واگذاری مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از مراتع گلستان به اتحادیه مرتع‌داران/ بوته‌کاری ۳۰۵ هکتار از مراتعی در معرض خطر بیابانی‌شدن شرق گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از مراتع استان گلستان به اتحادیه مرتع‌داران و تعاونی‌های مرتع‌داری واگذار و مابقی نیز در حال واگذاری است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از گرگان، عبدلرحیم لطفی عصر یک‌شنبه در جمع مرتع‌داران شرق استان گلستان اظهار کرد: اعضای این تعاونی‌ها دامداران ذیحقی هستند که به منظور مدیریت بهینه، تعاونی‌های مرتع‌داری را ثبت کرده‌اند و  این اداره کل نیز به منظور تحقق شعار «منابع طبیعی با مردم برای مردم» مدیریت این مراتع را در قالب طرح‌های مرتع‌داری و انعقاد قرارداد و ثبت در دفاتر اسناد رسمی به این تعاونی‌ها واگذار شد.

وی تصریح کرد: در طرح‌های مرتع‌داری مصوب، اهداف چند منظوره علاوه بر دامداری شامل پرورش گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، گردشگری، زنبورداری، زراعت چوب و پرورش ماکیان نیز دنبال می‌شود.

* واگذاری مدیریت ۲۶ هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس و مراوه‌تپه به تعاونی‌های مرتع‌داری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: آنچه که مسلم است بدون مشارکت مردم در مدیریت عرصه‌های طبیعی امکان حفاظت وجود ندارد و واگذاری مدیریت مراتع می‌تواند یک گام مهم جهت ورود دامداران در مدیریت مراتع محسوب شود.

لطفی خاطرنشان کرد: ۸۶۲ هزار هکتار از سطح استان را مراتع پوشش می‌دهند که مدیریت ۶۲۸ هزار هکتار از این مراتع به اتحادیه مرتع‌داران و تعاونی‌های مرتع‌داری واگذار و مابقی نیز در حال واگذاری است.>

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس نیز در این جلسه با بیان اینکه واگذاری مدیریت ۲۶ هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس و مراوه‌تپه به ۹ تعاونی‌های مرتع‌داری گفت: واگذاری مدیریت مراتع به تعاونی‌ها باعث مشارکت بیشتر دامداران در امر حفاظت و احیا مراتع شده است به طوری که در سال ۱۳۹۹ با مشارکت آنها بیش از ۵۰۰ هزار بوته مرتعی تولید و ۳۰۵ هکتار از مراتعی که در معرض خطر بیابانی شدن قرار داشت بوته‌کاری شد و بیش از ۶ بند خاکی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رحمانی اظهار کرد: از هرگونه طرحی که باعث حفاظت و احیا مراتع و طبیعت می‌شود استقبال خواهند کرد و تعاونی‌ها و افراد می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را به این اداره تحویل دهند.

<>انتهای پیام/۲۳۰۷/

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه