پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه احداث سد نهب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین از پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه احداث سد نهب خبر داد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قزوین، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در قزوین ۴ محدوده مطالعاتی وجود دارد که دو مورد در الموت و منجیل و دو مورد نیز در دشت آوج و قزوین قرار گرفته است.

وی دشت قزوین را از بزرگترین دشت های کشور برشمرد و افزود:   میزان متوسط بارندگی در ۵۵ سال گذشته در این دشت ٣٢٢ میلی لیتر بوده که بیشترین باران در سال ١٣٩٨ و کمترین آن در سال ١٣٧٨ بوده و بدترین خشک سالی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اضافه کرد: ۸۳ درصد از مصارف آبی استان صرف کشاورزی، ۱۱ درصد مصرف آب شرب و سهم صنعت حدود ۶ درصد است.

ستوده در خصوص پروژه های شرکت آب منطقه ای نیز خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۱۳ پروژه در دست اجراست که شامل ۵ پروژه ملی، ۶ پروژه متمرکز و دو پروژه استانی می باشد و اعتبار این طرح‌ها بالغ بر ۸۲۳۷ میلیارد تومان و در حال حاضر ۳۸۲۰ میلیارد تومان تخصیص داشته‌ است.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین ۱۷۲ میلیارد تومان مصوبه به پروژه های مختلف اختصاص داده شد که پروژه هاب سد نهب، شبکه نهب، سد بالاخانلو، کانال تغذیه مصنوعی تاکستان و کانال و مخزن روستای آق بابا از جمله طرح‌هایی بودند که در مصوبات سفر مورد توجه قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اذعان کرد: منابع آب شرب استان قزوین تا افق ۱۴۲۵ از محدوده حوزه شاهرود و ارتفاعات حوزه رودخانه شور تامین می شود که شامل ۶ شهر و ۶۱۱ روستا است و آب شرب مورد نیاز محدوده دشت قزوین نیز با ۱۹ شهر و ۲۲۰ روستا از سد طالقان، منابع آب زیرزمینی و سد بالاخانلو تامین می شود.

ستوده اضافه کرد: آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان از جمله اهدافی است که در این طرح در نظر داریم و در این راستا پروژه تامین مالی، احداث، بهره‌برداری و انتقال تاسیسات تصفیه خانه آب شرب قزوین از سد طالقان به روشBOT و آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین را در نظر گرفته‌ایم که تا امروز ۱۷ و نیم کیلومتر خط انتقال آبرسانی به شهر آبیک و ۹ و نیم کیلومتر لوله فولادی برای این طرح داشته ایم و مرداد ماه سال ١۴٠١ این بخش از پروژه به بهره برداری رسید.

وی از انجام اقدامات مربوط به برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه‌گذار تکمیل تصفیه خانه آب شرب و اولویت بندی فعالیت‌های اجرایی به منظور استفاده از منابع عمومی دولت خبر داد و اظهار کرد: در پروژه آبرسانی از سد بالاخانلو به دنبال آبرسانی به ۵ شهر و ۳۰ روستای منطقه بویین زهرا هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه پروژه سد نهب تاکنون پیشرفت ۹۸ درصدی داشته است، افزود: از منابع آبی سد نهب جهت بهبود آبیاری ۳۶۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی موجود استفاده خواهد شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه