وبگاه یمنی: آیا ابوظبی به تذکر عملی جدید صنعاء نیاز دارد؟

بک وبگاه یمنی با اشاره به تشدید تحرکات اخیر امارات در خاک یمن در حالی که مدعی خروج تدریجی از جنگ یمن است، نوشت که آیا ابوظبی دوباره به تذکر عملی و جدی نیروهای مسلح این کشور نیاز دارد؟

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، آذرماه گذشته بود که «حمید عبدالقادر عنتر» مشاور نخست وزیر یمن در مصاحبه با العهد بار دیگر به امارات هشدار داد که در صورت عدم عقب‌نشینی از یمن ، بار دیگر هدف حمله قرار خواهد کرد و از آن‌جا که دیگر دبی و ابوظبی کاملا در تیررس نیروهای یمنی قرار دارند، تنها یک حمله به امارات موجب فلج شدن کامل این کشور به ویژه شهر دبی خواهد شد.

پیش از او «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از هشتمین عملیات مهم برون‌مرزی این کشور که در عمق خاک سعودی با عنوان «عملیات بازدارندگی هشتم» انجام شد، هشدار داد که در صورت تداوم اقدامات و حملات امارات در یمن، بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار خواهد گرفت.

این پیام‌های هشدار بیانگر آن است که گویا، ابوظبی حملات یمنی‌ها در سالهای ۲۰۱۷  و ۲۰۱۸ در عمق خاک امارات را فراموش کرده و نیازمند تذکر جدیدی است.

در پی پیشرفت‌های موشکی و پهپادی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و در تیررس قرار گرفتن شهرهای ابوظبی و دبی و اثبات آن با حمله پهپادی سال ۲۰۱۷ به عمق خاک امارات، این کشور طی یک مانور سیاسی مدعی عقب‌نشینی تدریجی از صحنه جنگ یمن شد. اخیرا در پی تلاش‌های مزدوران وابسته به امارات برای پیشروی به سوی استان شبوه، بار دیگر صنعاء هشدارهای خود را از سر گرفته است و به مقامات این کشور کوچک تاکید می‌کند که بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار خواهد گرفت.

«علی القحوم» از رهبران جنبش انصارالله یمن نیز دیروز در انتقاد از نقش منفی امارات در تخریب یمن، گفت که ابوظبی به دروغ ادعا می‌کند که نیروهای خود را از یمن خارج کرده است. امارات مجددا تجاوز به یمن را از سر گرفته است و از طریق حمایت گروه‌های تروریستی داعش و القاعده این نقش را ایفا می‌کند.

وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار یادداشتی در خصوص این امر که گویا ابوظبی بار دیگر نیاز به تذکر جدی دولت نجات ملی و نیروهای مسلح یمن دارد، نوشت: «این [بحران جاری]، جنگ است، نه شوخی و تفریح. صنعاء در هفت سال گذشته این‌گونه با آن برخورد کرد و برعکس آن، محاسبات ائتلاف سعودی بود که توانایی‌های حوثی‌ها را دست کم گرفته بود -همانطور که در گزارش‌های خارجی آمده‌ است - و اعلام کرد که اشغال یمن بسادگی یک شوخی و تفریح است و می‌تواند ظرف دو هفته یمن را تحت کنترل خود در آورد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ائتلاف بعداً متوجه اشتباه محاسباتی خود شد و عربستان سعودی که اعلام کرده بود رهبری ائتلاف را بر عهده دارد، به دلیل مرزهای متصل با یمن، جایی که نیروهای صنعاء توانستند به حومه نجران نفوذ کنند و آن را مورد حملات موشکی و پهپادی  قرار دهند و تاسیسات حیاتی و اهداف راهبردی در آن را نشانه گیرند، بیشترین خسارت را از آغاز جنگ تاکنون دریافت کرد و زخم عمیقی به پیکره پادشاهی سعودی وارد شد».

بر این اساس، «در حالی که امارات از فاصله و بُعد جغرافیایی خود از یمن استفاده کرد و به عنوان "یک اسپارت کوچک" در یمن عمل کرد، طبق بیانیه "عیسی المزروعی" معاون رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، امارات ۹۰ هزار جنگجو را به خدمت گرفت و آن‌ها را تحت فشار قرار داد تا کنترل خود بر استان‌های جنوبی، سواحل تعز و جزایر سقطری و میون را گسترش دهد سپس کار را آسان و تلاش کرد برای کنترل بر شهر الحدیده پیشروی کند».

اسپارت، اشاره به شهری یونانی دارد که توسط نظامیان اداره می‌شد و سیاست توسعه طلبانه‌ای را از طریق جنگ در پیش گرفته بودند. به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات دوست دارد کشورش را اسپارت کوچک توصیف کند، گویی نمی‌داند که جنگ و هرج و مرج دیگر مهم‌ترین ابزار سیاست خارجی نیست بلکه در دراز مدت ناکام‌ترین و زیان‌بارترین است. شاید او باید بخشی از تاریخ سلطنت اسپارت را مطالعه کند که با شکست به نفع آتن دموکراتیک به پایان رسید (جزئیات بیشتر).

در ادامه یادداشت الخبری الیمنی آمده است: این در حالی بود که نیروهای صنعاء برای توسعه توان نظامی خود به ویژه موشک‌های بالستیک و  پهپادها و توانمندی‌های دریایی تلاش می‌کردند  و با دستیابی به پیشرفت کیفی چشمگیر، امارات دیگر برای هدف قرار گرفتن، دور از تیررس نبود.

در این راستا، چهارم دسامبر ۲۰۱۷، امارات هدف یک موشک بالستیک بالدار قرار گرفت که به رآکتور هسته‌ای براکه اصابت کرد و در سال ۲۰۱۸، به گفته روزنامه بریتانیایی میدل ایست آی، دو میدان نفتی اعلام نشده، مورد هدف قرار گرفت سپس علاوه بر هدف قرار گرفتن مواضع سعودی‌ها در مرز امارات، هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی علنی، اعلام شد.

این عملیات ها دارای پیام‌هایی بود که ابوظبی به خطر آن پی برد؛ به ویژه پس از آن که نیروهای صنعاء، ویدئوی لحظه هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی را که دولت امارات آن را تکذیب می‌کرد، منتشر و سپس اعلام کردند که ده‌ها هدف در این فرودگاه در تیررس آن‌ها است و تنها یک حمله هزینه‌ سنگینی را به ابوظبی تحمیل خواهد کرد.

به اعتقاد نویسنده، از آنجایی که امارات کشوری متکی به سرمایه‌گذاری و گردشگری است، این پیام ها تهدیدی برای سرنوشت و آینده این کشور نوظهور بود و به همین دلیل به اعلام خبرگزاری آناتولی، تصمیم گرفته شد تا  در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ نشستی فوری با حضور شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی  و محمد بن راشد آل مکتوم شاهزاده دبی و نخست وزیر امارات برگزار شود.

به اعلام این خبرگزاری، آل مکتوم به حاضران گفت که امارات متحده عربی در صورت سقوط یک موشک به خاک این کشور، از سرمایه‌گذاران خارجیخالی خواهد شد و نمی‌تواند کارگران آسیایی را نگه دارد. لذا نتیجه این نشست، اعلام خروج از یمن شد؛ هرچند صنعاء در صداقت نیات امارات تردید کرد و «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله طی سخنانی خطاب به امارات به مقامات این کشور توصیه کرد که به این تصمیم خود عمل کنند و در حفظ منافع اقتصادی خود جدی باشند. زیرا تداوم این شرایط، برای آن‌ها خطرناک خواهد بود.

الخبر الیمنی بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده می‌نویسد که امارات پس از آن به صنعاء اطلاع داد که از یمن عقب‌نشینی می‌کند، اما پس از آن تعلل کرد و نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد و مشارکت نسبی در عملیات هوایی و حفظ نیروهای مورد حمایت خود را در زمین ادامه داد. نیویورک تایمز در آن زمان نوشت: «جنگ یمن پس از عقب نشینی اماراتی‌ها از مناطقی در یمن، به باتلاقی برای محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی تبدیل شده است».

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: «اخیرا امارات بار دیگر به میدان آمده و گویی پیام‌های خطاب به خود را فراموش کرده است و نیروهای وفادار به خود را به سمت شبوه گسیل داشته و پس از عقب‌نشینی از الحدیده سعی در پیشروی به سمت شهر البرح را دارد. صنعا نیز زیاد منتظر نماند و تهدید مستقیم را برای ضربه زدن به اهداف در عمق امارات طرح کرد، سپس این تهدید را به صورت عملی نشان داد، همانطور که سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود، جزئیات توقیف یک کشتی اماراتی حامل تجهیزات نظامی در آب‌های یمن را ارائه کرد و گفت: ما گزینه‌های مناسب را در اختیار داریم و نیروهای ما با ترکیب‌های مختلف از قدرت و اراده‌ای برخوردارند که آن‌ها را آماده پاسخگویی به هرگونه تشدید حملات تهاجمی می‌کند».

انتهای پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه