رئیس مرکز خلاقیت‌های یزد: تربیت نسل مطالبه‌گر مهمترین هدف «شهرآموز» است

رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری شهرداری یزد توجه به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات آموزشی و فرهنگی را یکی از ویژگی‌های ویژه برنامه شهرآموز دانست و گفت: تربیت نسل مطالبه‌گر و شهروندان دغدغه‌مند مهمترین هدف «شهرآموز» است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در یزد، حسین ابوطالبی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر دارالعباده در خصوص ویژه برنامه مدرسه تابستانه شهرآموز که با محوریت اداره شهر دوستدار کودک برگزار شد، با بیان این‌که تربیت شهروند دغدغه‌مند از جمله شاخص‌ترین اهداف اداره شهردوستدار کودک در شهر میراث جهانی یزد است، اظهار کرد: آموزش مهارت‌های شهروندی، آگاهی از حقوق شهروندی و مسئولیت پذیری از جمله رویکردهای جدی این طرح ویژه کودکان و نوجوانان یزدی است.

وی افزود: تربیت نسل مطالبه‌گر بارزترین هدف شهرآموز در استان یزد است که سعی شده با تدوین برنامه های مختلف فرهنگی، آموزشی، تبیینی برای کودکان و نوجوانان با طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی انجام شود.

رئیس مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری شهرداری یزد در ادامه شهرو طبیعت، شهر و فناوری، شهر و فراغت، شهر و فرهنگ و شهر و شهروندی را از دیگر رویکردهای جدی شهرآموز دانست و گفت: استفاده از تیم جوان و خلاق یکی دیگر از ویژگی‌های شهر آموز است که نقش مهمی در تربیت مسئولان اجرایی برای آینده شهر یزد ایفا می‌کند.

ابوطالبی توجه ویژه به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و آموزشی را مهمترین عنصر اجرایی در ویژه برنامه شهرآموز در دارالعباده یزد عنوان و تصریح کرد: سعی داریم با ادامه فرآیند آموزش شهرآموز در نهایت بتوانیم نسلی دغدغه مند در خصوص مدیریت شهری داشته باشیم.

وی آگاهی همه نوجوانان هر نسبت به حقوق و مسئولیت‌ها، ایجاد هویت و خاطره جمعی، افزایش دغدغه و حساسیت نسبت به شهر و تعمیق هویت شهر و افزایش مهارت‌های شهروندی را لازمه توسعه اجتماعی و فرهنگی هر جامعه دانست و خاطرنشان کرد: شهرآموز تجربه اول مدیریت شهری یزد بود و امیدوارم با تداوم این مهم بیشتر و بهتر ایفای نقش کند.

در ادامه برخی از دانش آموزان شهرآموز با عناوین افتخاری کمیته های این طرح در صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد حاضر شدند و ضمن معرفی خود به بیان یک سری دغدغه ها پرداختند.

استفاده از سطل زباله الکترونیکی برای تفکیک زباله‌های تر و خشک، کشف استعدادهای مختلف، ایجاد زیرساخت های لازم برای ملحق شدن کودکان و نوجوانان به اجرای مسابقات فرهنگی و ورزشی، توجه ویژه به تفریحات سالم کودکان در سطح شهر، ایجاد پاتوق‌های کودکان و نوجوانان در محلات مختلف شهر و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی ویژه کودکان و نوجوانان، از جمله مطالبات دانش آموزان شهرآموز از مدیریت شهری یزد بود.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری یزد در ادامه وجود دانش آموزان معلول را از دیگر ویژگی‌های شهر آموز دانست و بیان کرد: حضور دانش آموزان با شرایط خاص مصداق بارز عدالت اجتماعی در دوره های آموزشی شهر آموز است.

کم بودن پزشک فوق تخصص ویژه معلولان و نبود زیرساخت مناسب و کافی برای تفریح معلولان در سطح شهر نیز از جمله مطالبات دانش آموزان معلول شهرآموز بود که از مدیریت شهری خواستند، خطوط ویژه نابینایان در پیاده روهای سطح شهر یزد ساماندهی شود.

جلوگیری از سگ گردانی یکی دیگر از مطالبات جدی دانش آموزان نابینا از مدیریت شهری یزد بود که توسط یک دختر نابینا که از وجود سگ های ولگرد و سگ گردانی در منطقه زندگی خود احساس ناامنی می کرد مطرح شده است.

مطالبات دانش آموزان شهرآموز منطقی است

غلامحسین دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در پاسخ به مطالبات دانش آموزان شهرآموز، اظهار کرد: مطالبات دانش آموزان همگی درست و به حق است و باید در دستور کار شورا و شهرداری قرار گیرد.

وی افزود: برخی از مطالبات در دستور کار است و مابقی باید با تدوین ساز و کار مناسب نیز اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد ورود جدی حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاهیان و دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی برای حمایت از شهرآموز را ضروری دانست و گفت: داشتن دانش آموزان دغدغه‌مند برای توسعه شهری حائز اهمیت است.

کمیته معلولین در شورای شهر تشکیل شود

فخرالسادات خامسی هامانه، عضو شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه با بیان این‌که توانمندسازی جامعه معلولین یکی از اولویت‌های اجرایی در حوزه عدالت خدمات اجتماعی است، اظهار کرد: نبود امکانات کامل و مناسب برای تفریح و ورزش از جمله چالش های جدی جامعه معلولین است که باید برای سامان یافتن آن اقدام شود.

وی افزود: تشکیل کمیته معلولان در مدیریت شهری از جمله مطالبات جامعه معلولین یزد است که به نظر می رسد با توجه به زیرساخت های قانونی امکان این مهم وجود داشته باشد.

انتهای پیام/الف

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه