مشارکت ۷۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله خراسان رضوی در طرح واکسیناسیون

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی از فراهم سازی مقدمات اجرای طرح واکسیناسیون برای دانش آموزان دوره ابتدایی خبر داد و گفت: پوشش ۹۱ درصدی فرهنگیان و انجام واکسیناسیون در بین ۷۵ درصد دانش آموزان متوسطه اول و دوم نشان از استقبال فرهنگیان و دانش آموزان از این طرح است و لازم است برای بازگشایی مدارس به پوشش ۸۵ درصدی دانش آموزان برسیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مشهد، صفدر سلطانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در طول ۲ سال گذشته که کرونا همه‌گیر شده است با آسیب‌های روحی، روانی، تربیتی تحصیلی و جسمی مواجه شدیم، بررسی‌هایی که در ۲ سال پیش انجام شد، نشان داد که بالاتر از ۲۵ درصد دانش آموزان خراسان رضوی دچار چاقی و اضافه وزن بودند و با شروع طرح کوچ در سال گذشته مطالعات نشان داد که حدود ۲۷ درصد دانش آموزان استان از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند که خوشبختانه با اجرای طرح کوچ و ارائه مشاوره‌های تغذیه‌ای و حرکات ورزشی توانستیم حدود ۳ درصد کاهش داشته باشیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: خوشبختانه استان ما در بین سایر استان‌های کشور در بالای یک سوم جدول کوچ قرار دارد و امسال نیز جهت اثرگذاری بیشتر بر سلامت جسمی دانش آموزان طرح ارتقای سواد حرکتی آنها را در برنامه داریم.

وی افزود: برای شروع این طرح در نظر داریم ابتدا در هفته تربیت بدنی سطح سواد حرکتی دانش آموزان را مورد سنجش قرار دهیم تا با استخراج یک کارنامه از توانایی‌ها و ضعف‌های آنها در این حوزه  مداخلات لازم را برای افزایش سواد حرکتی دانش آموزان انجام دهیم و در پایان سال میزان اثرگذاری این مداخلات را بررسی خواهیم کرد.

کمترین سرانه ورزشی در مدارس مربوط به کدام مناطق است؟

سلطانی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح افزایش سرانه فعالیت بدنی و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان است، عنوان کرد: ما برای افزایش این سرانه به نیروی انسانی ماهر، فضای ورزشی و تجهیزات و برنامه‌های ورزشی متنوع نیازمند هستیم از همین رو در سال گذشته ۵۶ کلاس تربیت‌بدنی در سطح مدارس به افتتاح رسیده و هم اکنون سرانه ورزشی فضای سر بسته ما به ازای هر دانش آموز به  ۰/۱۸ مترمربع و این سرانه در فضای ورزشی روباز به ازای هر نفر دانش آموز به ۰/۲۱ مترمربع رسیده است و در مجموع این سرانه برای هر دو فضا به حدود ۰/۴۰ مترمربع رسیده است  و متاسفانه مناطق آموزش و پرورش ما در تبادکان، خواف و مشهد کمترین سرانه فضای ورزشی را دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه از الزامات بازگشایی مدارس واکسیناسیون فرهنگیان خراسان رضوی است، تصریح کرد: از ۸۴ هزار و ۲۹۴ نفر از همکاران ما در مرحله اول واکسیناسیون حدود ۹۱ درصد دز اول و ۵۸ درصد همکاران نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان نیز گفت: برای واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله حدود ۷۵ درصد جمعیت دانش آموزی در طرح واکسیناسیون شرکت کرده‌اند و اگر این عدد را به پوشش ۸۰ درصدی دانش آموزان استان برسانیم باید عنوان شود که به وضعیت مناسبی دست یافته‌ایم.

سلطانی با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی کرونا به دانش آموزان استان بر اساس مطالعات انجام شده بالا است و باید تلاش شود با فراهم کردن بستر مناسب این آسیب‌ها کاهش یابد، اظهار کرد: هم اکنون در سطح استان حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر کمبود نیروی تربیت بدنی داریم و برای امسال خوشبختانه مجوز استخدام ۳۰۰ نفر معلم تربیت بدنی و حدوداً همین عدد مراقب سلامت و بهداشت را برای استان دریافت کرده‌ایم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اجباری برای واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان ابلاغ نشده است، بیان کرد: پوشش ۹۱ درصدی واکسیناسیون همکاران فرهنگی ما نشان می‌دهد که استقبال خوبی از این طرح انجام شده است.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی بازگشایی مدارس انجام شده و در شهرها از اول آبان ماه صدور مجوز برای بازگشایی تدریجی مدارس شهری آغاز می‌شود  تا از پانزدهم آبان ماه جاری کلاس‌های حضوری مدارس آغاز شود و تا آن زمان تعداد بسیاری از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم، دز دوم واکسن را دریافت خواهند کرد.

سلطانی افزود: تعیین نوع واکسن دست آموزش و پرورش نیست اما همکاران ما در حال تلاش هستند یک نوع واکسن مشخص به تمام دانش آموزان تزریق شود و همچنین در حال پیگیری هستیم تا مقدمات واکسیناسیون سنین هفت تا ۱۲ سال نیز فراهم شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر فقر حرکتی دانش‌آموزان و لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها به این امر اظهار کرد: ۶۰ دقیقه فعالیت جسمانی از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است از همین رو برای افزایش فعالیت‌های ورزشی طرح حیاط پویا در مدارس استان پیش بینی شده و حدود ۶۲ مدرسه پویا را تاکنون مورد بهره‌برداری قرار دادیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه