شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک40: خشاب خالی، هدف‌گیری مطمئن ـ خشاب پُر، هدف‌گیری نامطمئن

گاهی رسانه بیگانه داده هایی دارد که می تواند علیه ایران استفاده کند اما مخاطب علاقه یا آگاهی چندانی به جزییات آن ندارد، درباره این خبرها «خشاب پُر و هدف‌گیری نامطئن» به کار می رود.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- گروه رسانه: یکی از سخت ترین کارها در دوره های نظامی تیراندازی دقیق به هدف است. تکنیکی شناختی هم از همین موضوع در عملکرد رسانه ها ایجاد شده است. در رسانه هم از این نگاه نظامی به مخاطب نگاه می کند. گاهی اتفاق می افتد که رسانه بیگانه داده ها و خبرهای خوبی دارد که می تواند علیه جمهوری اسلامی استفاده کند اما ظاهرا مخاطب علاقه یا آگاهی چندانی به جزییات آن ندارد. در این خبرها اصطلاحا ”خشاب پُر و هدف‌گیری نامطئن“ است و گاهی بر عکس رسانه فرصتی برای پُر کردن خشاب ندارد، اما در جامعه یک نارضایتی ایجاد شده می تواند هدف‌گیری را برای آنها آسان کند.

 

در این ماجرا ظاهرا علت کمبود برق یعنی مشکل نیروگاه ها و افزایش استفاده مردم به تنهایی نمی تواند باعث بمباران خبری شود اما وقتی نارضایتی عمومی را شاهد هستیم رسانه ها هدف مطمئنی پیدا می کنند تا خشم عمومی را افزایش دهند.

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”خشاب خالی، هدف‌گیری مطمئن ـ خشاب پُر، هدف‌گیری نامطمئن“ گفت: در حوزه علوم شناختی بعضی اوقات نظارگر آن هستیم که شرایط بهره مندی از ظرف و مظروف در تکنیک چگونه رغم می خورد.

داودی افزود: در این تکنیک رسانه ای در وهله نخست در سوژه سازی هیچ فکت و محوری وجود ندارد اصطلاحا ”خشاب رسانه“ خالی است.

داودی گفت: ”خشاب رسانه“ یعنی اینکه رسانه هیچ گذاره ای، داده ای و یا سوژه ای برای انتقال پیام در اختیار ندارد و بر اساس نداشته ها، تصور آن را دارد که باید  اقدامی داشته باشد  اما چون مطمئن است اگر دست روی هر گزاره ای در این جامعه قرار دهد به هدف تبدیل می شود برغم اینکه دستش از سوژه ، گزاره و داده خالی است اما هدفی را مشخص می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد بنابراین هدف‌گیری آن مطمئن خواهد بود چون معتقد است به هر دلیلی که این اتفاق بیافتد و هر چیزی را تولید کند، بالاخره یک مسئله ای حادث می شود.

داودی گفت: پس اینجا ”خشاب رسانه“ خالی اما به دلیل اطمینان از تبدیل شدن یک گزاره به هدف، هدف‌گیری کاملا مطمئن را انجام می دهد و نهایتا خود آن هدفی را که اتخاذ کرده در واقع دیتا و گزاره رو تولید می کند و یا برای او تولید می کنند و یا در مسیر تبدیل شدن به یک هدف بالاتر، گزاره های جدیدتر به آن پیوند می دهند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در باب بخش دوم این تکنیک رسانه مبنی بر ” خشاب پُر و هدف گیری نامطمئن “ افزود: این جزو بدترین قابلیت های یک رسانه است چرا؟ چون  همه ابزارهای رسانه مانند داده، فکت، محور، تحلیل، تجزیه و تسلط  موجود است یعنی ”خشاب پُر است“ پس داده مسلح تسلط محیطی را ایجاد کرده و همه چیز در جامعه هدف آماده است.

داودی گفت: رسانه در زمان عملیات دچار چهار حالت می شود، اعوجاج در دریافت یا در درک صحت اطلاعات، بهم ریختگی استراتژیکی یا تاکتیکی یا تکنیکی، وارد شدن متغیرهای جدید غیرقابل پیش بینی که نیازمند زمان برای اقدام جدید آن است و بهم ریختگی درون محیطی هر کدام از رسانه ها در محیط ، کشور و ژئوپلتیک خودشان.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد اگر دچار بهم ریختگی باشد قطعا یک تاثیری روی جنس پیام آنها برای صدور خواهد گذاشت و به همین چهار دلیل، برغم اینکه تسلط بر داده وجود دارد اما شناخت هدف برای اجرای عملیات بر آن نامطمئن می شود.

داودی تاکید کرد بنابراین از اینجا به بعد رسانه دچار نوعی پاردوکس می شود که یا از زمان سوژه عبور می کند یا بر اساس گزاره هایی که در جریان هدف، قرار است با اجرای تکنیک مترصد انجام تغییرات در آن کشور باشند، اعتبارِ آن گزاره ها عملا در آن لحظه یا لحظه پسین از دست می روند، اینجاست که ” خشاب پُر و هدف‌گیری نامطمئن با این فرم شکل می گیرد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

کار رسانه، تاثیر بر فرآیند شناخت آدمی است تا ذهن آنان را در جهت اهداف خاصی هدایت کند. در این میان، یافته های علوم شناختی، این روزها رهیافت های جدیدی را به سوی اصحاب رسانه باز کرده است. یکی از این رهیافت ها، تاکید بر انتقال غیرمستقیم پیام در رسانه های جدید است که از طرق مختلفی چون موسیقی، سریال، درام تلویزیونی، خبر و نظایر آن صورت می پذیرد. همانطور که می دانیم انتقال پیام در رسانه ها عموما به دو روش غیرمستقیم و مستقیم صورت می گیرد. اگرچه گاهی انتقال مستقیم پیام لازم و غیرقابل گریز است اما عملاً در دنیای امروز و بر طبق یافته های علوم شناختی، رسانه ها به دنبال انتقال پیام به شیوه های غیرمستقیم هستند زیرا به درستی دریافته اند که تلاش برای انتقال مستقیم پیام پس از مدتی باعث وازدگی و واکنش های مقابله جویانه مخاطب می شود. از این رو بخصوص در رسانه های جدید این نکته مورد توجه جدی قرار گرفته و مدیران رسانه های مختلف در عصر حاضر تکنیک های انتقال غیرمستقیم پیام را در دستور کار خود قرار داده اند.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه