آموزش بورس ایران به زبان ساده

آموزش بورس و معامله گری در این بازار نیاز به یادگیری مباحث مقدماتی دارد که در این مقاله می‌خواهیم به طور مختصر آنها را بیان کنیم. در ادامه روش‌های کسب درآمد از این طریق را بررسی کرده و سوالات متداول شما را پاسخ خواهیم داد.

آموزش بورس و معامله گری در این بازار نیاز به یادگیری مباحث مقدماتی دارد که در این مقاله می‌خواهیم به طور مختصر آنها را بیان کنیم. در ادامه روش‌های کسب درآمد از این طریق را بررسی کرده و سوالات متداول شما را پاسخ خواهیم داد.

بورس ایران چیست؟

همه ما حتما یک‌بار نام بورس را شنیده‌ایم و در اطرافیان خود کسانی را سراغ داریم که از طریق آن کسب سود می‌کنند. به همین خاطر ممکن است بسیاری از افرادی که تا به حال از این طریق درآمدزایی نداشته‌اند، علاقمند به یادگیری آن باشند. پس در ابتدا به معرفی این بازار بزرگ می‌پردازیم.

در قدم نخست از آموزش بورس باید گفت این بازار، یک مارکت ساماندهی شده است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بوده و برای خرید و فروش سهام، کالا و سایر انواع دارایی‌ها استفاده می‌شود. این بازار اولین بار در سال 1345 راه اندازی شد و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. دارایی‌هایی که در این بازار خرید و فروش می‌شوند، شامل انواع مختلفی هستند که در ادامه بیشتر راجع به آنها صحبت می‌کنیم.

در آموزش بورس بهتر است بدانید که رایج‌ترین نوع بازاری که غالب شهروندان در آن فعالیت می‌کنند، بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس نام دارد. معامله در این بازار از ساعت 9 الی 12:30 در روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود. در این نوع بازار انواع اوراق بهادار، سهام شرکت و سایر موارد مانند اوراق مشارکت خرید و فروش می‌شوند.

امروزه به واسطه فراهم شدن امکانات مختلف مانند اینترنت و تسلط بر دانش برنامه نویسی برای ایجاد پلتفرم‌های بر بستر وب، شما می‌توانید به صورت کاملا اینترنتی و آنلاین اقدام به سفارش گذاری، خرید و فروش سهام نمایید.

انواع بورس ایران کدامند؟

بسته به اینکه چه نوع دارایی‌هایی در این مارکت معامله می‌شوند، بازار بورس به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه آموزش بورس به آن می‌پردازیم:

در ایران بازار بورس به 4 دسته کلی (4 ردیف اول) تقسیم می‌شود که فعالیت‌ها در هرکدام منحصر به فرد بوده و شامل اقلام و دارایی‌های خاصی می‌شود.

نکته: در آموزش بورس لازم است بدانید که بازار اوراق بهادار (مورد اول) خود به 2 نوع بازار اول و دوم تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی برمبنای شفافیت، میزان نقدشوندگی، سودآوری، سهام شناور آزاد و غیره شرکت‌ها است.

همچنین از آنجایی که بسیاری از شهروندان در بازار فرابورس فعالیت می‌کنند بد نیست راجع به این بازار هم مطلع باشید. این بازار برای شرکت‌هایی است که در کوتاه‌ترین مدت با حداقل‌ترین شرایط وارد بورس شده‌اند.

 نحوه کسب درآمد از طریق بورس ایران چگونه است؟

حال به یکی از بخش‌های مهم در آموزش بورس می‌رسیم که آن، آشنایی با روش‌های کسب سود و درآمد از طریق این بازار است. در این خصوص می‌توان به چند روش زیر اشاره کرد که عبارتند از:

کسب درآمد با افزایش و کاهش ارزش سهام: یکی از متداول‌ترین نوع روش‌های کسب سود از طریق بورس ایران، افزایش ارزش سهام خریداری شده است. به عنوان مثال زمانی که شما 1000 سهم شرکت X را به قیمت 10 هزار تومان خریداری کرده و در هفته بعد آنها را به قیمت 15 هزار تومان به فروش برسانید، سود شما از انجام این معامله برابر با 5 میلیون تومان است. از سوی دیگر، کاهش ارزش سهام به 5 هزار تومان نیز چنین ضرری خواهد داشت.

نکته: چنین روشی نیاز به دانش بالای معامله گری و آشنایی با تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال دارد تا بتوانید با پیش بینی قیمت و ورود در نقطه مناسب، سود کنید؛ بنابراین لازم است حتما آموزش بورس و مهارت‌های آن را قبل از ورود به این بازار جدی بگیرید.

کسب درآمد از سود تقسیمی: مدل دیگری از روش‌های کسب درآمد در بازار بورس، شرکت در مجمع سالانه است. شرکت‌ها هرسال مجمع سالانه‌ای را به همراه سهامداران خود برگزار کرده و بخشی از سود خود را بین آنها تقسیم می‌کنند. این برنامه‌ها از طریق اطلاعیه‌های شرکت در سایت کدال اطلاع رسانی می‌شود.
شرکت در عرضه اولیه: یکی از جذاب‌ترین و شیرین‌ترین روش‌های کسب درآمد از بورس، شرکت در عرضه اولیه است. معمولا کمپانی‌هایی که به تازگی در بازار بورس ثبت می‌شوند، در نخستین روز عرضه، سهام خود را با قیمت‌های جذابی به فروش می‌رسانند. در این حالت با استقبال سهامداران روبه رو شده و تا مدتی با توجه به افزایش تقاضا سودده هستند.

روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد از بورس وجود دارد. از جمله می‌توان به سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، سود ده روزانه، صندوق‌های طلا و غیره اشاره کرد که می‌توانند برای حفظ سرمایه هم مفید باشند. شما می‌توانید با مطالعه مقالات آموزش بورس تکمیلی که در سایت کهن اف ایکس ارائه می‌کنیم، جزئیات بیشتری از هر روش بیاموزید.

راه‌‌های کسب درآمد از طریق بورس

پرسش های متداول کاربران

برخی از پرسش‌های متداول شما کاربران راجع به آموزش بورس عبارتند از:

مدت زمان آموزش بورس چقدر است؟

بسته به مباحثی که قصد آموزش آنها را دارید، ممکن است آموزش بورس 1 ماه تا 1 سال به طول بینجامد.

حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در بازار بورس چقدر است؟

حداقل مبلغی که می‌توانید برای سرمایه گذاری در بازار بورس درنظر بگیرید، 500 هزار تومان است. این رقم به غیر از معاملات مربوط به عرضه اولیه است که محدودیتی برای آن اعمال نشده است.

مهم‌ترین مباحث آموزش بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، مدیریت سرمایه، کنترل احساسات در معامله گری از جمله مهم‌ترین مباحث در این بخش هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه