جنگ‌ روایت‌‌ها، نبردی‌ از جنس‌ رسانه‌/تاکتیک‌ شروع قبل‌ از دیگران، عامل‌ پیروزی‌ در جنگ‌ روایت‌ها

نشست‌ تخصصی‌ دوشنبه‌‌های‌ سوهانک،‌ ١٣دی‌ با حضور دکتر اردشیر زابلی‌‌زاده و دکتر حسن‌ خجسته‌ اعضای‌ هیئت‌ علمی‌ دانشگاه صدا وسیما و به میزبانی دکتر نصراللهی رئیس‌ دانشکده علوم اجتماعی‌، ارتباطات و رسانه‌ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، نشست‌ تخصصی‌ دوشنبه‌‌های‌ سوهانک،‌ ١٣دی‌ با حضور دکتر اردشیر زابلی‌‌زاده و دکتر حسن‌ خجسته‌ اعضای‌ هیئت‌ علمی‌ دانشگاه صدا وسیما و به میزبانی دکتر نصراللهی رئیس‌ دانشکده علوم اجتماعی‌، ارتباطات و رسانه‌ برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما می‌گوید: رسانه باید استراتژی‌ مشخصی برای‌ بیان رویدادها داشته‌ باشد. در جنگ ‌روایت‌‌ها، رسانه‌‌ای‌ پیروز است‌ که‌ روایتش از طرف افکار عمومی پذیرفته و انتشار یابد. ‌

دکتر زابلی‌‌زاده عضو هیئت‌ علمی‌ دانشگاه صدا وسیما در ابتدای‌ این‌ نشست‌ گفت‌: امروزه رسانه‌‌های‌ خبری‌ ٢٤ساعته‌ دنیا، درگیر جنگ‌ رسانه‌‌ای‌ هستند. آنها روایت‌‌های‌ خود از رویدادها را با توجه‌ به‌ سیاست‌‌های‌ سازمانی‌ و ایدئولوژی‌ حاکم‌ بر رسانه‌  خود و همچنین‌ آن چه‌ که‌ به‌ عنوان فشارهای‌ درون سازمانی‌ و برون سازمانی‌ خود، وجود دارد، روایت‌ می‌کنند.

*ما درگیر جنگ‌ روایت‌‌ها هستیم‌!

این عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما افزود: در این‌ جنگ‌ افراد باید تخصص‌ لازم را داشته‌ باشند و هم‌ با موضوع جنگ‌ روانی‌ و انواع چارچوب‌هایی‌ که‌ بر خبر حاکم‌ است، آشنایی‌ داشته‌ باشند تا بتوانند در این‌ جنگ‌ از منافع کشور دفاع کنند.

دکتر زابلی‌‌زاده با بیان اینکه باید در حوزه حفظ‌ اخلاق رسانه‌‌ای‌ معیاری‌ معتبر و مورد اعتماد برای‌ دنیا باشیم، گفت: فعالان رسانه‌ای کشور در حال حاضر باید توان تجزیه‌ و تحلیل‌ اخبار و حضور پررنگ‌ و موثر‌ در مقابل‌ رقبا را داشته‌ باشند.

*مهاجرت رسانه‌‌ها از حوزه سخت‌ خبر به‌ نرم خبر

مدیر سابق شبکه خبر از رقابت‌ سنگین‌‌ شبکه‌ های‌ ٢٤ساعته‌ و کانال‌های‌ خبری‌ گفت و ادامه داد: شبکه‌های خبری در ابتدا آنچه‌ که‌ به عنوان خبر عرضه می‌‌کردند، سخت خبر‌ بود. اما این نحوه عرضه خبر این‌ پیام را به‌ دست‌ اندرکاران حوزه رسانه‌ می‌داد که‌ مخاطبین‌ از دریافت این گونه خبر، خسته می‌شوند.

وی افزود: رقابت‌ سخت‌ و تنگاتنگ‌ بین‌ شبکه‌‌های‌ خبری‌ باعث‌ شد که‌ تا آنها بخشی‌ از مخاطبان‌ خود را از دست‌ دهند و در این‌ جا بود که‌ به‌ فکر مهاجرت از حوزه ی‌ سخت‌ خبر به‌ نرم خبر افتادند.

دکتر حسن‌ خجسته‌ عضو هیئت‌ علمی‌ دانشگاه صداوسیما هم در ادامه‌ این‌ نشست‌ ضمن‌ تاکید بر شناخت‌ سپهر رسانه‌‌ای‌ بیان کرد: در سپهر رسانه‌، روایت‌گری‌ معنا پیدا می‌کند یعنی‌ ممکن‌ است‌ در یک‌ موضوع ما روایت‌‌های مختلفی داشته‌ باشیم‌ که‌ به نحوه روایت‌ داستان یا رویداد برمی‌گردد‌.

این هیئت‌ علمی‌ دانشگاه با بیان اینکه در دنیا دو جنگ‌ مهم‌ رسانه‌ای‌ وجود دارد که‌ یکی‌ جریان جاری‌ و دیگری‌ رسانه‌های‌ جایگزین‌ است، افزود:‌ این‌ رسانه‌های‌ جایگزین‌ انواع متفاوتی‌ دارند که‌ یکی‌ از آنها رسانه‌های‌ مخالف‌ (آنتی‌مدیا) است‌ که‌ توان مقابله با رسانه‌های‌ اصلی‌ را ندارند.

وی در تعریف سپهر رسانه‌ای‌ هم گفت: سه‌ گروه در سپهر رسانه‌ای‌ وجود دارد، نخست‌ رسانه‌هایی‌ که‌ با ما همراه هستند، دوم رسانه‌هایی‌ که‌ کاری‌ با ما ندارند اما به‌ دنبال مشتری‌ و تبلیغ‌ هستند و گروه دیگر رسانه‌هایی‌ هستند که‌ با ما رقابت‌ دارند و ممکن‌ است‌ در مخالفت‌ اساسی‌ با ما باشند.

در پایان این نشست‌ رئیس‌ دانشکده علوم اجتماعی‌، ارتباطات و رسانه‌ گفت‌: در جنگ‌ روایت‌ها از تاکتیک‌ها و راهبردهای‌ مختلفی‌ استفاده می‌شود که‌ شامل‌ سکوت، کوچک‌نمایی‌، بزرگنمایی‌ و تقدم و تأخر و موضوع میکروفن‌ فعال است‌ و در واقع‌ اینها تاکتیک‌ها و راهبردهای‌ جنگ‌ روایت‌ها است‌ که‌ استفاده از آن معمول و مرسوم در سازمان‌های‌ رسانه‌ای‌ است‌.

دکتر نصرالهی‌ افزود: تاکتیک‌ شروع قبل‌ از دیگران در جنگ‌ روایت‌ها بسیار مهم‌ است‌ و می‌تواند نتیجه‌ جنگ‌ را تغییر دهد و هر کسی‌ که‌ روایت‌ را زودتر شروع کند در جنگ‌ روایت‌ها پیروز میدان خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه