نگار عابدی: «پلاک ۱۳» نه طنز سیاه است و نه ملودرام/ مراقب بودم که بازی‌ام لوس از آب در نیاید

بازیگر سریال «پلاک 13» گفت: من فکر میکنم این سریال نه طنز سیاه است و نه یک اثر ملودرام. بنابراین در اجرای چنین طنزی باید من بازیگر مراقب باشم که بازی‌ام لوس از آب در نیاید.

نگار عابدی که این شب ها در سریال «پلاک 13» حضور دارد، درباره ویژگی های مختلف یک کاراکتر در سریال های طنز به خبرنگار رادیو و تلویزیون آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد گفت: شخصیت های سریالهای سیتکامی عموماً تیپ کاراکتر هستند و تبدیل به شخصیت نمی شوند. فهم من از این کاراکترها این است که روی لبه‌ای حرکت می‌کنند که هم ویژگی‌های شخصیت را دارد و هم ویژگی های تیپ کاراکتر را. و به نظرم اگر نتواند حد متعارف از این دو وجه را کسب کند نمی توانند خود را به خوبی به سریال الصاق کنند و به جایگاه خوبی در یک اثر دست پیدا کنند. دریافت شخصی من از شخصیت های سریال های سیتکامی چنین است.

نگار عابدی با اشاره به انواع مختلف سریال های سیتکامی ادامه داد: البته نوع سیتکام در شکل‌گیری شخصیت بازیگر اهمیت بسیاری دارد، ما اشکال مختلف سیتکام داریم. از سیتکام های رئال و ناتورالیستی تا سیتکام هایی که فانتزی هستند و مضمونی طنز را بیان می کنند. طبیعتاً اجرای بازیگر در این قالب های مختلف باید متفاوت باشد. هرچه به سمت فانتزی برویم وجه تیپ بیشتر میشود و هرچه کار رئال‌تر باشد کاراکتر عمیق تر می شود و به شخصیت نزدیک تر می شود. به نظر می رسد شخصیت مهسا در سریال پلاک ۱۳ بیشتر وجوه ناتورالیستی و عمیق دارد و وجه فانتزی‌اش کم رنگ تر است. ببینید اساساً اگرچه وجه شخصیت و عمق کاراکتر باید در جای خود بروز کند، اما بلافاصله هم باید از آن عبور کرد تا به نوعی از سریال بیرون نزند و مخاطب آن را پس نزند. این مرز ظریف اجرای بازیگر را سخت می‌کند و من فکر می کنم این مرز ظریف درباره شخصیت من پلاک ۱۳ به خوبی در فیلمنامه رعایت شده است.

عابدی درباره شخصیتش در سریال پلاک13 گفت: طبیعتاً من به شخصیت مهسا بسیار فکر کردم. اینکه لایه های شخصیت او چگونه شکل گرفته، از کدام طبقه اجتماعی آمده، چه حسرت ها و آرزوهایی دارد و حضورش در ساختمان پلاک ۱۳ برای رسیدن به کدام حسرت ها و آرزوهایش است. او دارد نقابی به چهره می زنند تا خود را به این خانواده نزدیک کند و سروسامان بگیرد و به اهدافش برسد. دلیلش هم احتمالا نوع زندگی ای است که پیش از این تجربه کرده و حالا می‌خواهد با آن تجربه ها، زرنگی هایی بکند و راه های موفقیت را با میانبر طی کند. در عین حال اما شخصیت پلیدی ندارد و این کارها را نه برای آزار رساندن به دیگران بلکه برای رسیدن به اهداف شخصی خود انجام می دهد. او کسی نیست که بخواهد به دیگران لطمه بزند فقط می‌خواهد به آرزوهایش برسد. من مهسا را اینطور می شناسم نه منفی و مثبت نه آنقدر ساده و آنقدر باهوش.

بازیگر نقش مهسا در سریال پلاک 13 درباره داستان و فیلمنامه این سریال گفت: چیزی که نویسندگان سریال برای شخصیت مهسا نوشته بودند بسیار خوب و استاندارد بود و من هم تلاش کردم که به آن اضافه کنم. من فکر میکنم پلاک ۱۳ نه طنز سیاه است و نه یک اثر ملودرام. بنابراین در اجرای چنین طنزی باید من بازیگر مراقب باشند که بازی‌ام لوس از آب در نیاید. صادقانه باید بگویم این که بازیگر طوری از اکت های بیرونی استفاده کند که هم بازی خوبی از آب درآید و هم لوس نشود کار بسیار سختی است. برای همین هم خیلی اوقات مخاطب بعضی بازی ها را لوس و نچسب قضاوت می کند، چون اجرای چنین شخصیت هایی ظرافت هایی استادی می‌خواهد و به این سادگی نیست.

نگار عابدی به اشاره به طیف بینندگان تلویزیون گفت: ببینید ما باید ببینیم این کار را داریم برای چه مخاطبی تولید می‌کنیم و کدام اقشار مخاطب ما هستند. فقط پزشک ها یا متخصصین و افراد تحصیل کرده سریال را تماشا نمی کنند، بلکه اتفاقاً بسیاری از افراد ساده که ساعت ها در بازار کار مشغول بوده اند و حالا پای تلویزیون نشسته اند تا چند ساعتی خستگی‌در کنند مخاطبین این سریال هستند. من باید بدانم برای کدام جامعه و کدام مخاطب کار می کنم، چرا که این دریافت درست باعث می شود که در انتخاب های خود درست‌تر ظاهر شوم و کارم مورد پسند این جامعه و طیف های گوناگون قرار گیرد. کار طنز کردن کار سخت و ظریفی است و این دقت نظرها باعث می‌شود که این تعادل بهتر رعایت شود چراکه اگر اثر نوع و جنسی باشد که مربوط به جامعه ایرانی نیست کار زیادی می برد تا هویت آن با جامعه و مخاطب ایرانی تطبیق پیدا کند و ایرانی شود.

بازیگر سریال پلاک13 تصریح کرد: هر کشوری در سطح جهان ضوابط، موازین و محدودیت‌های خاص خود را دارد که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. اما آرزویم این است که روزی در کشورمان به جایی برسیم که پیش از آن که کاری به تولید برسد یک اتاق فکر جدی به تمام ابعاد فنی و محتوایی و هنری آن فکر کند و آنها را پیش بینی کند تا همه چیز درست و به اندازه از آب درآید.

وی در پایان گفت: درست است که چنین کاری مدت زمان زیادی صرف می کند ولی خروجی آن تبدیل به اثری می‌شود که می‌تواند یک خاطره بزرگ و یک اثر ماندگار باشد. طبیعتاً در چنین فضایی صرفاً به کاراکترهایی که دم دست هستند یا فالوور های زیادی دارند اکتفا نمی شود و برای انتخاب یک بازیگر تمام ابعاد آن که متناسب با آن شخصیت است مرور می‌شود و شاهد بروز بازیگرهای نخواهیم بود که یکی دو سال روی بورس هستند و بعد خیلی زود فراموش می شوند. نه فقط در این موضوع در تمام ابعاد یک کار هنری این دقت ها و ظرافت‌ها می‌تواند به خلق یک اثر با استانداردهای بسیار بالا ختم می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه