تولید محصولی دانش‌بنیان برای دفع مگس مدیترانه‌ای

مگس مدیترانه ای آفت بزرگی است که خساراتی هنگفتی به کشاورزان وارد می کند.محققان ایرانی محصولی تولید کرده اند که تا حدود زیادی این آفت را برطرف می کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد،آریا احمدیه بندار مدیرعامل شرکت کیمیا سبزآور گفت : یکی از بزرگ ترین نگرانی های کشاورزان کشور در فصل باردهی باغات، مگس مدیترانه ای است که خسارات فراوانی به آنها تحمیل می کند. ما با توجه به ضرورت های برطرف شدن این مشکل، محصولی را با استفاده از مواد اولیه داخلی تولید کرده ایم که به رفع این مشکل کمک می کند.

 

ناکارآمدی تله های جذب قدیمی

آفات کشاورزی انواع مختلفی دارند که نوع 1 آن شامل مگس مدیترانه ای می شود. مگس مدیترانه ای، مگس های ریزی هستند که در دوره ای که میوه می رسد، روی آن نشسته، تخم می گذارند و آن تخم به مرور تبدیل به لارو می شود.

شدت این آفت به اندازه ای است که عموما شامل همه نوع میوه می شود و با سموم شیمیایی هم قابل کنترل نیست.

کشاورزان برای مقابله با این آفت، تله جذب کننده کار می گذارند و از ماده ای به نام پروتئین هیدرولیزات استفاده می کنند. این ماده وارداتی عموما از اروپا و هندوستان وارد می شوند و قیمت های بالایی دارد. کشاورزان این ماده را با آب و سموم شیمیایی حل می کنند و بار کار گذاشتن آن در باغ، از تعداد این مگس ها کم می کنند.

با توجه به بالا بودن قیمت محصول وارداتی و اینکه آن محصول نمی توانست این آفت را به طور کامل برطرف کند، تلاش بر این شد تا با تکیه بر دانش بومی، این پروتئین را از روی فرمولاسیون داخلی تهیه کرد تا بتوان قدرت جذب را بالاتر برد.

 

پروتئین هیدرولیزات داخلی با منشاء گیاهی

آن پروتئین های وارداتی عموما با منشاء دامی به دست می آیند اما پروتئین هیدرولیزات داخلی، منشاء گیاهی دارد و با کودهای گیاهی تولید شده است. این محصول پس از تست های اولیه به سازمان حفظ نباتات ارائه شده و توانست با توجه به تست های خوبی که از آن گرفته شد، مجوزهای لازم را به دست آورد.

تولید این محصول سبب می شود تا کشاورزان، دیگر نیازی به نمونه های مشابه خارجی نداشته باشند. مخصوصا در بحث قیمت که محصول ایران ساخت به لحاظ قیمت، تقریبا یک چهارم محصول هندی است و اینکه محصول داخلی، از کیفیت بالاتری هم به نسبت نمونه هندی برخوردار است.

حسن بزرگ این محصول آن است که با محیط زیست سازگار بوده و بر روی حشرات مفید اثری ندارد و همین سبب می شود تا شکارگران دیگر مگس مدیترانه ای، در باغ تکثیر شوند و بدین ترتیب کشاورزان می توانند با این تله گذاری، آفت باغ خود را کنترل کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه