روایت توکیو از تماس امیرعبداللهیان با همتای ژاپنی

وزرای امور خارجه ایران و ژاپن در تماسی تلفنی، طیفی از مسائل از جمله روابط و همکاری های تهران و توکیو، برجام و مسائل منطقه را به بحث گذاشتند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با «هایاشی یوشیماسا» همتای ژاپنی خود به‌ صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه ژاپن، در این تماس تلفنی، هایاشی بر قصد خود برای همکاری با امیرعبداللهیان به‌منظور تقویت بیش از پیش و توسعه روابط دوستانه تاریخی دو کشور در طیف مختلفی از زمینه‌ها تأکید کرد. امیرعبداللهیان نیز به هایاشی بابت انتصاب در سمت وزیر امور خارجه ژاپن تبریک گفت و بر قصد ایران برای تعمیق هرچه بیشتر روابط ایران و ژاپن تأکید کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ژاپن آمده است، با توجه به مذاکرات جاری در وین، هایاشی و امیرعبداللهیان به تبادل دیدگاه‌های صریح خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداختند.

این بیانیه می‌افزاید، هایاشی از ایران درخواست کرد اقداماتی جدی در راستای بازگشت فوری به پایبندی به تعهدات برجامی و همکاری کامل و فوری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد. در مقابل امیرعبداللهیان نیز بر مواضع ایران در این زمینه تأکید کرد و دو طرف درباره تداوم تعاملات نزدیک در این خصوص توافق کردند.

وزارت امور خارجه ژاپن در ادامه می‌نویسد، دو طرف در این تماس تلفنی، مسائل منطقه از جمله اوضاع افعانستان را به بحث گذاشته و بر تداوم همکاری توکیو و تهران برای برقراری صلح و  ثبات در افغانستان تأکید کردند.

به گزارش گروه سیاست خارجی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تأکید بر این که «ما از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می کنیم و باید طرف های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند»، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم». (جزئیات بیشتر)

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ مدعی تخلف تهران از این توافق شده به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

کشورهای اروپایی که پس از توافق برجام نیز کارشکنی‌های خود در قبال ایران را ادامه داده بودند، در ظاهر مدعی شدند با وجود خروج آمریکا از این توافق، در آن باقی خواهند ماند اما در عمل به کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا پیوستند.

اکنون با تغییر دولت در آمریکا، واشنگتن مدعی شده که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، به توافق برجام بازگردد. در حال حاضر، نمایندگان ایران و طرف‌های برجام و طرف آمریکایی، برای ادامه دادن به مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها که در وین حضور دارد، عصر امروز (پنجشنبه) با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد.

باقری بعد از این دیدار در توئیتی نوشت: «با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای مثمرثمری با هدف تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس داشتم».

وی افزود: «تأکید کردم که ایران مصمم است که به مشارکت فعالانه و مثبت در گفت‌وگوها در وین ادامه دهد. آژانس می‌تواند نقش فنی مثبتی ایفا کند».

باقری پیش از شروع دور جدید مذاکرات در وین، در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت: «رئیس جمهور بایدن باید به‌منظور خلاص کردن خود از آنچه ما به‌عنوان سردرگمی سیاسی و دنبال کردن سیاست‌های شکست‌خورده و غیر انسانی دولت ترامپ می‌بینیم، تحریم‌ها را لغو کند».

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «اروپایی‌ها باید عدم پیروی از تعهدات برجامی خود را از طریق گام‌هایی عملی برای رفع تحریم‌ها، جبران کنند».

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه