یک ناشر: ناشرنما و نویسنده‌نما در حوزه فرهنگی بسیار است

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس گفت: ناشرنما، مدیرنما و نویسنده نما در حوزه فرهنگی بسیار است و وضعیت فرهنگی را به اینجا رسانده و هیچ حساب و کتابی در گزارش عملکرد وزارت ارشاد موجود نیست.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با در برنامه رادیو گفتگو با عنوان «گفت‌وگوی فرهنگی» درباره رتبه بندی ناشران با اذعان به ضرورت بازتعریف در حوزه نشر و کتابخوانی گفت: ترجمه، تاثیرگذاری، بین المللی بودن و تربیت نویسندگان از جمله مولفه‌های رتبه‌بندی ناشران است.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها می‌توانند روی فرهنگ عمومی مردم تاثیرگذار باشند، افزود: اگر کل حوزه نشر را به عنوان یک پروژه در نظر بگیریم، چیزی به عنوان کنترل پروژه وجود ندارد.

حاجی آباد در مورد بازی کره‌ای ماهی مرکب در فضای مجازی گفت: این بازی از حداقل ۱۵ سال پیش شروع شد تا روی فرهنگ سایر کشورها اثرگذار باشد و در این کار موفق بود، در حالی که ما از ارتباطات بین المللی غافل شده‌ایم و به حرکت اجتماعی تاثیرگذار مداوم نرسیده‌ایم.

این مدیر انتشارات در ادامه با تاکید بر جلوگیری از انجام برخی کارهای نمایشی افزود: ناشرنما، مدیرنما و نویسنده نما در حوزه فرهنگی بسیار است و وضعیت فرهنگی را به اینجا رسانده و هیچ حساب و کتابی در گزارش عملکرد وزارت ارشاد موجود نیست و مشکل اصلی آن در به وجود آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد است که قصد ترویج فرهنگ به صورت دولتی را دارد.

وی تاثیرگذاری کتاب را در گرو خودجوشی نویسنده دانست و تصریح کرد: سفارشی نویسی به عنوان یک آفت در حوزه نشر وارد شده و در این شرایط انجام کار فرهنگی درست بسیار سخت است.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه ترویج فرهنگ نه با مباشرت بلکه با مدیریت صورت می‌گیرد، گفت: اگر اهل فرهنگ و نشر خودشان کار را بر عهده گیرند قطعا اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد و لازم است از متخصصان این حوزه در نشست‌ها و جلسات بهره برد.

حاجی آبادی تصریح کرد: وظیفه تمام ارکان نشر، دوری از تبلیغ پس از تولید است چرا که باید دغدغه‌های جامعه را شناسایی و سپس تولید کنند و در این شرایط می‌توان اقتصاد فرهنگی داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه