اجرای طرح بیمه تکمیلی ویژه خانوارهای روستایی در مازندران

مدیرکل بیمه سلامت مازندران از اجرای طرح بیمه تکمیلی ویژه خانواده‌های روستایی در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح هر عضو خانواده روستایی با 100 هزار تومان از مزایای خدمات بیمه تکمیلی برخوردار می‌شود.

 به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شهرستان ساری، محمدرضا میرزایی که در روزهای اخیر به عنوان مدیرکل بیمه سلامت مازندران منصوب شد، در جمع خبرنگاران، در ارتباط با اقداماتی که قرار است در استان انجام دهد، اظهار کرد: سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان بازوان اجرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت هستند تا خدمات این مراکز به صورت کیفی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه در مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت مشغول فعالیت هستند،گفت: بیشتر جمعیت استان را دو سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت زیرپوشش دارند.

نیمی از جمعیت مازندران زیر پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرکل بیمه سلامت مازندران خاطر نشان کرد: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت استان زیرپوشش سازمان بیمه سلامت هستند که از این مجموعه بیش از یک‌میلیون نفر بیمه شده‌ رایگان بیمه سلامت هستند.

وی با اعلام اینکه نزدیک به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان بابت بیمه پایه پولی پرداخت نمی‌کنند، افزود: اولویت اصلی اداره کل بیمه ارائه خدمات سلامت با کیفیت برای بیمه شدگان است که بخشی در قالب بیمه شده روستایی بوده که ۸۸۰ هزار نفر هستند.

میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از اولویت‌های ما تقویت بیمه روستایی که سابقه ۱۶ ساله در کشور دارد و با توجه به تجربه‌ای که در وزارت بهداشت و بیمه سلامت دارم، باید زمینه تقویت بیمه روستایی را فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای اجرای طرح بیمه تکمیلی روستائیان را در دستور کار داریم، افزود: به دلیل اینکه شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ مربوط به سازمان بیمه سلامت است، مقرر شد که با کمک بیمه آتیه‌سازان با مبلغ ماهی حدود ۸ هزار تومان برای هر نفر و هزینه سالانه حدود ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر روستائیان از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شوند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران اضافه کرد: با اجرای این طرح همه خدمات سطح یک، دو و سه برای خانواده‌های روستایی دارای بیمه تکمیلی به صورت رایگان انجام می‌شد که این اقدام را برای روستائیان در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: برنامه داریم با پیگیری‌های لازم این پروژه را سریع‌تر از سایر نقاط کشور عملیاتی کنیم.

میرزایی با اعلام اینکه پیگیری برای بیمه رایگان افراد فاقد بیمه از دیگر اقدامات در دستور کار سازمان بیمه سلامت، است، گفت: در مناطق روستایی افراد فاقد بیمه نداریم اما در حاشیه شهرها خانواده‌های زیادی فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شد با استفاده از ظرفیت سپاه کربلای مازندران نسبت به شناسایی افراد فاقد پوشش اقدام و نسبت به تحت پوشش قرار دادن این خانواده‌ها برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی افراد حاشیه‌نشین فاقد شناسنامه باشند، آیا خدمات بیمه سلامت به این افراد تعلق می‌گیرد، بیان کرد: خدمت سلامت به صورت مساوی در اختیار همه آحاد جامعه باید قرار بگیرد و این موضوعات باید پیگیری شود.

مزایای اجرای طرح پزشک خانواده

وی با اشاره به سابقه فعالیت خویش در بحث پزشک خانواده شهری به مزایای اجرای این طرح در استان اشاره کرد و گفت: این طرح اگرچه به صورت ناقص در حال اجرایی شدن است اما نزدیک به سالی حدود ۴۰ میلیارد تومان پرداخت مردم برای سطح یک کاهش یافته است.

میرزایی شناسایی و کنترل دیابت، فشار خون و بیماری‌های اصلی حوزه سلامت را از مزایای اجرای پزشک خانواده شهری در مازندران ذکر کرد و گفت: مراقبت مادران باردار، کودکان زیر هشت و  سالمندان از عمده‌ترین خدمات پزشک خانواده شهری است که تنها در دو استان مازندران و فارس انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه کنترل دیابت و فشار خون در کشور زیر ۳۰ درصد است، گفت: در دو استان مازندران و فارس به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده شهری بالای ۸۰ درصد است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران  با اعلام اینکه پوشش سطح یک پزشکی در استان مازندران کامل است، گفت: البته ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد اما روی تقویت بسته پزشک خانواده شهری هم باید اقدامات موثری انجام شود.

وی با اعلام اینکه مهمترین اقدام حال حاضر در استان مازندران، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک است، افزود: این موضوع در دنیا دارای تجربه ۴۰ ساله است، دو سال سازمان بیمه سلامت وارد این طرح شده به صورت میانگین ۷۴ درصد پزشکانی که با بیمه سلامت قرار داد دارند به صورت الکترونیکی نسخه نویسی می‌کنند در ۱۵ استان کشور بالای ۹۵ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته می‌شد اما در استان مازندران و استان مازندران از انتها رتبه سوم را در اختیار دارد.

تنها ۴۷ درصد نسخه‌های پزشکان نسخه الکترونیکی می‌نویسند

مدیرکل بیمه سلامت مازندران خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها ۴۷ درصد نسخه‌های پزشکان طرف قرار داد استان مازندران به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: بنا بر تصمیماتی که اتخاذ شده تا پایان آذر هیچ نسخه‌ای کاغذی پذیرفته نمی‌شود و اگر فضای نسخه نویسی الکترونیکی در استان ارتقاء پیدا نکند، مشکلات بیشتر می‌شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که مشکل کار در استان مازندران کجاست،افزود: مازندران به دلیل وجود پزشک خانواده شهری قواعد نویسی متفاوتی نسبت به سایر استا‌ن‌های کشور دارد،بخشی از مشکلات هم مربوط به هماهنگی‌های استانی است.

وی با اعلام اینکه از زمان حضورم، جلسه با روسای بیمارستان‌ها را برگزار کردم، گفت: با روسای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل جلسات هماهنگی را در دستور کار دارم.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اعلام اینکه باید مشکل نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان مازندران را حل کنیم، افزود: بین ما و دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نسخه نویسی اختلاف نظر وجود دارد، هنوز هفت بیمارستان در بابل نسخه نویسی الکترونیکی را آغاز نکردند.

وی اضافه کرد: تا سه چهار ماه گذشته دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به دلیل مسائل فنی مقاومت داشت از سه چهار ماه پیش به صورت نصفه و نیمه آغاز کرده در طی هفته آینده در مازندران و بابل سرعت نسخه نویسی الکترونیکی مازندران افزایش پیدا می‌کند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که اگر این طرح به صورت کامل در استان اجرا نشود، ممکن است طرح نسخه‌نویسی کاغذی در استان ادامه پیدا کند، گفت: باید تا رسیدن به نقطه مطلوب در نسخه‌نویسی الکترونیکی وضعیت فعلی ادامه پیدا کند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران یادآور شد: همه تلاش ما این است که روز به روز در مازندران مسیری را پیگیری کنیم که بیمه شده ما دچار مشکل نشود.

وی درباره پزشکان که طرف قرار داد بیمه سلامت نیستند و اصرار به نگارش نسخه به صورت کاغذی دارند چه برنامه‌ای دارید ،بیان کرد: با توجه به اینکه رغبت مردم به سمت پزشکانی که با بیمه‌ها قرار داد ندارند کاهش پیدا می‌کند، برای جلوگیری از دست دادن بیماران مجبور به استفاده از نسخه‌نویسی می‌شوند.

میرزایی در پایان گفت: براساس برنامه تا پایان سال جاری تلاش می‌کنیم که مشکلات طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به حداقل برسد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه