برگزاری آزمون‌های شبه نهایی متوقف شد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: مقرر شد تا زمانی که چارچوب طراحی آزمون‌ها تدوین نشده است، برگزاری آزمون‌های شبه نهایی متوقف شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: چهارمین جلسه ستاد عالی آزمون‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با حضور اعضای ستاد که رؤسای کارگروه‌های ششگانه هستند، تشکیل شد.

وی ادامه داد: موضوعی که در دستور کار بود، پیگیری مصوبات هیأت وزیران در هشتم بهمن بود زیرا حمایت از آزمون‌های نهایی مصوب شد و 17 بهمن توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که شامل 9 بند است.

زارعی افزود: یکی از بندها موضوع تقویت ساختار و نیروی انسانی مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و به تبع ادارات سنجش استانی و مناطق است. همچنین ردیف بودجه مستقل برای پیگیری آزمون‌ها تعیین شود.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز آزمون استاندارد تا سال ۱۴۰۷ به منظور برگزاری آزمون تمام الکترونیک از دیگر مصوبات است، ادامه داد:  بخش‌هایی از آن در وزارتخانه در حال اجراست اما برای اجرای تمام و کامل آن نیاز به مراکز آزمون استاندارد مجهز هست که با این تصویب در دستور کار سازمان نوسازی  با پشتیبانی سازمان برنامه قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۷، تأمین این مراکز در دستور کار خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تأمین امنیت آزمون‌ها از دیگر موارد مصوبه است، گفت: در این مصوبه، با پیگیری‌های وزارت کشور از طریق شورای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها، موضوع تأمین امنیت آزمون‌ها تأکید شده است که این کار با همکاری دستگاه‌های متولی در سطح ملی، استانی و شهرستانی دنبال شود.

وی با تأکید بر تأمین تجهیزات و ابزار مورد نیاز و تأمین زیر ساخت توسط کارگروه پشتیبانی مورد تأکید بوده است، گفت: بحث برگزاری آزمون شبه نهایی در جلسه مطرح شد؛ چارچوب طراحی آزمون از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت آموزش متوسطه در دستور کار هست.

زارعی افزود: در این چارچوب، اهداف برنامه درسی مبتنی بر کتاب درسی، تعیین می‌شود و اهداف جزئی که هر کدام باید در سؤالات مطرح شود، اینکه چه نوع سؤالی برای آن هدف باید تعیین شود و در چه سطح شناختی مورد ارزشیابی قرار بگیرد، مشخص می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه این چارچوب ملاک عمل برای طراحان آموزش، دبیران و دانش‌آموزان است، ادامه داد: تا نهایی شدن این چارچوب مقرر شد که آزمون‌های شبه نهایی متوقف شود و هیچ آزمون شبه نهایی از سوی استان‌ها برگزار نشود. این چارچوب که نهایی شد با همراهی دبیرخانه‌های کشوری راهبری، آزمون به صورت متمرکز انجام می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: آزمون‌های شبه نهایی برای همه دروس برگزار نمی‌شود چون ملاک این است که دانش‌آموزان با آزمون‌های نهایی آشنایی پیدا کنند و بنا نیست همه دروس در ارزشیابی شبه نهایی وارد شوند.

زارعی اضافه کرد: قرار است در جلسه بعدی ستاد، این بسته توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت آموزش متوسطه ارائه شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر که وزیر آموزش و پرورش تأکید داشت، آموزش برای همه است که مقرر شد توسط کارگروه استانداردسازی به ریاست معاونت آموزش متوسطه در دستور کار قرار گیرد که این موضوع هم در قالب بهره‌گیری از فضای مجازی و محتواهایی که توسط دبیران خبره کشوری تدوین می‌شود، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه