‌شرایط چرخش بازار سهام و تداوم روزهای صعودی بورس چیست؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد که خبر خوب در لیدرها و یا آرامش در وقایع منطقه‌ای، می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه و معکوس‌شدن روند فعلی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در هفته گذشته بازار با رکود و کسادی مواجه شد، حواشی مربوط به گزارش زیان شبندر به علت بخشنامه جدید یکی از سیگنال‌های منفی برای معامله گران بود تا خریداران دست به عصا حرکت کنند. به نظر می‌رسد بازار برای رشد چشم انتظار روزهای آتی است.

امروز شاخص کل توانست با اندک رشدی که داشت به کانال 2.1 میلیون واحدی بازگردد. اما سطحی که در حال حاضر در آن قرار دارد، آنقدر شکننده است که هر لحظه امکان دارد تا دوباره به کانال پایین تر بازگردد.

* عرضه اولیه ها ادامه دارد؟

در انتهای معاملات هفته گذشته نماد بیوتیک نیز به جمع بورسی‌های پیوست. قیمت بازگشایی این نماد کمی بیشتر از ۲ هزار تومان ثبت شد.

اما در ادامه روند عرضه‌های اولیه در سال جاری، معاون پذیرش ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان جزییات درج نماد شرکت سرمایه‌گذاری تجاری «شستان» به پذیرش ۱۵ شرکت در بورس از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: پنج شرکت در مرحله عرضه اولیه قرار دارند که اگر شرایط بازار اجازه دهد مراحل عرضه اولیه را طی خواهیم کرد.

* کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت

بررسی آمار منتشر شده از سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد پس از بازگرداندن سپرده‌های سه ساله توسط شورای پول و اعتبار در اواخر سال گذشته، این سپرده‌ها با استقبال گرم سپرده‌گذاران مواجه شده‌اند و به طور کلی میزان سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلندمدت یک ساله و سه ساله افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، اخیرا بانک مرکزی با ۲۸۰ همت سپرده‌پذیری در گواهی سپرده خاص موافقت کرده است که به شدت مورد استقبال قرار گرفت، به همین خاطر به نظر می‌رسد ابزار سیاست پولی انقباضی برای مهار و کنترل تورم به کار گرفته شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت از قدرت نقدینگی در سایر بازارها می‌کاهد و اثر تورمی نقدینگی را نیز کاهش می دهد؛ ولی در نقطه مقابل موجب رکود و افزایش مخارج دولت می‌شود.

* شرط معکوس شدن روند بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته به پایین کانال دو ‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سقوط کرد، اما ریسک‌های سیستماتیک مانند رویدادهای منطقه‌ای و اخبار ناگهانی از صنایع خریداران را فعلا از بازار دلسرد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در هفته گذشته خروج پول از بازار ادامه داشته‌ است ولی بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد که خبر خوب در لیدرها و یا آرامش در وقایع منطقه‌ای می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه و معکوس شدن روند فعلی شود.

وی ادامه داد: بورس تهران امروز توانست محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ را به دست بیاورد، اما نسبت به آن روز نسبت به سایر بازارها عقب ماندگی دارد که باید آن را جبران کند.

* رشد کم جان همه شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه بیست و یکم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 2 هزار و 77 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 100 هزار و 104 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 10 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و 159 واحدی در رقم 739 هزار و 814 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 16 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد 23 واحدی به رقم 25 هزار و 439 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 450 واحد به سطح 137 هزار و 532 واحد رسید.

* ادامه خروج پول حقیقی از بورس

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 38 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد فکمند (گسترش قطعه سازی کمند)، دی (بانک دی) و وصنعت (سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فنر (پارس فنر)، سیمرغ (سیمرغ) و کترام (تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 29 هزار و 545 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 23 هزار و 25 میلیارد تومان بود که 78 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 صدم درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 505 میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس 

در معاملات شنبه، 68 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 62 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 460 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 41 درصدی به 192 میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز 21 بهمن  ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود 20.8 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 23.4 میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود 24.4میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 15.6 میلیون تومان بود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه