اصلی‌ترین مانع توسعه صنعت خودرو، نامشخص بودن استراتژی بلندمدت و بنگاه‌داری دولت است

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اصلی‌ترین مانع بر سر راه توسعه صنعت خودرو را نامشخص بودن استراتژی بلندمدت و بنگاه‌داری دولت در این صنعت دانست.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر در راستای توسعه برنامه‌محور صنعت خودرو اقدام به تدوین برنامه عملیاتی صنعت خودرو ویژه دولت سیزدهم نموده است و جهت بررسی کارشناسی این سند نشستی با موضوع هم‌اندیشی حول برنامه عملیاتی توسعه صنعت خودرو با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان و مدیران صنعت خودرو و کارشناسان این حوزه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار کرد.

در این نشست ابتدا اقبال شاکری نماینده مجلس و محمدجواد عامری، مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت پیشبرد روش توسعه برنامه‌محور صنعت خودرو با استفاده از کارشناسان این حوزه تاکید کردند.

در ادامه میلاد بیگی، مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر به ارائه محورهای اصلی این برنامه و روش تهیه آن پرداخت.

امیرحسین قناتی مدیرکل سابق دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، سیاست‌گذاری با توجه به کل زنجیره تأمین صنعت خودرو از مواد اولیه تا خدمات را حائز اهمیت دانست و بر لزوم تصمیم‌گیری برای صنعت خودرو، با در نظر گرفتن صنایع بالادستی و پایین‌دستی و نه به صورت جزیره‌ای تاکید داشت.

حجت‌الاسلام حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اصلی‌ترین مانع بر سر راه توسعه صنعت خودرو را نامشخص بودن استراتژی بلندمدت و بنگاه‌داری دولت در این صنعت دانست.

مهدی بحرینیان، قطعه‌ساز و پژوهشگر توسعه، الزامات اصلی توسعه صنعت خودرو و بخش‌هایی از برنامه بلندمدت صنعت خودروسازی کره‌جنوبی را تبیین کرد و به این موضوع اشاره کرد که کره جنوبی در صنعت خودرو ۶۵ سال طبق یک برنامه جامع و مدون پیش‌ رفته است و فقط در موارد محدودی در مفاد آن بازنگری و به‌روزرسانی انجام داده است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن ایراد نکاتی حول مفاد این برنامه، اذعان داشت پیشرفت خودروسازی در گرو واقعی شدن قیمت‌گذاری خودرو، قطعات و مواد اولیه است، هم‌چنین منشا اصلی فساد در خودروسازی را قیمت‌گذاری دستوری دانست.

در ادامه این جلسه نمایندگان اندیشکده‌ها و دیگر کارشناسان و نخبگان صنعت خودرو به تبادل نظر حول مفاد برنامه عملیاتی صنعت خودرو، با محورهای مالکیت چرخه‌ای این صنعت، عمق داخلی‌سازی، نظام قیمت‌گذاری و مبارزه با فساد در صنعت خودرو پرداختند.


انتهای پیام/ب

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه