اظهارات «شینزو آبه» باعث احضار سفیر ژاپن در چین شد

به دنبال اظهارات نخست وزیر پیشین ژاپن درباره حمله احتمالی چین به منطقه تایوان، دولت پکن سفیر توکیو را احضار کرد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، به دنبال اظهارات «شینزو آبه» نخست وزیر اسبق ژاپن درباره احتمال حمله نظامی چین به منطقه تایوان، پکن سفیر توکیو را برای یک جلسه اضطراری فراخواند.

براساس گزارش الجزیره، شینزو آبه در یک سخنرانی مجازی در اندیشکده «مرکز تحقیقات ملی تایوان» گفته، در صورت حمله نظامی چین به تایوان، نه آمریکا و نه ژاپن نمی‌توانند کنار بایستند. 

«هوا چونیینگ» دستیار وزیر خارجه چین در دیدار با «هیدئو تارومی» سفیر ژاپن، اظهارات آبه را اشتباه و نقض هنجارهای اصولی میان توکیو و پکن خواند. 

وی افزود: صحبتهای آقای آبه حاکمیت چین را به چالش کشیده و حمایت گستاخانه از استقلال طلبی تایوان است. 

شینزو آبه که سال گذشته به خاطر مشکلات جسمی از نخست وزیر ژاپن کناره گیری کرده است در این سخنرانی درباره عواقب امنیتی و اقتصادی حمله نظامی چین به تایوان هشدار داد و از مقامات چینی خواست پا در این مسیر اشتباه نگذارند. 

آبه اضافه کرد، ماجراجویی نظامی چین به یک فاجعه اقتصادی می انجامد و یک تهدید مهم برای ژاپن است و نیاز به یک طرح اضطراری میان آمریکا و ژاپن برای مقابله با آن احساس می‌شود. وی در ادامه تاکید گکرد، مقامات چینی از جمله «شی جینپینگ» هرگز نباید دچار سوء برداشت در این زمینه شوند. 

« هیروکازو ماتسونو» دبیر کابینه ژاپن روز پنج شنبه در واکنش به احضار سفیر این کشور در چین گفت: ما با این اقدام چینیها مخالف هستیم چرا که دولت توکیو مسئول اظهارات افرادی که اکنون در کابینه حضور ندارند نیست. 

سفیر ژاپن در پکن نیز گفته، چینی‌ها باید درک کنند که افرادی در ژاپن هستند که چنین عقایدی دارند و توکیو نمی‌تواند دیدگاه یکجانبه چین در ارتباط با این موضوع را بپذیرد. 

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه