نقش نمایشگاه رسانه‌های ایران در شکوفایی دوباره مطبوعات

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران بعد از شش سال می‌گوید: «گفت‌وگو راه حل خوبی برای شکوفایی دوباره مطبوعات است. می‌توان گفت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران کمک بسیار بزرگی در این زمینه است.»

ابراهیم فیاض جامعه‌شناس، مردم‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه بعد از شش سال وقفه و همچنین تاثیر آن بر رشد کیفی مطبوعات می‌گوید: «نکته مهم این است که مطبوعات بر اصل نقد اجتماعی بنا شده. یعنی موضوعات مختلف را پیدا کرده و آنها را نقد اجتماعی می‌کند. نقد بزرگ اجتماعی به مطبوعات بر می‌گردد حتی اگر رسانه‌ها در حال حاضر الکترونیک باشند. بنابراین اگر کشوری رسانه‌ نداشته باشد نقد اجتماعی هم ندارد؛ همین مساله باعث هزار مشکل و معضل خواهد شد. سیاستمداران به شکل مستقیم به کتاب رجوع نمی‌کنند، آنها به رسانه‌ها نگاه می‌کنند. برگزاری نمایشگاه رسانه می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. چرا که نمایشگاه محلی برای ارتباط و گفت‌وگو و تبادل نظر است و به نظرم این اتفاق بسیار مثبتی است.»

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: «نمایندگان اصحاب رسانه در نمایشگاه فرصتی پیدا می‌کنند تا با هم بحث و گفت‌وگو کنند. حتی نماینده رسانه‌هایی که با هم متضاد هستند نیز با یکدیگر دیدار می‌کنند. این مساله باعث می‌شود نقدها منسجم تر و ارتباط‌ها بیشتر شود و تبادل اطلاعات اجتماعی صورت بگیرد. وقتی ارتباطات بیشتر شد؛ نقدها هم پخته تر و منسجم تر می‌شود. درواقع خیلی وقت است اینگونه ارتباطات کم شده است. این نمایشگاه و ارتباط رسانه‌ها با یکدیگر باعث رشد اجتماعی زیادی خواهد شد.»

در نمایشگاه رسانه‌های ایران امسال، تمامی حوزه‌های رسانه‌ای حضور دارند. از رسانه‌های مکتوب گرفته تا  آنلاین و حتی آنهایی که بصورت انفرادی و اصطلاحا انسان-رسانه در فضای مجازی فعالیت دارند. ابراهیم فیاض در این خصوص توضیح می‌دهد: «درست است که مردم از طریق فضای مجازی وارد زندگی اجتماعی گسترده‌ای شده‌اند. ولی اینکه هرکسی برای خودش یک کانال یا گروه داشته باشد، همواره به معنای داشتن رسانه نیست. انسان رسانه برای کسی است که وارد یک مساله اجتماعی شود و در رابطه با آن با مردم بحث کند. انسان رسانه از گروه های اجتماعی تشکیل شده است. رسانه‌های اجتماعی آنلاین در حال حاضر اوج گرفته‌اند. مردم هم وارد صحنه رسانه شده‌اند و رسانه‌های مخاطب محور بوجود آمده است. این باعث شده، رسانه مکتوب ضعیف شود. رسانه‌های مکتوب، دیگر رسانه‌ای نیست که بومی باشد و بتواند اندیشه پیدا کند در نتیجه به شدت خودکفا عمل می‌کنند و به همین دلیل هم گاهی دچار پرخاشگری و یا انفعال می‌شوند.»

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «گفت‌وگو  تنها راه حل برای شکوفایی دوباره مطبوعات است. در نتیجه می‌توان گفت که نمایشگاه رسانه‌های ایران کمک بسیار بزرگی در این زمینه است. در همین نمایشگاه می‌توان سالن‌های گفتگو برقرار کرد. رسانه‌ها موضوع بحث داشته باشند و به یک تفاهم و نتیجه مطلوب برسند. این گفتگوها باعث تبادل اطلاعات می‌شود و می‌تواند مطبوعات را به جایگاه بالاتری برساند. حضور رسانه‌ها در این دوره از نمایشگاه و میزان استقبال آنها برای حضور در این رویداد نشان می‌دهد که همچنان رسانه‌های ما فعال و پویا هستند.»

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، با نام و رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۳ بهمن تا ۲۸ بهمن برگزار می‌شود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه