«مدارس خیرساز دولتی» مدرسه غیردولتی می‌شوند؟

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره ابهامات و شائبه‌های واگذاری مدرسه خیرساز به بخش غیردولتی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اخیراً در فضای مجازی اخباری درباره واگذاری مدرسه‌ای خیرساز به بخش غیردولتی خبرساز شده است. ماجرا از این قرار است که مجتمع آموزشی بوتراب در شهر خوی توسط فردی خیر ساخته می‌شود. خیری که این مدرسه را ساخته است تا به امروز ۴ مدرسه دیگر در شهر خوی ساخته و به آموزش و پرورش تحویل داده است.

مجتمع آموزشی بوتراب با هزینه ۲۵۰ میلیارد تومانی ساخته شده است و برای تکمیل فازهای بعدی ساخت آن به ۹۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است؛ ساخت این مجتمع با همراهی سازمان نوسازی مدارس و خیر مدرسه‌ساز انجام شده است.

با این حال فردی که ساخت مدرسه را بر عهده گرفته، خواستار اجاره ۱۰ ساله مدرسه شده است. آموزش و پرورش نیز ضمن موافقت با درخواست خیر مدرسه‌ساز با اجاره مدرسه به او و فعالیت آن به شکل غیردولتی موافقت کرده است.

همین مسأله منجر به شکل‌گیری انتقاداتی در فضای مجازی شده است که چرا باید مدرسه‌ای که با مشارکت سازمان نوسازی مدارس ساخته شده به مدرسه غیردولتی تبدیل شود.

در همین ارتباط احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌‌های مردمی به خبرنگار کارآفرینان اقتصاد گفت: مدرسه بوتراب به صورت عام المنفعه و با استفاده از مشارکت مردم یا همان خیر مدرسه‌ساز در حال اداره است و از ظرفیت خیر برای اداره مدرسه  استفاده می‌شود، به هیچ عنوان بحث واگذاری مدرسه مطرح نیست و سند مدرسه به نام آموزش و پرورش است.

وی افزود: مدرسه بوتراب به شکل غیردولتی عام المنفعه فعالیت می‌کند و از تمام دانش‌آموزان شهریه دریافت نمی‌شود؛ به عنوان مثال دانش‌آموزان ایتام و محروم به صورت رایگان ثبت‌نام می‌شوند و افرادی که توانایی مالی دارند، شهریه پرداحت می‌کنند. شهریه مدرسه نیز متناسب با عرف شهریه آن منطقه تعیین شده است.

به گفته محمودزاده، استفاده از ظرفیت خیر برای اداره مدرسه مدنظر است و در تفاهم نامه آموزش و پرورش با فرد خیر تأکید شده است که هیچ پولی از محل درآمدهای مدرسه به نفع هیچ فردی واریز نمی‌شود، حساب مالی مدرسه هم به دست آموزش و پرورش است و هیچ شخصی اجازه برداشت پول را ندارد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی تأکید کرد که مردمی سازی که در دولت سیزدهم مدنظر است نیز به همین شکل است یعنی از مشارکت بخش‌های مختلف همچون خیرین برای اداره مدارس استفاده شود؛ در مدرسه بوتراب نیز منابع درآمدی حاصل از مدرسه برای اداره بهتر مدرسه هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا خیر خواسته است تا مدرسه به شکل غیردولتی اداره شود؟»، گفت: مدرسه بوتراب امکانات خوبی داشته که نیاز به مدیریت دقیق دارد؛ آموزش و پرورش توان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای تمام بخش‌های مدرسه همچون استخر را ندارد بنابراین خیر مدرسه پیشنهاد داد که اداره مدرسه را بر عهده بگیرد؛ با توجه به اینکه مردمی سازی جزو سیاست‌های دولت است در سایر استان‌ها همچون شهر مشهد نیز به دنبال اجرای این طرح هستیم.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه