تدارک نخست‌وزیر ژاپن برای دیدار با رهبر کره شمالی

در شرایطی که تنش‌های واشنگتن با پیونگ یانگ ادامه دارد، تدارک نخست‌وزیر ژاپن فومیو کیشیدا برای دیدار با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون خبرساز شده است.

گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد؛ فومیو کیشیدا تلاش‌ها برای دیدار با رهبر کره شمالی را تشدید می‌کند تا «نخست‌وزیری متزلزل خود را نجات دهد». این خبر را روزنامه فایننشال تایمز منتشر کرد.

منابع مطلع در واشنگتن و توکیو گفتند که کیشیدا می‌خواهد با برگزاری دیدار با کیم، آزادی شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی در دهه‌های قبل را محقق کند.

به روایت فایننشال تایمز، نخست‌وزیر ژاپن پس از دریافت «نشانه‌های امیدوارکننده» از سوی کره شمالی، تلاش‌های خود را افزایش داده است.

 

البته افراد نزدیک به مذاکرات گفتند که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند چرا که «کیم از همکاری در مورد ربوده شدگان ژاپنی امتناع می‌کند». گفته می‌شود یک کانال در چین هم در مذاکرات نقش دارد.

نخست‌وزیر ژاپن هفته گذشته در پارلمان گفت که «برای من بسیار مهم است که ابتکار عمل برای ایجاد روابط در سطح عالی» با کره شمالی را به عهده بگیرم و ژاپن نباید «هیچ لحظه‌ای را هدر دهد».

فایننشال تایمز به نقل از «افراد مطلع» مدعی شد که «ژاپن با تاکید بر حساسیت اوضاع، به ایالات متحده در مورد نشست احتمالی سران (توکیو و پیونگ یانگ) چیزی نگفته است».آخرین دیدار نخست‌وزیر ژاپن و رهبر کره شمالی در سال ۲۰۰۴ بین جونیچیرو کویزومی با کیم جونگ ایل پدر رهبر فعلی در پیونگ یانگ انجام شد.

دفتر نخست‌وزیری ژاپن از اظهارنظر دراین باره اجتناب کرد اما به اظهارات اخیر کیشیدا اشاره کرد که گفته بود «رویکردهای مختلفی» را درباره کره شمالی اتخاذ می‌کند و مصمم است «بدون تعیین هیچ شرطی» با کیم مستقیم گفتگو کند.

یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن از تعامل در سطح بالا بین توکیو ژاپن و کره شمالی به شرطی استقبال می‌کند که ژاپن از قبل، هر موضوعی را با کره جنوبی حل کند. رئیس‌جمهور کره جنوبی یون سوک یول، از زمان انتخابش در سال ۲۰۲۲، موضعی تند علیه کره شمالی اتخاذ کرده است.

به روایت فایننشال تایمز، واشنگتن نگران گسترش زرادخانه اتمی کره شمالی و ارسال تسلیحات به روسیه برای جنگ اوکراین است. از زمان روی کار آمدن جو بایدن، آمریکا «هیچ تعامل معناداری با کره شمالی نداشته است».

نخست‌وزیر ژاپن از مذاکره با کره شمالی یک انگیزه شخصی دارد. فایننشال تایمز نوشته که «پیشرفت درباره ربوده شدگان، احتمالاً باعث افزایش محبوبیت کیشیدا می‌شود». رسوایی‌ها و بحران‌های اخیر سبب شده، محبوبیت کیشیدا به زیر ۳۰ درصد برسد.

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه