بازگشت ترامپ چقدر برای صادرات نفت ایران تهدید است؟

طبق آمار موسسه کپلر روند صعودی صادرات نفت ایران در دوره دوم تحریم‌ها نه از دولت بایدن بلکه از سال پایانی دولت ترامپ آغاز شد و به میانگین روزانه 1.4 میلیون بشکه در سال 2023 رسید.

گروه اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود صادرات نفت ایران به چین کاهش می‌یابد»، این جمله را رئیس‌ مرکز پژوهش‌های مجلس بابک نگاهداری عنوان کرده که یادآور تجربه تلخ تقریبا صفر شدن فروش نفت و تورم 57 درصدی در سال پایانی دولت روحانی است، رقمی که رکورد تورم ایران بعد از جنگ جهانی دوم را شکست.

تصویر 1- خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 97

اما آیا این ادعا درست است؟ بررسی آمار موسسه کپلر از ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد (تصویر 2) که فراز و نشیب رقم صادرات نفت ایران صرفا وابسته به روئسای جمهور آمریکا نیست. به عنوان مثال از ژوئن سال 2020 و در دوره ترامپ رقم فروش نفت کشور از حدود 250 به 500 هزار بشکه در روز رسید و صعودی شد.

به بیان دیگر نقطه آغاز روند صعودی صادرات نفت ایران نه از دولت بایدن، بلکه از سال پایانی دولت ترامپ آغاز شد و هم‌اکنون در سال 2023 به میانگین 1.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. این موضوع سبب شده که طبق آمار اوپک، درآمد نفتی ایران به بیش از سال اول اجرای برجام برسد.

تصویر 2

طبق آمار ورتکسا، بعد از خروج ترامپ از برجام در ماه می 2018، هر چند رقم صادرات نفت ایران از 2 میلیون بشکه در روز به کمتر از 200 هزار بشکه رسید، اما پس از احیای مجدد شبکه صادرات و تقویت روابط با چین، معادلات فروش نفت کشور را تغییر داد.

نشریه فارین پالیسی دسامبر سال گذشته می‌نویسد که داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بازیابی فروش نفت ایران از سطح بسیار پایین خود در اوایل سال 2020 در واقع زمانی آغاز شد که دولت ترامپ هنوز بر سر کار بود.

طبق این گزارش، در اواخر سال 2020، شرکت‌هایی که تجارت جهانی نفت را رصد می‌کنند، جهش قابل‌توجهی در صادرات ایران گزارش کردند که در پاییز 2020 نسبت به اوایل همان سال بیش از دو برابر شده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه