پیشگیری از بیماری کبد چرب با تغییر سبک زندگی

یک متخصص طب ایرانی گفت: از نگاه طب ایرانی از جمله رفتارهایی که به کبد آسیب وارد می‌کند، می‌توان به رعایت نکردن فاصله زمانی بین وعده‌های غذایی، تشنگی طولانی مدت و نوشیدن مایعات بسیار سرد اشاره کرد.

به گزارش گروه سلامت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، نشست تخصصی مدیریت و درمان کبد چرب در طب ایرانی و طب رایج ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در فرهنگستان علوم پزشکی کشور، سالن ابن سینا (مجمع عمومی) با حضور متخصصان گوارش، متخصصان طب سنتی و نیز صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ناصر دریانی فوق تخصص گوارش و کبد و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم و تاثیر آن بر روی پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله کبد چرب گفت: متاسفانه کبد چرب از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است که نه تنها به کبد آسیب رسانده، باعث از بین رفتن این عضو حیاتی می‌شود، بلکه به اعضای دیگر بدن از جمله قلب نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف غذاهای سالم از جمله مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای کم چرب، مصرف غذاهای مدیترانه‌ای، مصرف انواع ماهی و نیز مصرف گردو که چربی آن مفید است، در پیشگیری از بیماری کبد چرب بسیار موثر است.

دریانی خاطرنشان کرد: در بیمارانی که با کبد چرب مراجعه می‌کنند، سلامت قلب آنها باید مورد توجه پزشک قرار گیرد و بیمار ابتدا بدون علائمی به پزشک مراجعه می‌کند و با سونوگرافی که انجام داده متوجه بیماری کبد چرب شده است، اما این بیماری اگر به‌موقع درمان نشود، باعث ایجاد التهاب در کبد می‌شود و به مرور زمان مشکلات جدی‌تری برای بیمار ایجاد می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست، ابراهیم خادم دکترای تخصصی طب ایرانی گفت: در نگاه طب ایرانی از جمله رفتارهایی که به کبد آسیب وارد می‌کند، می‌توان به رعایت نکردن فاصله زمانی بین وعده‌های غذایی، مصرف زیاد خوراکی‌های غلیظ و لزج، حرکات فیزیکی شدید در حالت پری معده و در حالت ناشتایی کامل، تشنگی طولانی مدت و نوشیدن مایعات بسیار سرد اشاره کرد.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: بعد از مصرف مواد غذایی باید دو ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد. زمان ورزش‌کردن بسیار حائز اهمیت است و اگر افراد در زمان ناشتایی کامل ورزش کنند، آسیب جدی‌تری نسبت به ورزش کردن در زمان پری معده به بدن وارد می‌شود.

وی گفت: ورزش‌کردن در حالت پری معده و نیز ناشتایی کامل، برای بدن بسیار مضر است و بهترین زمان توصیه‌شده برای ورزش عصرهنگام است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه