«دانگ فنگ-26» موشکی که می‌تواند ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کند

موشک «دانگ فنگ-26» قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا نام گرفته و نیروی دریایی ایالات متحده را به شدت نگران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، موشک «دانگ فنگ-۲۶» چین می‌تواند اهدافی را در خشکی و دریا با استفاده از سلاح اتمی یا مهمات متعارف مورد اصابت قرار دهد. این سلاحی است که نیروی دریایی آمریکا به طور خاص نگران آن است.

وبگاه نشنال «اینترست» روز شنبه در تحلیلی به قلم «مایا کارلین» نوشت، با ادامه تشدید تنش‌ بین پکن و واشنگتن، همه نگاه‌ها به موشک‌های «قاتل ناو» چین است. موشک دانگ فنگ-۲۶ چین می‌تواند یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را در جنگ غرق کند.

دانگ فنگ-۲۶ یک موشک بالستیک میان برد در خدمت ارتش چین است. از آنجایی که  این کشور در مقایسه با ۱۱ کشتی اتمی نیروی دریایی آمریکا تنها 2 ناو در خدمت دارد، امیدوار است از دانگ فنگ-26 خود علیه ناوهای آمریکا استفاده کند.

این موشک در دهه نود میلادی پس از اینکه چین هیچ راهی برای هدف قرار دادن یا ضربه زدن به ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده نداشت، مفهومی شد.

دانگ فنگ-۲۶ در یک رژه نظامی در پکن در سال ۲۰۱۵ به طور عمومی رونمایی شد و در آوریل ۲۰۱۸، در خدمت نیروی موشکی چین قرار گرفت.

چین اعلام کرده که این موشک می‌تواند حملات متعارف و اتمی را علیه اهداف زمینی و دریایی انجام دهد. این موشک می‌تواند اهداف زمینی مانند پایگاه‌های ایالات متحده در گوام یا کشتی‌های جنگی این کشور باشد. برد این موشک بیش از ۳۱۰۰ مایل است که با سوخت جامد کار می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، چین پس از متهم کردن یک هواپیمای جاسوسی «یو-۲» به منطقه پرواز ممنوع در دریای «بوهای»، یک موشک دانگ فنگ-۲۶ را به سمت دریای چین جنوبی پرتاب کرد. از سال ۲۰۱۹ این موشک علیه اهداف دریایی آزمایش نشده است.

بر اساس گزارش سالانه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در سال ۲۰۲۳، چین دستکم ۵۰۰ پرتاب کننده موشک در خدمت داشت.

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه