن است که در اختیار ستاد کروناست و هنوز تحویل نداده است، هر چند طبق قرارداد ورزش و جوانان این سالن باید در اختیار هیأت می‌بود و هیأت باید آن را در اوایل 99 تحویل می‌گرفت، اما  چون یکی از سالن های مادران و کودکان است در اختیار ستاد کروناست.

البته نامه‌نگاری بسیاری از طرف ورزش و جوانان برای تحویل گرفتن این سالن انجام شده است، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر این امر محقق شود، چون در آن صورت می‌توانیم، رینگ‌های بیشتری اضافه کنیم و تمرینات بیشتری داشته باشیم.

البته سالن‌های بخش خصوصی نیز فعال است ولی خودمان خانه بوکس داریم که قصد داریم آن را فعال کنیم.

بودجه هیأت مشخص است؟

نخیر بودجه هیأت مشخص نیست و گاها به خاطر مشکلات مالی بودجه سالانه کم می‌شود که این هم متاثر از کل بودجه اختصاص یافته است.

البته ورزش و جوانان در این باره مقصر نیست و کل بودجه‌ای که برای استان اختصاص می‌یابد، راضی کننده نیست.

بانوان علاقه‌مند بسیاری در رشته بوکس داریم، در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟

خیر، در بخش بانوان هنوز فعالیتی صورت نگرفته و در این باره منتظر اعلام نظر فدراسیون هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز درباره مشکلات هیأت‌های ورزشی زنجان می‌گوید: در حال حاضر ۵۰ هیات ورزشی زنجان گرفتار نبود اعتبارات فصل ۵ جاری در ورزش هستند که امید است این مشکل نیز از سوی دولتمردان برطرف شود تا زمینه و بستر برای رشد و شکوفایی ورزش شهرستان زنجان، هموارتر شود.

یعنی به خاطر نبود اعتبارات فعالیت‌های ورزشی متوقف شده است؟

خیر اینطور نیست، ولی قطعا این موضوع ورزش را تحت تاثیر قرار داده است. یعنی در حال حاضر عملیات اجرایی اغلب پروژه های عمرانی ورزشی استان زنجان از جمله ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، پیست دوچرخه سواری، پیست تارتان، خانه فرهنگی و جوانانان، سالن ۳ هزار نفری ابهر، استخر شنا قهرمانی شهر زنجان، چندین سالن روستایی، در حال انجام است که برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری نیازمند تخصیص اعتبار هستند.

همچنین برای روستاهای بالای ۹۰۰ نفر یک مکان ورزشی احداث و برای سایر روستاها نیز یک خانه ورزش تجهیز شده است، به طوری که تعداد خانه‌های ورزش تجهیز شده در استان از ۱۰ باب در سال ۹۶ به ۲۵۰ باب در سال‌جاری رسیده است.

وضعیت زنجان در حوزه زیر ساخت‌های ورزشی چطور است؟

 زنجان جزو استان‌هایی است که از زیرساخت‌های خوبی در حوزه ورزش برخوردار است و وجود این زیرساخت‌ها فارغ از میزبانی رویدادهای مختلف ورزشی، باعث خواهد شد تا ورزشکاران در رشته‌های مختلف به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های مناسب، به درستی پرورش یافته و استعدادهای ناب ورزشی از دل این آموزش‌ها بیرون بیاید.

اما با این حال امروزه برای احداث زمین‌های چمن فوتبال طبیعی و مصنوعی در مراکز شهرستان‌ها و روستاهای این استان و همچنین تجهیز اماکن و تعمیر و نگهداری مکان‌های ورزشی زنجان، اعزام ورزشکاران به مسابقات و تجلیل از قهرمانان نیازمند اعتبار هستیم.

علاوه بر بحث زیرساخت‌ها ورزشکاران هم مشکلاتی دارند که باید رسیدگی شود، آیا همین کمبود اعتبار موجب لطمه به ورزش استان در حوزه قهرمان‌پروری نشده است؟

ببینید، مشکلات وجود دارد و قطعا شیوع ویروس کرونا هم در تمرینات ورزشکاران تاثیر گذاشته است، با این حال امسال سال پرمدالی برای زنجان بوده است، یعنی در نیمه نخست امسال ۳۷ ورزشکار زنجانی در بخش آقایان و ۲۴ ورزشکار نیز در بخش بانوان به اردوی انتخابی تیم‌های ملی دعوت شدند که از این تعداد، ۱۵ ورزشکار آقا و ۸ ورزشکار زن برگزیده شدند.

در بخش مسابقه نیز رقابت‌های انتخابی موی‌تای در بخش آقایان و بانوان در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان، مسابقات انتخابی تیم ‌ملی کاراته رده‌های سنی پایه در بخش دختران و پسران و رقابت‌های انتخابی شنا، از جمله رویدادهای ورزشی بود که قبل از آغاز هفته تربیت‌بدنی و ورزش، در زنجان برگزار شده است.

در حوزه ورزش همگانی چه اقدام شاخصی صورت گرفته است؟

ببینید، ورزش همگانی هم همانقدر مورد توجه است که ورزش قهرمانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

قطعا سلامت آحاد جامعه برای این اداره کل مهم است و به همین منظور برنامه‌های جمعی زیادی اجرایی می‌شود، برای مثال با تلاش صورت گرفته یکی از اقدامات خوب وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش در مناطق روستایی بوده است که یک اقدام خوب و ارزنده در تشویق اهالی منطقه به ورزش محسوب می‌شود.

البته کرونا تاثیر زیادی در بحث عمرانی و همچنین فعالیت‌های ورزشی داشت که در این رابطه به باشگاه‌های ورزشی تسهیلات کرونایی پرداخت شد، اما سرپا ماندن ورزش نیازمند همراهی و همدلی بیشتر است.

اما خوشبختانه با تلاشی که انجام شد هیچ ورزشکار مطرحی به خاطر مشکلات ناشی از کرونا ورزش را رها نکرده است و همچنان در عرصه حضور دارند.

انتهای پیام/73005

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه